6675
Sök

Flexitune II är det värt det ? :O

139 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
hej, såg att det fanns ngt som kallas flexitune box som går att köpa till min bil (volvo 940)
då undrar jag vad den gör egentligen ?
gör den så att bilen går bättre på e85 ? mer bränslesnål o dyl??

tacksam för svar!!!!

http://www.flexitune.se/index.htm

-utan 940
1 728 Inlägg
24 november 2009
Jag tvivlar på att det lönar sig ekonomiskt, sålänge det inte är väldigt stor prisskillnad på bensin och E85.
Det blir bara en massa problem att köra på ren E85 t ex. kallstarter på vintern och du kommer inte lika långt på full tank.
Blandtanka 30% etanol (räkna bort de 15% som är bensin) så får du ner literpriset med en krona (sist jag räknade på det iaf).

Gasglad
3 244 Inlägg
24 november 2009
Flexitune har inbyggd kallstart "choke" Med potentiometern kan du anpassa e85 för bästa förbränningen, folk på e85 forumet har lyckats få ned bränsleförbrukningen till under litern så nog tjänar man på det!

//Carfreak

16 197 Inlägg
24 november 2009
MrCarfreak skrev:
Flexitune har inbyggd kallstart "choke" Med potentiometern kan du anpassa e85 för bästa förbränningen, folk på e85 forumet har lyckats få ned bränsleförbrukningen till under litern så nog tjänar man på det!

fast frågan e ju hur mycke man sparar??

för min egen del kvittar de om soppan kostar 10 elle 13 kr/liter.. inte direkt så att man sparar flera tusen i månaden.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

-utan 940
1 728 Inlägg
24 november 2009
MrCarfreak skrev:

Ok, men det är väl inte en 940 de lyckats få att dra så lite?
Det kanske har hänt en del på E85-fronten men jag minns att när de första etanolbilarna kom till Sverige räckte inte de 15% bensin för att kunna starta på vintern.

Got N/A?
358 Inlägg
24 november 2009
Idag är det inte värt att köra på E85, således är det inte heller värt att köpa en Flexitune.

Gasglad
3 244 Inlägg
25 november 2009
evilaudio skrev:
MrCarfreak skrev:

fast frågan e ju hur mycke man sparar??

för min egen del kvittar de om soppan kostar 10 elle 13 kr/liter.. inte direkt så att man sparar flera tusen i månaden.

Jo iofs. Nej precis, kanske inte i månaden men per år :p Man får tänka långsiktigt, precis som med fonder haha wink

Allt hänger la på hur mycket man kör osv.

Andreas 940:

Du har ju 940 turbo, så köra med flexitune samt e85 kan gynna dig rent effekt mässigt, dock krävs en ommappning. Tror nog att du också kan hamna runt samma förbrukning som med bensin!

Sen är inte 500:- dyrt för flexitune II inkl. frakt & moms.
Senast redigerat av MrCarfreak (25 november 2009)

//Carfreak

-utan 940
1 728 Inlägg
25 november 2009
MrCarfreak skrev:
Andreas 940:

Du har ju 940 turbo, så köra med flexitune samt e85 kan gynna dig rent effekt mässigt, dock krävs en ommappning. Tror nog att du också kan hamna runt samma förbrukning som med bensin!

Sen är inte 500:- dyrt för flexitune II inkl. frakt & moms.

Javisst kan man få ut mer effekt med E85 men en trimmad bil som är optimerad för det drar väldigt mycket soppa, t ex drar SAAB 9-5 2L/mil vid stadskörning redan i originalutförande.
Hade jag haft en originalbil med klenare motor hade jag säkert testat Flexitune för jag tycker det är kul att experimentera.
Jag har redan bonnkonverterat 940:n en gång så jag kunde köra på ren E85, den gick inte märkbart bättre utan drog bara mer bränsle så kostnaden var densamma som att köra på bensin.
Jag var även tvungen att ha en flaska startgas under stolen med en slang till insuget för att kunna starta när det var kallare än +5.
Jag tvivlar på att man med flexitune kan starta bilen vid minusgrader på ren E85, det kan man inte ens med riktiga etanolbilar.
Det kändes lite coolt dock att kunna ställa sig och tanka fullt vid E85-pumpen med en gammal 940. smile

Sök