Blev Stoppad av polisen

Fant
14 juli 2006 · 43 Inlägg

Igår Blev jag stoppad av polisen, det var visst en vanlig rutin kontroll och fick blåsa. Men han sa åt mig att jag inte fick köra med dimljus på. Jag körde med kombinationen dimljus och parkeringsljus. Men hur är det egentligen med dimljus, vad är lagligt och olagligt, någon som vet hur det ligger till??

The Connoisseurs Red Car Club
jeeplimited
14 juli 2006 · 5 Inlägg

parkering + dimljus lagligt.
Halvljus + dimljus ej lagligt.

9-5 AERO M-06
14 juli 2006 · 231 Inlägg

Förutsatt att det var dagsljus, så är det ok med dimljus+parkering. Printa ut denna och visa polisen nästa gång... (Finns dock risk för att dom blir tjuriga och bötfäller dej för nåt annat...)

http://www.vv.se/filer/publikationer/fo … ysning.pdf

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
Fant
14 juli 2006 · 43 Inlägg

Jag körde mitt på blanka dagen, klockan var visserligen 17 nånting med solen sken som fan

The Connoisseurs Red Car Club
MilleN
14 juli 2006 · 9 108 Inlägg

Fant skrev:
Jag körde mitt på blanka dagen, klockan var visserligen 17 nånting med solen sken som fan

Då är det lugnt!

Fant
14 juli 2006 · 43 Inlägg

tack för svaren, nu ska jag skriva ut den där sidan och visa polisen..tack igen:D

The Connoisseurs Red Car Club
Volvo Knugen The one and only
14 juli 2006 · 1 091 Inlägg

har oxå blivit tillsagd när jag åkte med parkering+dimljus på dagen...

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
pnilz
14 juli 2006 · 45 Inlägg

Du får aldrig köra med parkeringsljus, det enda lagliga är positionsljus+dimljus.

9-5 AERO M-06
14 juli 2006 · 231 Inlägg

pnilz skrev:
Du får aldrig köra med parkeringsljus, det enda lagliga är positionsljus+dimljus.

Hmm! Vet inte om det är nån direkt skillnad.... Vägverket tycker åtminstone som jag...

51 §   Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
ironhead volvoraggare
14 juli 2006 · 4 776 Inlägg

parkering och dimljus är förbjudet men dimljus och postionsljus får man ha eller postion och parkering

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
9-5 AERO M-06
14 juli 2006 · 231 Inlägg

ironhead skrev:
parkering och dimljus är förbjudet men dimljus och postionsljus får man ha eller postion och parkering

En gång till! Parkeringsljus och positionsljus ÄR samma sak. Punkt...

Denna får användas ihop med dimljus dagtid.

Länken igen (sid 4): http://www.vv.se/filer/publikationer/fo … ysning.pdf
Länk till VV: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872819

Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (14 juli 2006)

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
ironhead volvoraggare
14 juli 2006 · 4 776 Inlägg

snutarna var väll bara ute efter att bråka då bara på oss skötsamma bilister som vanligt om man bara kör me dimljus hur blir det då då

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
9-5 AERO M-06
14 juli 2006 · 231 Inlägg

ironhead skrev:
snutarna var väll bara ute efter att bråka då bara på oss skötsamma bilister som vanligt om man bara kör me dimljus hur blir det då då

Eftersom parkeringlyset/positionslyset alltid ska vara på så är detta ok i kombination med dimljuset. Är f.ö det enda som får vara tänt tillsammans med halvlyset. Dimljuset får aldrig lysa tillsammans med halvlyset.. Är bara ok ihop med pos/park och hellyse..

Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (14 juli 2006)

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
ironhead volvoraggare
14 juli 2006 · 4 776 Inlägg

d borde ju snuten inte ha sagt nått då  eftersom det är lagligt att ha dimljus och postionsljus vet dom ens själva vad man inte får ha eller ha

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Volvo Knugen The one and only
15 juli 2006 · 1 091 Inlägg

ironhead skrev:
d borde ju snuten inte ha sagt nått då  eftersom det är lagligt att ha dimljus och postionsljus vet dom ens själva vad man inte får ha eller ha

nä dom verkar ju inte ha koll på det''/

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
pnilz
16 juli 2006 · 45 Inlägg

Jag har för mig att positionsljus och parkeringsljus inte är samma sak. När jag slår på parkeringsljus på min 740 så lyser positionsljusen starkare.

Jeebz
16 juli 2006 · 542 Inlägg

pnilz skrev:
Jag har för mig att positionsljus och parkeringsljus inte är samma sak. När jag slår på parkeringsljus på min 740 så lyser positionsljusen starkare.

mm det är på 740 83-89? så är det 21w positionsljusfram(varselljus) när man kör nollans-läge och på  årsmod 90 framåt och även 940 så är det 5w även i nollans-läge. Plus att även många nya bilar har automatiskt halvljus så då blir det svårt att köra med dimljus än i annat läge än parkeringsljus

Senast redigerat av 744tic (16 juli 2006)

Big_J
6 september 2006 · 99 Inlägg

Parkeringsljus och positionsljus är INTE samma sak! Positionsljuset är betydligt starkare än parkeringsljuset. Det brukar bestå av 21W lampor, eller som på nya Audi, ett antal lysdioder... Parkeringsljuset däremot, består ju av 3 eller 5W lampor, och belysning under 5W räknas inte som en ljuspunkt... Därför får du använda dessa tillsammans med dimljus!

Faktum är att dom allra flesta bilarna saknar positionsljus... Volvo och Saab hade det på 80-talet, Audi har det på sina nyaste modeller, och är rätt säker på att Volvo oxå har det fortfarande... Positionsljus är detsamma som varselljus, och dessa får användas vid god sikt på dagen... Alltså samma regler som för dimljus!!!

Sammanfattning:
Parkering + Dimljus = Lagligt, men endast på dagen (Du har två stycken ljuspunkter framåt)
Halvljus + Dimljus = Olagligt, då du har fyra ljuspunkter framåt...
Positonsljus + Dimljus = Olagligt, du har fortfarande fyra ljuspunkter framåt...

Detta är iaf min tilkning av det hela!!

< Hänne nå, så hänne hänna! >
PeppeVectra Peppe Vectra
6 september 2006 · 1 076 Inlägg

är de inte lättare å säga så här.

Du har stannat bilen och står still med PARKERINGSLUS på.

Du kör bilen med dina POSITIONSLJUS på.


De flesta bilar har ju de här kombinerat i lycktorna,

Så min slutsatts, stå för fan aldrig still med dimljusena på, ni får köra hela tiden istället
eller ge fan i å ha dom tända.  smile

Senast redigerat av Lucifer84 (6 september 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
9-5 AERO M-06
6 september 2006 · 231 Inlägg

Parkeringljus och positionsljus samma sak (enl Vägverket)...., men som ni säger så hade SAAB och Volvo ett sk Varselljus inbyggt i parkeringen som slocknade när man slog på halvljuset

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872819

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang