Vevlagerras Volvo 850 T5 -95a!?

TurbOla Reservdansk
4 november 2009 · 6 271 Inlägg

Equinox skrev:
Vilka är det du varit i kontakt med ? smile

Tyvär är det så. Det blir dyrare för kunden att renovera än att slänga i en bytesmotor/beggad motor. Så var det ju inte för och det är lite synd i dagens läge att man gör på det viset. men... Money talks smile

Det är killarna på Göinge Bil i Hässleholm, och BilBengtssons i Simrishamn jag har varit i kontakt med.

En utbytesmotor på Volvo går väl lös på 30 000 - så det är ju billigare att renovera hos en motorbyggare än att köpa en ny - rätta mig om jag har fel om priset, men har för mig att jag har läst att en utbytesmotor ligger däromkring i pris?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
bilfreak_89
4 november 2009 · 169 Inlägg

En 850 t5 motor beg kostar runt 10 000:-

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
TurbOla Reservdansk
4 november 2009 · 6 271 Inlägg

bilfreak_89 skrev:
En 850 t5 motor beg kostar runt 10 000:-

Exakt.
Och låt då säga att du kan få tag i en nyrenoverad motor för 18 000kr, vilket jag vet är helt rimligt, vad är då mest värt pengarna?
Och då utgår vi ifrån trådskaparens situation, ingen mekvana, dvs att lyfta i och ur motor är inget han gör själv direkt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ChristerGustafson
4 november 2009 · 260 Inlägg

Bensinskallen skrev:

ChristerGustafson skrev:
Lite nyfiken, vad kostar det att slipa veven med lager.

Har en här i stan som slipar veven för 1000 kr


Men iaf... De som behövs är ju packningar+lager samt omslipning, nå mer ska ju inte behövas om du inte har pjöjt hela motorn (!?). Viktigt är dock att de ska vara underdimensionslager om man ska slipa om.

Så ja har lite svårt att se att de skulle kosta så enormt mycke .....

Annars finns de ju försäkringsskotar som säljer fiiina motorer till bra pris. Finns en i västerås, reservdelsbilen eller va den heter, säljer alla motorer för typ 4000 kr eller något ( alla ), och dom har säkert samma motorn som du söker

Jag skulle nog slipa veven och montera nya lager om det inte ser för javligt ut.

Nu en Audi A4 -96
TurbOla Reservdansk
4 november 2009 · 6 271 Inlägg

ChristerGustafson skrev:
Jag skulle nog slipa veven och montera nya lager om det inte ser för javligt ut.

Om vevlagerna har försvunnit till en stake, lär han ju få slipa om veven som du påpekar, en annan stor risk är att kolven tagit i ett par ventiler, eftersom den får för mycket spel utan lager...
Mina bultar till storändan på staken som fick lagerras, hade töjt sig dessutom, så kolven hade slagit i toppen och cylinderfoten.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Equinox Kicka Laddtryck !
4 november 2009 · 319 Inlägg

TurbOla skrev:

Equinox skrev:
Vilka är det du varit i kontakt med ? smile

Tyvär är det så. Det blir dyrare för kunden att renovera än att slänga i en bytesmotor/beggad motor. Så var det ju inte för och det är lite synd i dagens läge att man gör på det viset. men... Money talks smile

Det är killarna på Göinge Bil i Hässleholm, och BilBengtssons i Simrishamn jag har varit i kontakt med.

En utbytesmotor på Volvo går väl lös på 30 000 - så det är ju billigare att renovera hos en motorbyggare än att köpa en ny - rätta mig om jag har fel om priset, men har för mig att jag har läst att en utbytesmotor ligger däromkring i pris?

Okej smile

Stämmer bra, Bytes motor ligger runt det priset. +- beroende på motortyp självklart smile
Ja allting är en penga fråga igentligen. Samt vad man är villig att lägga ner på bilen. smile
Håller med dig också att jag såfall hade köpt hos en motorbyggare om jag nu inte hade kunnat skruva ihop min egen motor smile
Dock dem motorerna vi fått från te.x JB bildemo eller Harrys har alltid varit bra när vi slängt i begagnade.

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang