7210
Sök

Dumpar det inte från en TDI?

3 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
Har fått höra att en turbodiesel inte dumpar som en bensinturbo? Det ska tydligen inte pysa nåt ifall man monterar dumpventil. Stämmer detta och varför?

Gorgilus addictus
4 782 Inlägg
6 november 2009
Är inget luftspjäll på en diesel.
Därför det inte går att montera dump.

EDIT: Om jag inte minns helt fel så finns det någon äldre Merca diesel med spjäll?.
Senast redigerat av THEBADGUY (6 november 2009)

Allt för den där jävla hatten!

3 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
Kan du utveckla det där med luftspjäll och funktion och så?

Gorgilus addictus
4 782 Inlägg
6 november 2009
Saxat ifrån Zatzy:

En bensinmotor:
* Man styr både luft och bränslemängd med gaspedalen
* Du gasar!
* Det bildas massor med avgaser som driver turbon.
* Turbon laddar och pumpar MASSOR med luft.
* Du släpper på gasen och stänger en luftventil ( gasspjället ).
* Turbon fortsätter att pumpa luft och den måste ta vägen någon stans. Eftersom den inte kan gå in i motorn monterar man en dumpventil som kan släppa ut luften.

En dieselmotor:
* Man styr endast bränslemängd med gaspedalen. Den andas alltid så mycket luft den kan.
* Du gasar! Dieselpumpen sprutar in massor med soppa.
* Det bildas massor med avgaser som driver turbon.
* Turbon laddar och pumpar MASSOR med luft.
* Du släpper på gasen. Dieselpumpen stryper bränslet.
* Turbon fortsätter att pumpa luft genom motorn så länge det finns avgaser dom driver den.

Allt för den där jävla hatten!

8 297 Inlägg
6 november 2009
På en bensinmotor finns ett spjäll som bestämmer hur mycket luft som ska in i motorn, men detta saknas på en deisel. Och när man stänger spjället bildas en tryckskillnad som anväds för att öppna dumpen. Nu finns det ju speciella dieseldumoar att köpa, men dem är inte direkt billiga

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 november 2009
Kan tala om att det är mycket fel i inläggen ovan. Moderna dieslar har visst luftspjäll, elektroniskt styrda men skapar bara en tryckskillnad på ca 200Mbar och används vid låglast/kallstart så man kan åka med mycket avgasåterföring.
Tror ni mig inte så lovar jag att ordna bild på ett sådant spjäll smile

Men i teorin så kan man köra en diesel med fullt laddtryck jämt och bara reglera bränslet då en diesel inte spikar som en bensinare skulle göra vid fel gasblandning.

Teoretiskt sett kan man ju ha avlastningsventil även på en diesel som styr avlastningen via elektromagnetisk luftventil istället för direkt från insuget. Tänk på att har du luftmassemätare så kommer du felkoder om du inte återcirkulerar luften mellan turbon och luftmassemätaren. "Offsetdrift vid belastning, luftmassa för stor" skulle in Merca sätta felkod på som exempel.

1 207 Inlägg
6 november 2009
bumpe skrev:
....men skapar bara en tryckskillnad på ca 200Mbar...

Visst menar du mbar och inte Mbar?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 november 2009
maco skrev:
bumpe skrev:
....men skapar bara en tryckskillnad på ca 200Mbar...

Visst menar du mbar och inte Mbar?

Ja, jag menade mbar smile

Sök