Ess kitt till bmw 540 e39

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
18 november 2009 · 1 778 Inlägg

Har sneglat länge på ett kompressor kitt till min 540, kollat runt endel på ess hemsida. Enligt dom så ska det ta 16 timmar med hyffsade grundkunskaper och vanliga verktyg, är det så enkelt som det låter? någon som har erfarenhet?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
FLindgren
18 november 2009 · 5 089 Inlägg

vad kan du om en motor\bil?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
18 november 2009 · 1 778 Inlägg

På tuning fronten är jag helt ny, men har har ju renoverat gamla v8or sedan barnsben:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Wangen Larmtekniker
19 november 2009 · 307 Inlägg

Prata med TCG här på garaget då han har ett sånt kit på sin 540

/ Wången
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
19 november 2009 · 963 Inlägg

Jag har installerat ESS kit i min 540iM.
Det tog då inga 16h!!!
...
Det tog nog 18.5h big_smile
Bytte även ventilkåpspackningar då det är förbrukningsvara på 540 E39 vilket tog ytterligare 1.5h.
Tiderna kan dock bero på hur händig man är samt om man gör som jag(slår av en spridare så man får undersöka om den åkte ner i cylindern...). wink
Det följer med en manual med bilder som visar varje steg så någon raketforskning är det ju inte. smile

Tänk på att kolla stiften till kontakterna i spridarna när du sätter ihop det igen. Minsta lilla glappkontakt mellan spridare/spridarkontakt så stänger motorstyrningen av både tändspole och spridare.

Halka INTE när du ska ta loss bultarna till vakumplattan på baksidan insuget. Det är lite klurigt att få loss den om skallarna blir runda... wink

Hmm... har säkert mer tips men det kanske vi kan ta när du bestämt dig för att köpa ett kit?

Hojta till om du har mer frågor!

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
20 november 2009 · 1 778 Inlägg

Härligt, men efter som man får med manual och bilder verkar det ju inte alls omöjligt att man får ihop detta:)
Men är det värt pengarna? vad tycker du "TCG"?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Wangen Larmtekniker
20 november 2009 · 307 Inlägg

Kan svara för TCG och vet att han är sjukt nöjd med kitet och att allt har fungerat såpass bra som det gjort på hans bil.
Jag har åkt med och kört Jonas bil många gånger och den får min s15 att blekna ganska fort, helt otrolig bil!

/ Wångstedt

/ Wången
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
20 november 2009 · 963 Inlägg

Haha, tja, jag får väl hålla med föregående talare som passar på att svara när jag är på gymmet. tongue

Det är en del pengar men såhär tänkte jag när jag skulle välja turbo/kompressor till min bil:
*Att bygga turbo på en 540 E39 är nästan omöjligt utan specialkunskaper då grenrören sitter lågt/långt bak. E39 är väldigt slät under så den placering flest väljer för turbo är vid slutdämparen. Inte optimalt eller snyggt enligt mig.
*Vid besiktningen så är det väldigt enkelt att demontera remmen till kompressorn så är bilen helt plötsligt besiktningsgodkänd(datorboxen är adaptiv så om kompressorn inte laddar så går bilen som original).
*I priset så ingår väl beprövad modifierad programvara. Har du heltidsjobb så är ändå installationen klar på mindre än 1 vecka om du gör det själv på kvällstid.
Ska du bygga turbo blir det ett långtidsprojekt och du får ha bra kontakter med en firma som kan mappa bilen åt dig.

Finns säker fler fördelar, nackdelen är den direkta kostnaden.


Jag körde lugnt under dryga 30mil inkörning samt låter alltid motor och oljor komma upp i temp innan motorn varvas över 4k rpm.
Om du köper kitet så rekommenderar jag att du köper kraftigare slangklämmor till slangen mellan kompressor -> insug. Klämmorna som följer med läcker lite, lite olja mellan slang/anslutningar. Det är dock försumbart för det är ju olja från motoroljan och på 1000mil så förbrukas kanske 0.5L olja.
För övrigt så verkar kitet vara väldigt välbyggt och väl genomtänkt.

När bilen kördes original körde jag på Castrol SLX LL04 0W-30.
Efter kompressormonteringen bytte jag till Castrol Edge Sport 10W-60 då motorn lastas på ett annat sätt nu samt att ingen IC används så värmen blir troligtvis något högre än original.

Samma vecka som jag monterade kompressorkitet så monterade jag även racekattar. Slutdämparen var redan fullflödes. I vinter ska även mellandämparen bytas ut. Att öppna upp avgassystemet ger enligt ESS 30 extra HP om du har kompressor.

