16v elr b230f i 244?

Macce_pv
1 september 2009 · 15 Inlägg

Hej

Jag har en volvo 244 blackline-88
motorn är en B230f men 740:is tänd och insprutnings system.

och nu tänkte jag så här, om det nu redan är 740is tändsystem och insprut borde det inte vara rätt lätt och häva ner volvos 16 ventilare eller om man ska satsa på turbo motorn B230ft?

Jag har ju boxarna till tänd och insprutnings systemet.

och om det nu skulle gå utan några jätte stora ändringar, hur ska jag då gå till vägar? smile

Mvh
Marcus

Volvo 244 "Räääääsen" (1988)
Marlboroman
1 september 2009 · 8 234 Inlägg

16V har ju nackdelen att du lär bygga ett eget motorfäste. FT'n bultas ju rakt ner. Men båda motorerna har ju toppmonterade fördelare vilket gör byte av rotor/fördelarlock osv omöjligt om man inte bygger ett fack bakom toppen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
rodieki Tekniknörd
28 oktober 2009 · 92 Inlägg

Jag ute efter exakt samma sak. Det pratas om att kolvarna i en B230F motor tar i ventilerna om man sätter på en DOHC ventils topp. Stämmer det?
I mitt fall tänkte jag inte byta motor utan bara själva toppen. Men om det är så att kolvarna tar i så är det kanske läge att hitta på nått annat skoj.

En H-kam t ex, men kan man sätta den i en B230F motor och byta tändsystemet. För att jag misstänker att tiderna kommer att ändras en aning.

turboforssen Telge Drifting Team
28 oktober 2009 · 5 398 Inlägg

rodieki skrev:
Jag ute efter exakt samma sak. Det pratas om att kolvarna i en B230F motor tar i ventilerna om man sätter på en DOHC ventils topp. Stämmer det?
I mitt fall tänkte jag inte byta motor utan bara själva toppen. Men om det är så att kolvarna tar i så är det kanske läge att hitta på nått annat skoj.

En H-kam t ex, men kan man sätta den i en B230F motor och byta tändsystemet. För att jag misstänker att tiderna kommer att ändras en aning.

ja dom tar i kolvarna
varför inte en k-kam den funkar ju kalas på en 230f smile dox så får man flytta fördelaren å montera en annan oljepumpskam på 740

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang