Betala dubbelt i försäkring bara för man är ung...

TurbOla Reservdansk
13 november 2009 · 6 271 Inlägg

I England kan du ställa en försäkring på en person, men med en annan person som huvudsaklig brukare.
Ett tips till svenska försäkringsbolag.

Såg detta på ett Top Gear-avsnitt om ungdomsbilar.
Mycket informativt, det där Top Gear. wink

Då skulle man lagliggöra alla dessa ungdomar som skenförsäkrar sina bilar (Undrar om det finns någon statistik på hur stor del av befolkningen som är brottslig? wink )
och förhoppningsvis få en annan nivå, en kompromiss på försäkringspremierna - inte lika hög som för ungdomar som själva står på bilarna, men inte så låg som på föräldrarna.
Det skulle jag kunna acceptera.

Senast redigerat av TurbOla (13 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
expect1991
13 november 2009 · 1 814 Inlägg

När bolagen höjer premier för unga får de skylla sig själva att folk "skenregistrerar".

volvoentusiasten
13 november 2009 · 4 005 Inlägg

TurbOla skrev:
I England kan du ställa en försäkring på en person, men med en annan person som huvudsaklig brukare.
Ett tips till svenska försäkringsbolag.

Såg detta på ett Top Gear-avsnitt om ungdomsbilar.
Mycket informativt, det där Top Gear. wink

Då skulle man lagliggöra alla dessa ungdomar som skenförsäkrar sina bilar (Undrar om det finns någon statistik på hur stor del av befolkningen som är brottslig? wink )
och förhoppningsvis få en annan nivå, en kompromiss på försäkringspremierna - inte lika hög som för ungdomar som själva står på bilarna, men inte så låg som på föräldrarna.
Det skulle jag kunna acceptera.

Hmm jag förstår inte riktigt skillnaden, eller varför det behövs något annat system än vad vi har?

Om fadern äger bilen, men det är sonen som brukar fordonet så ska försäkringen stå på fadern då han äger fordonet, men sonen ska även vara inskriven i försäkringen för att premien ska bli rätt och försäkringen gälla honom med.

Så det är ju likadant eller är det något jag missar?

Robbin_V90 Elektriker/Montör
13 november 2009 · 534 Inlägg

expect1991 skrev:
När bolagen höjer premier för unga får de skylla sig själva att folk "skenregistrerar".

Och dom unga som skenförsäkrar får skylla sig själva när dom inte får ut en krona när dom krockat bilen.

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Tiger1978 Fattig student
13 november 2009 · 1 282 Inlägg

expect1991 skrev:
När bolagen höjer premier för unga får de skylla sig själva att folk "skenregistrerar".

Ja eller så kan vi skylla på era föräldrar som gör att vi andra som är ärliga får en högre premie..

TACK FÖR DEN DU!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
13 november 2009 · 1 948 Inlägg

Tiger1978 skrev:

expect1991 skrev:
När bolagen höjer premier för unga får de skylla sig själva att folk "skenregistrerar".

Ja eller så kan vi skylla på era föräldrar som gör att vi andra som är ärliga får en högre premie..

TACK FÖR DEN DU!!

Ja eller så använder dem det som argument! vad händer om alla unga slutar försäkra bilen i stället? skiter i att ha bil och cyklar istället... vad händer med "din premie" då? jo den blir ännu högre... hellre att dem får in lite mindre pengar än inga pengar alls...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Tiger1978 Fattig student
13 november 2009 · 1 282 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

Tiger1978 skrev:

expect1991 skrev:
När bolagen höjer premier för unga får de skylla sig själva att folk "skenregistrerar".

Ja eller så kan vi skylla på era föräldrar som gör att vi andra som är ärliga får en högre premie..

TACK FÖR DEN DU!!

Ja eller så använder dem det som argument! vad händer om alla unga slutar försäkra bilen i stället? skiter i att ha bil och cyklar istället... vad händer med "din premie" då? jo den blir ännu högre... hellre att dem får in lite mindre pengar än inga pengar alls...

Tror ju inte att den blir högre.. Snarare tvärt om.. Dom som skenförsäkrar och smäller ställer till statistiken för oss äldre..
Dvs vår statistik blir försämrad.. Fattar inte riktigt hur det kan bli dyrare premie med en minskad skadestatistik..
Det finns inte ett enda själigt försvar till att skenförsäkra, har inte råd? Tyvärr då får du vara utan.. Det har jag åtmindstånde fått med mig i min uppväxt...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
TurbOla Reservdansk
14 november 2009 · 6 271 Inlägg

linuslinje skrev:
Om fadern äger bilen, men det är sonen som brukar fordonet så ska försäkringen stå på fadern då han äger fordonet, men sonen ska även vara inskriven i försäkringen för att premien ska bli rätt och försäkringen gälla honom med.

Så det är ju likadant eller är det något jag missar?