Året innan monterades Polyuretanbussningar i framvagnen.
Veckan innan kompressormonteringen så monterade jag Bilstein PSS Coilovers. Jag rekommenderar dig att uppgradera väghållningen om du monterar kompressor för när mätaren passerat sista sträcket... passerar "km/h" markeringen rakt ner och är halvvägs upp där den är när bilen står still... ja, då går det fort! big_smile

På tal om fort... jag har EBC slitsade & honade skivor. Originalskivor blir skeva trots inkörning 80-100mil.

Malabar
21 november 2009 · 164 Inlägg

Intressant beskrivning, TCG. Du köpte alltså kittet färdigt och monterade själv? Har du skrivit någon egen manual för hur du gjorde?

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
21 november 2009 · 963 Inlägg

Malabar skrev:
Intressant beskrivning, TCG. Du köpte alltså kittet färdigt och monterade själv? Har du skrivit någon egen manual för hur du gjorde?

Stämmer. Jag åkte upp till ESS i Norge så de kunde modifiera min programvara på plats.
Normalt är annars att man skickar dit sin datorbox, de modifierar den och sedan returnerar den. Jag skulle dock ta banlicens veckan efter så jag hade lite bråttom. smile
Fick med mig kitet hem. Bilen går som original även med den modifierade programvaran och originalspridare. Jag blev endast ombedd att inte köra för hårt då mjukvaran inte är utprovad med originalspridare.
När jag kom hem kopplade jag bort batteriet. Monterade de nya spridarna, kompressor, vakumplatta, remskivor osv. osv..
Kopplade på batteriet och lät den gå 30min.

När man köper kitet ingår det manual med text och bilder på hur man ska montera(tänk dig IKEA). wink
Tidsåtgång för mig 18.5h.
Då det är standardfel, och även förbrukningsvara på 540, med ventilkåpspackningar såbyttes även dessa.
Tidsåtgång för mig: 1.5h
Det går säkerligen att göra betydligt snabbare men jag hade lite problem med bl.a. bultarna till vakumplattan som blev runda trots ny bits.

Kör på med frågor om ni undrar något. Har kört denna 540 i snart 7år varav 2 med kompressor. Jag är ingen expert men lite har man ju snappat upp på vägen. tongue

Malabar
21 november 2009 · 164 Inlägg

Hur mycket har bilen gått och hur mycket har den gått med kompressor? Har du haft några driftproblem med kompressorinstallationen eller med bilen? Oljeförbrukning?

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
21 november 2009 · 1 778 Inlägg

Detta låter kanon bra:) tack otroligt bra info TCG!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
22 november 2009 · 963 Inlägg

Malabar skrev:
Hur mycket har bilen gått och hur mycket har den gått med kompressor? Har du haft några driftproblem med kompressorinstallationen eller med bilen? Oljeförbrukning?

Bilen hade gått 30'+ när kompressorn installerades. Med kompressor har den gått över 1500mil(vet inte riktigt). Inte ett missljud från motorn.
Oljeförbrukning nämnde jag tidigare så jag är så elak så du får läsa om tidigare inlägg. wink
Kompressorinstallationen hade jag ett initialt problem med men det handlade mest om erfarenhetsbrist.
När kompressorn installerats så gick hon bara på 7 cylindrar. Efter en del felsökande kom vi fram till att det var en kontakt till en spridare som inte tryckte tillräckligt.
Det går inte se med blotta ögat utan när man kommit fram till vilken cylinder det är som inte tänder så får man ta loss kontakten och trycka ihop stiften i kontakten lite extra. (nämde detta tidigare men nu lite utförligare. Fråga om det ändå är oklart, vet inte om jag förklarade bra...).

Utöver det så gick bränslepumpen i tanken sönder ganska kort efter kompressorinstallationen. Det är dock kanske inte så konstigt med en bränslepump som gått 30'+mil och sedan ska mata en kompressor... smile

Inga konstiga problem alltså. Tror inte det varit något mer.


marwin_of_sweden skrev:
Detta låter kanon bra:) tack otroligt bra info TCG!

Tack! Kul med uppskattning! smile Fråga på om du undrar något!

Senast redigerat av TCG (22 november 2009)

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
22 november 2009 · 1 778 Inlägg

TCG skrev:

Malabar skrev:
Hur mycket har bilen gått och hur mycket har den gått med kompressor? Har du haft några driftproblem med kompressorinstallationen eller med bilen? Oljeförbrukning?

