7523
Sök

Sniktrimma insprut (frågor kring LMM & större spridare)

12 086 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
De här när man ökar arean på luftmassemätaren lika mkt som man monterar större spridare utan andra mods hur bra funkar det egentligen? Är de frågan om hur exakt man är lr hur ligger det till?

Idéerna grundar sig självklart från ett turbobygge.

936 Inlägg
20 oktober 2009
JapMax skrev:
De här när man ökar arean på luftmassemätaren lika mkt som man monterar större spridare utan andra mods hur bra funkar det egentligen? Är de frågan om hur exakt man är lr hur ligger det till?

Idéerna grundar sig självklart från ett turbobygge.

Att öka genomströmningsarean i Lmm spelar nästan ingen roll. Den tappar lite mätnogranhet. Tråden som kyls av luftflödet kyls lika mycket. Det är bara när luftflödet blir så högt att Lmm blir "astmatisk", en förträngning av luftflödet som det spelar någon roll. Kan du mäta om med tryck/undertrycksmätare före och efter Lmm när den går (På max) så ser du hur mycket tryckfallet blir.

Det hörs egentligen på namnet. Luft MASSA mätare. Den mäter vikten luft som passerar.

Mats

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2009
Det beror helt på hur man bygger! Smälla dit ett stort rör bara med givaren i kan bli as-kalas eller skit.

Det gäller att få luften att passera med en jämt flöde utan turbulens för nu kommer ju mätsonden att hamna mer utåt kanten av röret eller hur? Luften väljer helst den enklaste vägen eller om luftströmmen påverkas av turbulens... Du kan nog få prova dig fram lite.
Det bästa är om du kan ha realtidsvärden med dator och se vad originalet ger för luftvikt på ett visst varvtal. Sen ska du få det att stämma proportionerligt med den nya du bygger...

Kompisen håller på o labbar med detta, han hamnade på ca 10% för stora spridare (inkl etanol beräknat på 30%extra) men det fungerar hyfsat iaf men vet inte om han besiktat den så...

12 086 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
Ok.. det va två olika svar.

Lr? Iofs det är väl det som är hela tanken, det ska komma in mer luft men den ska inte veta om det. Samtidigt ger man mer soppa med större sprdare, typ man flyttar upp hela skalan.

Att folk gjort de förr vet jag ju om, jag vill bara kolla lite hur pass beräkneligt det är.
Jag tänkte förstora 50%?

Sök