8367
Sök

Spolarvätska i kylarvätskan...

1 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
Jag känner mig fruktansvärt dum men jag lyckades hälla spolarvätska i behållaren för kylarvätska.
Det fanns lite kylarvätska kvar (strax över min) och jag hällde till strax under max.
Hur får jag bort det?? Måste jag tömma hela systemet på kylarvätska eller kan jag tömma bara behållaren på nåt sätt? De lär väl inte blandas, antar att kylarvätskan har högre densitet, eller?
Det är en Renault Clio. Jag insåg som tur var misstaget innan jag hann starta bilen.
Tacksam för snabbt svar...

214 Inlägg
13 november 2009
Fyllde du på direkt i kylaren eller i expansion kärlet? Är det bara expansionskärlet så är det bara att tömma den är det direkt i kylaren så är det lika bra att tömma hela systemet.
Handlar det om någon liter så skulle jag nog kört ändå. Det är inte någon fara så länge inte HELA systemet är fyllt med koncentrerad spolarvätska. Det kommer nog att blandas ut med vattnet i kylaren skulle jag gissa.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 november 2009
finns avtappnings grejjr på alla bilar bara titta i gör de sj boken vart den är eller instruktionsboken

efter som de bara är vatten/sprit i den lilla mängden du hade i så skulle jag inte brytt mig iaf ..

hade vart värre om du tex hade hält i olja lr nått annat ..

1 758 Inlägg
13 november 2009
Hur mycket spolarvätska uppskattar du att det handlar om?
För om det bara är några få deciliter skulle jag nog inte göra mig besväret att tappa ur hela kylsystemet för att byta. Kan ju skilja rätt mycket, men mellan 8 och 10 liter är en rätt vanlig volym i kylsystemet och då är ju några få deciliter inte så mycket att orda om.
Spolarvätskan kan dock börja skumma om det är för mycket av den, men så mycket verkar det ju inte som du har hällt i.

Jag hade nog låtit det vara iaf, kylvätskan byter man ju ändå varje eller vartannat år...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 november 2009
Det är bara att åka o se glad ut smile Det kommer inte att vara någon fara alls att åka med.
Spolarvätska i sig har en ganska låg fryspunkt och har du bara fyllt mellan MIN till MAX i expansionskärlet är det absolut ingen fara alls att åka med!
Kylarvätska är 50% vatten och 50% glykol. Spolarvätska kommer att blanda sig med resterande vätska och kanske till och med ha en viss rengörande effekt smile

Är du osäker på fryspunkten för kylarvätskan så har dom flesta verkstäder instrument för att mäta detta smile

Du kan glatt använda bilen utan att oroa dig smile

Sök