Men i Sverige måste ju ägare av fordonet vara densamma som huvudsakliga brukare, på försäkringen.
Jag vet inte om att man kan skriva in någon annan i försäkringen?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Turbomatte Lackerare/Rekondare
14 november 2009 · 834 Inlägg

BETALA FÖRSÄKRINGS PREMIEN OCH SE GLAD UT, ELLER GE FAN I ATT SKAFFA BIL OM NI INTE HAR RÅD!!!




Herregud, ibland blir man mörkrädd över att alla ska klaga på allt hela tiden!!

Senast redigerat av Turbomatte (14 november 2009)

Mattley Utbildad Service tekniker
14 november 2009 · 117 Inlägg

Pensionärer borde fan betala mest, dessa farliga bromsklossar som ligger på vägarna, och inte ser dom något heller...

Volvo 240 Turbo "Leffe Lus" (1983)
TurbOla Reservdansk
14 november 2009 · 6 271 Inlägg

Turbomatte skrev:
BETALA FÖRSÄKRINGS PREMIEN OCH SE GLAD UT, ELLER GE FAN I ATT SKAFFA BIL OM NI INTE HAR RÅD!!!

Yeah, right....
Hur ofta nekar du att göra svartjobb, för det minskar ju skattepengarna som staten får in? Det är ju olagligt.
Hur många sitter inte och laddar ner filer via thepiratebay? Det är också olagligt ju...
Då får inte artister och skivbolag sina pengar.

Men försäkringspremien går bra att klaga på. roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
gamlingen
14 november 2009 · 5 198 Inlägg

Mattley skrev:
Pensionärer borde fan betala mest, dessa farliga bromsklossar som ligger på vägarna, och inte ser dom något heller...

Nu är det ju faktiskt så att premierna BLIR dyrare efter en viss ålder.. kommer inte i håg vilken ålder dock.

Rand
14 november 2009 · 1 024 Inlägg

betalar ni skatt ? Haha

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
14 november 2009 · 834 Inlägg

TurbOla skrev:

Turbomatte skrev:
BETALA FÖRSÄKRINGS PREMIEN OCH SE GLAD UT, ELLER GE FAN I ATT SKAFFA BIL OM NI INTE HAR RÅD!!!

Yeah, right....
Hur ofta nekar du att göra svartjobb, för det minskar ju skattepengarna som staten får in? Det är ju olagligt.
Hur många sitter inte och laddar ner filer via thepiratebay? Det är också olagligt ju...
Då får inte artister och skivbolag sina pengar.

Men försäkringspremien går bra att klaga på. roll

Folk klagar på allt numera, känns som att det alltid kommer upp klago trådar där användare syr ur sig sina klagosånger,

Åh det är så dyrt med däck till mina 20" vilka är billiga men fortfarande lika bra som r-däck,
Åh bensinen är så dyr och min ferrari dricker så mycket,
Åh försäkringen är så dyr på min bmw m3 och jag är 18,
klag, klag, klag.

Då säger jag, har du inte råd med dessa utgifter som tillkommer med ett bilägande, SKAFFA INTE BIL!!!

Folk ska ha så mycket men vill inte betala ett öre för det. Sen köper någon annan det dom vill ha och då röstar dom 1or och anklagar denne för att va brat och skita pengar.

Sen vill ju gärna inte jag betala en högre premie på min bil för att finniga 18åringar köper en bmw m3 försäkrar på sina föräldrar och smäller bilarna.

Och på den punkten av svartjobb. Ja ibland får man ju jobba svart så att balansen hålls, komunpolitikerna kan ju inte ha hur många färgglada hattar som helst!

Torlejf Bilvårdstönt.
14 november 2009 · 1 109 Inlägg

TurbOla skrev:
I England kan du ställa en försäkring på en person, men med en annan person som huvudsaklig brukare.
Ett tips till svenska försäkringsbolag.

Såg detta på ett Top Gear-avsnitt om ungdomsbilar.
Mycket informativt, det där Top Gear. wink

Då skulle man lagliggöra alla dessa ungdomar som skenförsäkrar sina bilar (Undrar om det finns någon statistik på hur stor del av befolkningen som är brottslig? wink )
och förhoppningsvis få en annan nivå, en kompromiss på försäkringspremierna - inte lika hög som för ungdomar som själva står på bilarna, men inte så låg som på föräldrarna.
Det skulle jag kunna acceptera.

Nu har du fel.
I Topgear skenförsäkrade dom för att klara deras budget, Hammond säger klart och tydligt efter reportaget att om du krockar och försäkringsbolaget får reda på att brukaren inte är samma som ägaren så ersätter dom inte skadan.
Precis som här med andra ord.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Jokke_
14 november 2009 · 453 Inlägg

En fråga om försäkring som jag satt och funderade på igår tongue
Om vi säger att min far har köpt en bil och jag använder den mer än honom, ska jag ändå stå för försäkringen? Jag använder ju den mest men det är han som har ekonomiskt intressen i bilen (fint ord det där)
kanske är en jättedum fråga tongue vad vet jag, har inte så bra koll på försäkringar hit och dit

Senast redigerat av Jokke_ (14 november 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang