5107
Sök

Vad kan detta kosta att fixa till saab 9000 2.0i ? =P,

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Köpte mig en Saab 9000, men följande fel.

-Handbromsen måste spännas.
-Bromsrören bak måste bytas
- Halvljus vänsterfram lågefekt
- Dimljus västerfram ej inställrätt.
- TUTA? - låter ej,

svårt att byta allt detta själv? yikes

Kan man köpa detta på biltema?;P Bromsrören å tutan m.m? tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
5 november 2009
Bromsrören är inte särskilt svåra att byta, lite småpillrigt bara. Samma sak med tutan om det nu är själva signalhornet som skurit. Båda dessa finns på Biltema smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
Det är - bromsrör sidogånge som är rostangrepp och tutan funkar inte att trycka på ;P

5 710 Inlägg
5 november 2009
Har man mekvana är det inte speciellt svårt har man det inte är det rätt svårt.
Priser är jättesvårt men jag gör 2 kalkyler, en billig = när allt går bra och en dyr när det går åt.......

Billigt:
-Handbromsen måste spännas.     = 0kr, justering
-Bromsrören bak måste bytas       = 100kr
- Halvljus vänsterfram lågefekt     = 50kr för byte av lampa.
- Dimljus västerfram ej inställrätt. =  0kr , justering
- TUTA? - låter ej,                        = 0kr ,glapp           

Dyrt
-Handbromsen måste spännas.      = 1000kr Handbromsvirerna är slut  och ett ok går inte justera.
-Bromsrören bak måste bytas       = 800kr "Fel" bromsrör( det bakom tanken) är kass och tanken måste
                                                      tas ned.....tankbanden är rostiga och går av.
- Halvljus vänsterfram lågefekt      = 1300 reflektorn är kass.
- Dimljus västerfram ej inställrätt.  = 1000 plastjusteringen trasig
- TUTA? - låter ej,                         = 200

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 207 Inlägg
5 november 2009
jonTe skrev:
Har man mekvana är det inte speciellt svårt har man det inte är det rätt svårt.
Priser är jättesvårt men jag gör 2 kalkyler, en billig = när allt går bra och en dyr när det går åt.......

Billigt:
-Handbromsen måste spännas.     = 0kr, justering
-Bromsrören bak måste bytas       = 100kr
- Halvljus vänsterfram lågefekt     = 50kr för byte av lampa.
- Dimljus västerfram ej inställrätt. =  0kr , justering
- TUTA? - låter ej,                        = 0kr ,glapp           

Dyrt
-Handbromsen måste spännas.      = 1000kr Handbromsvirerna är slut  och ett ok går inte justera.
-Bromsrören bak måste bytas       = 800kr "Fel" bromsrör( det bakom tanken) är kass och tanken måste
                                                      tas ned.....tankbanden är rostiga och går av.
- Halvljus vänsterfram lågefekt      = 1300 reflektorn är kass.
- Dimljus västerfram ej inställrätt.  = 1000 plastjusteringen trasig
- TUTA? - låter ej,                         = 200

mvh Jonas

Är inte handbromsen på saab 9000 självjusterande? Det sade "min" mekaniker iaf.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
Det r bromsrören sidorgånge som har rost m.m!

Bilen är avställd, å jag sätter på den och kör till bes.. Räcker de me efterkontroll då eller??

Men man kan koppla ut dimljusen bara så funkar dom inte, och jag tkr att framlampan vänsterfram sitter lite hhögt uppfaktiskt! Fick under lampvindvisarna under lampan!=o...
Senast redigerat av Memme (5 november 2009)

964 Inlägg
5 november 2009
Det Jonte skrev ovan var nog en mycket bra Beskrvining/kalkyl på vad det kan komma att kosta. Kan bara ge dej ett tips om justeringen på lampan är trasig, det går alldeles utmärkt att kila fast lampan med en liten skruv, sätt bara lampan i rätt läge och skruva in en imellan gängan och "lampan" Någon som vet vad jag menar kanske vill ge en bättre beskrivning! Angående handbromsen så sitter justeringen på oken bak, då får först lossa på en bult, jag har för mej det är en 14 skalle där på, bakom den sitter en insex-skruv, det är själva justeringen!
Senast redigerat av Donvito (5 november 2009)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
Kanon Donvito! Har prata me en verkstad då dom ska ha 1000 att fixa detta ;P... +  material.. det enda han sa till mig va - köp bromsrör?!yikes... Såg att de fanns koppar 5m för 150, 10m för 180.. Vilket sska man köpa?

Ska ju byta på bägge sidorna, "Bromsrör sidorgångde rostade"..

Tänkte se me, räcker en efterkontroll efter en avställningen eller måste jag göra en storbes igen!?:o
Senast redigerat av Memme (5 november 2009)

1 019 Inlägg
5 november 2009
Memme skrev:
Men man kan koppla ut dimljusen bara så funkar dom inte

Ja, det går bra.

Angående tutan så kolla att säkringen till strålkastartorkarna är hel och sitter där den ska. Den ger nämligen även ström till tutan trota att det inte står så.

9 108 Inlägg
6 november 2009
Lätt värt 1000 spänn att slippa göra det själv wink Hatar att byta bromsrör och lufta och skit, det är alltid fastrostat och nipplar flyger åt alla håll.

1 207 Inlägg
6 november 2009
MilleN skrev:
Lätt värt 1000 spänn att slippa göra det själv wink Hatar att byta bromsrör och lufta och skit, det är alltid fastrostat och nipplar flyger åt alla håll.

Instämmer helt. Ett lakan är helt klart värt iom att man slipper fixa lyft, en sådan där rörbockare och hålla på att jävlas med att lufta. Jag skulle utan tvekan lämna in det. Fast då är jag även helt oduglig i garaget.

Sök