8578
Sök

Audi A4 2.0T B7 2005, Engine flush (Liquid moly) bra idé?

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
Ska lämna in min 2.0T på en motorskölj då den gått longlife servad med äckligt långa intervaller...
Någon som gjort detta? Medlet som kommer användas är Liquid moly men är väll samma princip med alla medel...
Någon som gjort detta nån gång? Brukar det komma ut mycket skit osv? Och är det värt o göra på en 2.0T eller innebär det några stora faror för motorn?

Bilen har gått ca 19000mil med 2500 till 3500mil mellan oljebyten... Nu börjar oljan ändra färg mot svart efter 1000mil i min ägo MEN bilen har varit extremt långkörd innan så slitagemässigt så sliter jag nog bra mycket mer på maskineriet / mil än vad föregående ägare gjorde... Den drar inte märkbart med olja jämfört med andra 2.0tfsi ( gått från max till lite under max på 1000mils plågande...) och det kommer ingen blårök även när man plågar livet ur motorn...

Så jag vill helt enkelt gärna höra folks erfarenheter av motorsköljningar!

Mvh Danne

Four rings to rule them all!

3 235 Inlägg
8 november 2009
Risker, nja, det finns nog inga.
Alltid bra att ha ren motor invändigt.
Din motor verkar vara i rätt bra skick. Dock är 2500-3500 mil är allt för långt emellan oljebyten.
Det brukar komma ut ganska mycket skit efter en motorsköljning:/

327 Inlägg
8 november 2009
3500 mil mellan oljebyten, sjukt !

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
Rs4Danderyd skrev:
3500 mil mellan oljebyten, sjukt !

Skoja inte... Tror dock inte att datorn sagt service förrens 3000mil dock. den har ju varit pendlarkörd sthlm-jönköping som ja förstod de. dvs få kall starter och mycket 6ansväxel med låga varv...

DOCk är service historiken lite bristfällig så kan ju fått ny olja oftare men skulle inte tro det... Som tur är verkar ju allt fräscht... låter bra,går bra och ryker inget...

Four rings to rule them all!

936 Inlägg
8 november 2009
Jag köpte en Caddy Tdi för 7 år sedan. Den hade då gått 15000 mil. Jag blev övertygad om att prova en specialolja som lätt skulle klara 5000 mil. Jag testade och körde 5000 mil med den. Inga problem. Inge direkta långkörningar, det vanliga 2 milen till jobbet körning. Nu har det gått 32000 mil, fortfarande går den perfekt, Har aldrig efterfyllt olja i den.
Har man en bra olja som är gjord för lång livslängd så går det bra.

Jag ser inga risker med en motor skölj. Frågan är om det behövs i en långkörningsbil. Det är nog mer behövligt i en kortkörningsbil.

Mats

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
9 november 2009
om bilen pendlats mellan stockholm och jönköping så är det väl inget konstigt alls med runt 3000 mil per oljebyte, den är väl som jag förmodar servad med longlife service? longlife servicen är gjord för bilar som går just mycket långresor. om du däremot åker mycket kortresor som jag gör (1,5 mil till jobbet etc) så kör med grundservice istället (1500 mils intervall) vet ett flertal som fått problem med koksade motorer av kombinationen kortresor och longlife, har av den anledningen alltid servat min var 1500:e mil och aldrig haft några problem.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sök