4772
Sök

Allmänna frågor: Saab 9-3 2.0T årsmodel ~2004

29 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Hej, har länge planerat ett bilköp och vandrat fram och tillbaka i djungeln, suttit och kollat mestadels på Audi och Volvo men har nu hittat åt denna model av Saab som jag tycker ser riktigt fin ut, har några generella frågor angående bilen som jag hoppas någon kan svara på.

Är det framhjulsdrift eller bakhjulsdrift på den? Finns den med fyrhjulsdrift? Vad är de olika namnen på dessa modeller isf?

Har den några kända problem eller sjukdommar man borde hålla koll på vid köp? Hur är det med rost?

Vad precis betyder alla olika modelnamn på denna bil? (Vector, Vector Sport, Aero, Linear, Linear Plus, SC, XC, S)

Är det en dyr bil att serva, reparera och ta hand om jämfört med andra märken? Kamrem?

Tar den mycket bränsle? Svindyr att försäkra?

Jag kommer säkerligen att komma på fler frågor under tidens gång men detta är ju en början iaf, hoppas någon kan ge mej svar, tack på förhand!

342 Inlägg
23 november 2009
Edmun skrev:
Är det framhjulsdrift eller bakhjulsdrift på den? Finns den med fyrhjulsdrift? Vad är de olika namnen på dessa modeller isf?

Framhjulsdrift på samtliga, förutom de som har ett "X" med i modellbeteckningen.
9-3X, 9-3 XWD och 9-3 TurboX är samtliga fyrhjulsdrivna.
Men dessa är relativt nya hela bunten och därför i en helt annan prisklass än den första generationen som du syftar på i rubriken.

Så eftersom du nämner 2004 års 9-3 SportSedan så skulle jag säga att i det sökspann du kikar på kan du utgå från att alla är framhjulsdrivna.

Edmun skrev:
Har den några kända problem eller sjukdommar man borde hålla koll på vid köp? Hur är det med rost?

Har klarat sig relativt bra från barnsjukdomar faktiskt, men rapporter om gnisslande inredning är vardag.

Edmun skrev:
Vad precis betyder alla olika modelnamn på denna bil? (Vector, Vector Sport, Aero, Linear, Linear Plus, SC, XC, S)

Vector, Linear och Arc utgör tre olika baspaket för 9-3 och dessa baspaket erbjuds till samtliga motoralternativ.
Aero är en toppmodell som bara finns med ett motoralternativ.

SS står för SportSedan och är just en sedan.
SC står primärt för SportCombi och är just en kombi, men eftersom denna generation även finns som cabriolet är det poppis att förkorta även cabben till SC (SportCabriolet).
Men man kan utgå från att SC är just kombi och inget annat.

Edmun skrev:
Är det en dyr bil att serva, reparera och ta hand om jämfört med andra märken? Kamrem?

Saab kör troget med kamkedja, så någon kamrem behöver du inte hålla koll på.
Jag skulle inte vilja påstå att de är dyrare att äga/serva än någon annan bil.

Edmun skrev:
Tar den mycket bränsle? Svindyr att försäkra?

Försäkring hänger ju på en hel drös med faktorer som i många fall är helt individuella. Men ett tips är att du letar reda på en slumpvis vald 9-3 av "rätt modell" (den modell som du är intresserad av) på exempelvis Blocket.
En bild där du har bilens fullständiga registreringsnummer är allt du behöver.
Sedan är det bara att göra en snabb koll på nätet via något försäkringsbolag så bör du få ett hum mellan tummen och pekfingret vad biltypen kommer att kosta just dig i försäkring.
Senast redigerat av 9Femma (23 november 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

747 Inlägg
23 november 2009
Här kan du läsa lite om olika fel på bilen som ägare har skrivit! http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=400

Mvh Toni

/ Toni Larsson

29 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Tackar så mycket för svaren!

Hur ovanliga är dessa 4WD-modellerna? Lyckades inte gräva fram en enda på blocket.

747 Inlägg
24 november 2009
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=sa … &md=th

Prövade verkligen du söka på 9-3x alt. 9-3 x?

Mvh Toni

/ Toni Larsson

29 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Ja faktiskt, begränsade dock min sökning mellan 2004 och 2006 tror jag, utan resultat tongue

Nåja, får se hur det blir, tack igen smile

1 019 Inlägg
24 november 2009
Fyrhjulsdrivna Saabar kom först 2008, innan dess var alla framhjulsdrivna.

Edit: Om vi bortser från 9-2X och 9-7X vill säga.
Senast redigerat av Garfield (24 november 2009)

Sök