6671
Sök

Är mitt batteri halvkasst om det är på 250 AMPERE?

204 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Hade Saaben inne på service, i protokollet står det
"250 AMPERE I BATTERIET, HALVBRA"

Bör jag bry mig? Köpa nytt batteri eller?

21 761 Inlägg
28 november 2009
Om det är kallstartströmmen som de har mätt upp så är batteriet antingen dåligt laddat eller slitet. Med tanke på att bilen är en -06 så borde det inte vara helt utslitet tycker jag, dock har det blivit en del slitet om du har kört mycket (många start-stopp av motorn).

Sätt batteriet på laddning över natten, det är möjligt att det behövs ifall du har kört mycket kortkörning på sistone.

För att göra en rättvisande "kallstartströmsmätning" av ett batteri så ska batteriet fört vara uppladdat och sedan vila i minst 8 timmar eller mer, sedan ska mätningen utföras. Har man ett avancerat mätinstrument så kan det dock sköta om att få batteriet i "vilostatus" på kort tid.

Jag vet inte om serviceverkstaden gjorde en sån mätning eller om de bara gjorde en snabbkoll.
Senast redigerat av Drönirettab (28 november 2009)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
28 november 2009
det är ju ändå 4 år gammalt.
har du aldrig laddat det innan?
kört många korta sträckor?

204 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Faktiskt har ni helt rätt..kör många korta sträckor, oftast från kallstart..ska testa å ladda upp det snarast. Tack!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 november 2009
äh bara köpa 1 batteri runt 1000 kr så har du e färskt så räcker typ 4-5 år till

21 761 Inlägg
28 november 2009
eddiboy skrev:
kör många korta sträckor, oftast från kallstart

När man använder bilen på ett sånt sätt så klarar inte generatorn av att hålla batteriet i bra skick, man bör göra underhållsladdning med en batteriladdare någon gång emellanåt. smile

Sök