Bilen hade gått 30'+ när kompressorn installerades. Med kompressor har den gått över 1500mil(vet inte riktigt). Inte ett missljud från motorn.
Oljeförbrukning nämnde jag tidigare så jag är så elak så du får läsa om tidigare inlägg. wink
Kompressorinstallationen hade jag ett initialt problem med men det handlade mest om erfarenhetsbrist.
När kompressorn installerats så gick hon bara på 7 cylindrar. Efter en del felsökande kom vi fram till att det var en kontakt till en spridare som inte tryckte tillräckligt.
Det går inte se med blotta ögat utan när man kommit fram till vilken cylinder det är som inte tänder så får man ta loss kontakten och trycka ihop stiften i kontakten lite extra. (nämde detta tidigare men nu lite utförligare. Fråga om det ändå är oklart, vet inte om jag förklarade bra...).

Utöver det så gick bränslepumpen i tanken sönder ganska kort efter kompressorinstallationen. Det är dock kanske inte så konstigt med en bränslepump som gått 30'+mil och sedan ska mata en kompressor... smile

Inga konstiga problem alltså. Tror inte det varit något mer.


marwin_of_sweden skrev:
Detta låter kanon bra:) tack otroligt bra info TCG!

Tack! Kul med uppskattning! smile Fråga på om du undrar något!

Det känns som jag har fått svar på det mesta, och det kommer självklart att bli en kompressor till vår kanten nu:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
22 november 2009 · 963 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

TCG skrev:

Malabar skrev:
Hur mycket har bilen gått och hur mycket har den gått med kompressor? Har du haft några driftproblem med kompressorinstallationen eller med bilen? Oljeförbrukning?

Bilen hade gått 30'+ när kompressorn installerades. Med kompressor har den gått över 1500mil(vet inte riktigt). Inte ett missljud från motorn.
Oljeförbrukning nämnde jag tidigare så jag är så elak så du får läsa om tidigare inlägg. wink
Kompressorinstallationen hade jag ett initialt problem med men det handlade mest om erfarenhetsbrist.
När kompressorn installerats så gick hon bara på 7 cylindrar. Efter en del felsökande kom vi fram till att det var en kontakt till en spridare som inte tryckte tillräckligt.
Det går inte se med blotta ögat utan när man kommit fram till vilken cylinder det är som inte tänder så får man ta loss kontakten och trycka ihop stiften i kontakten lite extra. (nämde detta tidigare men nu lite utförligare. Fråga om det ändå är oklart, vet inte om jag förklarade bra...).

Utöver det så gick bränslepumpen i tanken sönder ganska kort efter kompressorinstallationen. Det är dock kanske inte så konstigt med en bränslepump som gått 30'+mil och sedan ska mata en kompressor... smile

Inga konstiga problem alltså. Tror inte det varit något mer.


marwin_of_sweden skrev:
Detta låter kanon bra:) tack otroligt bra info TCG!

Tack! Kul med uppskattning! smile Fråga på om du undrar något!

Det känns som jag har fått svar på det mesta, och det kommer självklart att bli en kompressor till vår kanten nu:)

Kul!

Nu när du bestämt dig så får jag nog tipsa om att köpa in en svetstång:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=80676
Jäkligt bra verktyg om man drar sönder skallen på en insex/torx-bult och vill ha loss den.
Säger inte att du kommer behöva den men med de små pengarna så kan den spara många svordomar när du ska ha loss vakumplattan på baksidan insuget. tongue

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
22 november 2009 · 1 778 Inlägg

TCG skrev:

marwin_of_sweden skrev:

TCG skrev:

Malabar skrev:
Hur mycket har bilen gått och hur mycket har den gått med kompressor? Har du haft några driftproblem med kompressorinstallationen eller med bilen? Oljeförbrukning?

Bilen hade gått 30'+ när kompressorn installerades. Med kompressor har den gått över 1500mil(vet inte riktigt). Inte ett missljud från motorn.
Oljeförbrukning nämnde jag tidigare så jag är så elak så du får läsa om tidigare inlägg. wink
Kompressorinstallationen hade jag ett initialt problem med men det handlade mest om erfarenhetsbrist.
När kompressorn installerats så gick hon bara på 7 cylindrar. Efter en del felsökande kom vi fram till att det var en kontakt till en spridare som inte tryckte tillräckligt.
Det går inte se med blotta ögat utan när man kommit fram till vilken cylinder det är som inte tänder så får man ta loss kontakten och trycka ihop stiften i kontakten lite extra. (nämde detta tidigare men nu lite utförligare. Fråga om det ändå är oklart, vet inte om jag förklarade bra...).

Utöver det så gick bränslepumpen i tanken sönder ganska kort efter kompressorinstallationen. Det är dock kanske inte så konstigt med en bränslepump som gått 30'+mil och sedan ska mata en kompressor... smile

Inga konstiga problem alltså. Tror inte det varit något mer.



Tack! Kul med uppskattning! smile Fråga på om du undrar något!

Det känns som jag har fått svar på det mesta, och det kommer självklart att bli en kompressor till vår kanten nu:)

Kul!

Nu när du bestämt dig så får jag nog tipsa om att köpa in en svetstång:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=80676
Jäkligt bra verktyg om man drar sönder skallen på en insex/torx-bult och vill ha loss den.
Säger inte att du kommer behöva den men med de små pengarna så kan den spara många svordomar när du ska ha loss vakumplattan på baksidan insuget. tongue

Har redan en sån i garaget, hoppas att jag inte kommer behöva den:)
Skulle jag köra fast på något, är det okej att kontakta dig för rådgivning då?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
22 november 2009 · 963 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

TCG skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Det känns som jag har fått svar på det mesta, och det kommer självklart att bli en kompressor till vår kanten nu:)

Kul!

Nu när du bestämt dig så får jag nog tipsa om att köpa in en svetstång:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=80676
Jäkligt bra verktyg om man drar sönder skallen på en insex/torx-bult och vill ha loss den.
Säger inte att du kommer behöva den men med de små pengarna så kan den spara många svordomar när du ska ha loss vakumplattan på baksidan insuget. tongue

Har redan en sån i garaget, hoppas att jag inte kommer behöva den:)
Skulle jag köra fast på något, är det okej att kontakta dig för rådgivning då?

Välutrustar garage! tongue Nu har jag fullt förtroende gällande dina förutsättningar att montera en kompressor! wink
Javisst, det är nog lättare att få tag på mig än på ESS enligt min erfarenhet. smile

EDIT: Har redan varit remote-support vid ett kompressorbygge. Kanske ska bli mitt nästa yrke? tongue

Senast redigerat av TCG (22 november 2009)

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
22 november 2009 · 1 778 Inlägg

TCG skrev:

marwin_of_sweden skrev:

TCG skrev:

Kul!

Nu när du bestämt dig så får jag nog tipsa om att köpa in en svetstång:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=80676
Jäkligt bra verktyg om man drar sönder skallen på en insex/torx-bult och vill ha loss den.
Säger inte att du kommer behöva den men med de små pengarna så kan den spara många svordomar när du ska ha loss vakumplattan på baksidan insuget. tongue

Har redan en sån i garaget, hoppas att jag inte kommer behöva den:)
Skulle jag köra fast på något, är det okej att kontakta dig för rådgivning då?

Välutrustar garage! tongue Nu har jag fullt förtroende gällande dina förutsättningar att montera en kompressor! wink
Javisst, det är nog lättare att få tag på mig än på ESS enligt min erfarenhet. smile

EDIT: Har redan varit remote-support vid ett kompressorbygge. Kanske ska bli mitt nästa yrke? tongue

Jodå väl utrustat är de, har nog gjort nästan allt man kan göra med en bil där, men på kompressor och turbo avdelningen är jag helt ny:P Ja det kan nog vara ett bra yrke, lite lättare att prata med en svensk också kanske, för dom är väl norrmän på ESS?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
23 november 2009 · 963 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

TCG skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Har redan en sån i garaget, hoppas att jag inte kommer behöva den:)
Skulle jag köra fast på något, är det okej att kontakta dig för rådgivning då?

Välutrustar garage! tongue Nu har jag fullt förtroende gällande dina förutsättningar att montera en kompressor! wink
Javisst, det är nog lättare att få tag på mig än på ESS enligt min erfarenhet. smile

EDIT: Har redan varit remote-support vid ett kompressorbygge. Kanske ska bli mitt nästa yrke? tongue

Jodå väl utrustat är de, har nog gjort nästan allt man kan göra med en bil där, men på kompressor och turbo avdelningen är jag helt ny:P Ja det kan nog vara ett bra yrke, lite lättare att prata med en svensk också kanske, för dom är väl norrmän på ESS?

Du får med en manual med bilder och text till kitet så det ska nog gå bra.
Har du ändå funderingar så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig!

Vi tar nog just denna delen av diskussionen vidare via PM eller Gästbok. Börjar bli chatmässigt det här. smile

Är det någon som har mer generella frågor som kan vara av forumintresse gällande kompressorinstallationer så är det bara att skriva på! big_smile

Ha en trevlig vinter i garagen runt om i Sverige!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang