2618
Sök

Varför/hur smäller rallybilarna?

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#1
Jag funderar på en sak jag tycker låter förba*nat gött!
Rally billar smäller oftast som bara hel*ete hur eller vad är det som gör att domma smällarna kommer??
ett exempel på lite goa smällar Detta klippet mellan 0:37-0:50


http://www.garaget.org/video/8e8c97obgrvi


10 Inlägg
7 november 2009
#2
Det är oförbränt bränsle som antänds i grenrör/avgas system tror jag

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#3
är det lätt att fixa på något sätt att få sådär?


16 197 Inlägg
7 november 2009
#4
kör me fetsoppa blandning å kör ett småläckande avgassystem så brukar de bli så även på vanliga bilar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bilplåtslagare - egen företagare
33 Inlägg
7 november 2009
#5
dom åker med respons system därför dom smäller å smattrar osv..
när du släpper gasen så ändras tändningen om så den antänder soppan när avgasventilerna är öppna
är för att flytta ut förbränningen i grenröret å behålla laddet tills dom kliver på gasen nästa gång
igen, så att de är typ fullt ladd direkt.. men turbosarna tar piss mkt stryk av de, på en evo 5,6 rally bil håller väl en turbo ca 300 min på respons om ja inte minns fel.. men de är iaf inte länge dom håller
Senast redigerat av PBRacing (7 november 2009)


Älskar Emelie<3
339 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#6
tack för alla grymma svar wink


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
7 november 2009
#7
PBRacing skrev:
dom åker med respons system därför dom smäller å smattrar osv..
när du släpper gasen så ändras tändningen om så den antänder soppan när avgasventilerna är öppna
är för att flytta ut förbränningen i grenröret å behålla laddet tills dom kliver på gasen nästa gång
igen, så att de är typ fullt ladd direkt.. men turbosarna tar piss mkt stryk av de, på en evo 5,6 rally bil håller väl en turbo ca 300 min på respons om ja inte minns fel.. men de är iaf inte länge dom håller

De där varierar väldigt mycke.

Vardagsmål brukar vi byta turbo 2 gånger om året. Men de är uttrycket, en turbo kan gott hålla både en och 2 säsonger men kan lika gärna brinna upp efter en sträcka.

Flytta förbränningen till grenröret är lite att ta i, förbränningen slutar aldrig att ske lite bättre uttryckt, men din princip förklaring stämmer bra.

Detta är inget att rekomndera till en vardagsbil...

Ett respons system (antilagg) programmeras via en eftermarknads styrbox, så de kan kosta lite pengar om man enbart vill ha smatterljudet.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

16 197 Inlägg
7 november 2009
#8
min VR6 smattrar som fan när man släpper gasen vid växling.. en vanlig sygmotor..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
7 november 2009
#9
evilaudio skrev:
min VR6 smattrar som fan när man släpper gasen vid växling.. en vanlig sygmotor..big_smile

ja de är rätt vanligt på vanliga bilar när man har fel stift bla.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

16 197 Inlägg
7 november 2009
#10
PeppeVectra skrev:
evilaudio skrev:
min VR6 smattrar som fan när man släpper gasen vid växling.. en vanlig sygmotor..big_smile

ja de är rätt vanligt på vanliga bilar när man har fel stift bla.

de e mycke möjligt.. men så länge de funkar å köra så så kvittar de för min del..smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

187 Inlägg
7 november 2009
#11
ta bort katten o kör raka rör så brukar det smattra lite mer smile

16 197 Inlägg
7 november 2009
#12
GolfIIIVr6 skrev:
ta bort katten o kör raka rör så brukar det smattra lite mer smile

fast då skiter de sig me bes. samt att snuten e på en heeela tiden..

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök