4384
Sök

Köpråd: Audi S4

241 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Funderar på att byta bil och har tittat in mig på Audi S4/S6. De med den äldre karossen, från 1991(?).

Finns de något speciellt man ska titta på när man kollar på de och hur är de generellt att köra, skatten osv. Behöver lite mer kött på benen helt enkelt.

Hur jag har fattat de så ersattes S4 med S6 1994 och att de är i princip samma bil ?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
17 november 2009
S4/S6 av äldre modell bör kollas noggrant innan du köper den, trimmad? hur många ägare? finns fullständig historik? (dvs kan den vara mätarskruvad? nej, skruva mätare är mig veterligen inte olagligt i sverige) klonk i drivlinan? krockskadad? import? historik innan eventuell import? hopkärvade bakre bromsok? strejkande acc? rasad katt? pulserande laddtryck? (detta problem finns såklart inte på V8:orna) felaktiga avgasvärden? är servicen skött som den ska? (framförallt då kamremsbyte) snedslitna däck? tänk även på att bara för att det är just en S-audi så kostar reservdelarna därefter. visst, inte lika mycket som till dagens S-modeller men billiga är de inte. att köra dem är väl enklast beskrivet som att köra ett slagskepp, stadiga i alla väder och bra knuff i ryggen. Ett M-test är kanske att ta i på en så pass gammal bil men kan vara en bra idé om du inte kan ta med dig någon kunnig som kan hjälpa dig att titta.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 november 2009
Mätarskruvning i sig är inte olagligt, men att sälja den och påstå att den har en annan mätarställning än den faktiskt har är det däremot smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

241 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Tack TS_quattro för ett bra svar ! smile

Meister
6 763 Inlägg
17 november 2009
Det är lok. Stora och tunga men med 245:or runt om går det att åka fort runt krökarna. har för mig att skatten ligger på 2300 eller något i den stilen. Pixelfel i displayen är i standard. Tror att nya bromsarna kom 94 eller något sånt. Ufo-bromsarna kostar fläsk att byta. Har själv bromsar från en s6:a på min. Att tro att e importerad s4 skulle ha gått 20k är ju inget att tro på. Verkar vara väldigt mycket skruvade mätare om man kollar på blocket.

241 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Ja, att köpa en importerad har jag lagt ner.

241 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Vad dricker V8:an om man kör lungt på motorvägen?

1 002 Inlägg
18 november 2009
Calleklutt skrev:
Vad dricker V8:an om man kör lungt på motorvägen?

Antagligen inte super mycke.. Men hur ofta kommer det hända tror du.? tongue

...

241 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Santsant, var mest intresserad för att de finns mer med V8:an än 2.2t på blocket.

Sök