1491
Sök

Vad ligger fordonsskatten på?

Möbelutkörare
358 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
Fick nu i veckan brev från TS (transport styrelsen) att jag skall betala fordonsskatt på bilen.
Det är ju inte något konstigt, men de jag var lite fundersam över är priset på den. 2044:-
Bilen i fråga är en Volvo 850 GLT -92.

Vad är de dom går efter när dom tar fram dessa siffror?
Vet att de kan skilja lite beroende på bil & bil.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

9 108 Inlägg
19 november 2009
Betala och se glad ut wink Dom går efter vikt, miljöklassning och lite sånt tjafs.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 november 2009
crazzy skrev:
Fick nu i veckan brev från TS (transport styrelsen) att jag skall betala fordonsskatt på bilen.
Det är ju inte något konstigt, men de jag var lite fundersam över är priset på den. 2044:-

går efter vikt / miljö skit men 2044 låter lite saftigt min glt 92  är på 1861 kr
så din lär ju ha lite tillägs avgifter på de
bara söka upp bilen på transportstyrlensen ståre hur mkt skatt de är på dom osv

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2009
Beror lite på var man bor också. Bor du i glesbygd så finns nåt som heter glesbygdsavdrag, inte så mycket men alltid något.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Möbelutkörare
358 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
crazzy skrev:

går efter vikt / miljö skit men 2044 låter lite saftigt min glt 92  är på 1861 kr
så din lär ju ha lite tillägs avgifter på de
bara söka upp bilen på transportstyrlensen ståre hur mkt skatt de är på dom osv

Den vikt jag skattar för enligt dom är 1510kg.
Jag ska ut å kolla på deras sida vad de är dom vill ha betalt för, men enligt pappret är de 2001:- fordonsskatt
och 43:- registeravgift =2044:-

Möbelutkörare
358 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
Beror lite på var man bor också. Bor du i glesbygd så finns nåt som heter glesbygdsavdrag, inte så mycket men alltid något.

Mvh Tommy

jag bor i Ludvika som är en mellan stor kommun. ingen "stad" eller glesbygd tongue

Möbelutkörare
358 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
hittade en annan liten sak som jag inte vet vad de är som har med bilens avgasvärden å göra om någon här vet vad detta innebär.

T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31SA BIL MED REGLERAD TREVÄGSKATALYSATOR. BILEN SKA UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 november 2009
crazzy skrev:
hittade en annan liten sak som jag inte vet vad de är som har med bilens avgasvärden å göra om någon här vet vad detta innebär.

Import alltså?

Jonas

Möbelutkörare
358 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
crazzy skrev:

Import alltså?

japp.  dock inte av mej.  kom in i detta land 2001 från Holland så de är ingen rost under på den cool

huh?
10 427 Inlägg
19 november 2009
Skatten för äldre bensinbilar är mer eller mindre endast baserade på tjänste/"skatte"-vikten:

1201-1300kg 1452Kr
1301-1400kg 1635kr
1401-1500kg 1818kr
1501-1600kg 2001kr
1601-1700kg 2184kr

osv

Här är tabellen:
http://www.skatteverket.se/download/18. … 0_2011.pdf

Möbelutkörare
358 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
steifan skrev:
Skatten för äldre bensinbilar är mer eller mindre endast baserade på tjänste/"skatte"-vikten:

1201-1300kg 1452Kr
1301-1400kg 1635kr
1401-1500kg 1818kr
1501-1600kg 2001kr
1601-1700kg 2184kr

osv

Här är tabellen:
http://www.skatteverket.se/download/18. … 0_2011.pdf

tackar.  då vet jag cool

3 259 Inlägg
20 november 2009
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Är du säker på detta?!?!? Har jag aldrig hört talas om...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 november 2009
JonR skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Är du säker på detta?!?!? Har jag aldrig hört talas om...

MVH/Jon

Japp smile

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=41 … =GX02Sk311

Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att se över möjligheterna till kompensation för höga bilkostnader för boende i glesbygd.

Motivering

Höga drivmedelspriser påverkar människors ekonomiska situation. Sverige är ett glest bebyggt land och många är beroende av bil för ett aktivt deltagande i samhällslivet. Alla i Sverige ska, oavsett var i landet man bor, ha möjlighet att leva ett fullvärdigt liv, vilket höga drivmedelskostnader kan förhindra.

På många håll i Sverige är tillgång till personbil en nödvändig förutsättning för att kunna bo och verka. En aldrig så väl utbyggd kollektivtrafik kan i stora delar av vårt land inte ersätta personbilen. Därför är det rimligt att bilägare i områden utan en tillgänglig kollektrafik kompenseras ekonomiskt.

Redan i dag finns ett glesbygdsavdrag på fordonsskatten med 384 kr per år. Detta avdrag sker för alla som bor i 36 glesbygdskommuner, oavsett ålder eller arbetsförmåga. En rättvis kompensation för högre bilkostnader i glesbygd kan därför utan administrativa merkostnader ske genom att man höjer ”glesbygdsavdraget” på fordonskatten.

Det är inte bara i glesbygden som många är beroende av bilen för att ta sig till arbetet. För att kompensera dem som inte klarar sig utan bil är det därför viktigt att utveckla och kraftigt höja reseavdragen.

En fördel med såväl höjt ”glesbygdsavdrag” på fordonsskatten som höjda reseavdrag är att de inte missgynnar en övergång till mer miljöanpassade bilar. Bilköparna bör på olika vis stimuleras att välja bilar som drivs av förnybara bränslen och producenter att framställa mer och bättre förnybara drivmedel. I Sverige finns förmågan, entreprenörerna och möjligheten att vara i framkant när det gäller att avveckla beroendet av olja.

Stockholm den 29 september 2009

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

222 Inlägg
21 november 2009
MilleN skrev:
Betala och se glad ut wink Dom går efter vikt, miljöklassning och lite sånt tjafs.

du tog mina ord smile

tack till : dekalshoppen.se - stylexperten.se - tefcar.nu - bsr.se - JT-tuning.se

Möbelutkörare
358 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
TripleC skrev:
MilleN skrev:

du tog mina ord smile

de är klar att jag kommer betala, man vill ju inte vara utan bilen cool
vill bara veta vad dom grundar sina uträkningar på och de fick jag svar på tongue

Sök