8521
Sök

15g vs 19t downpipe.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
halloj, beställt en 19t till bilen som jag antar att det sitter 7;ans vinklade hus på, och jag har vanligt rakt avgashus nu, finnt det nån adapter man kan sätta imellan eller måste man kapa och vinkla anslutningen på downpipen?, alt om någon har någon bild på om dom gjort något eget? smile

Mvh Daniel

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
ingen som har någon lösning?roll

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
3 december 2009
Adapter finns nog inga att få tag på, jag har mycket svårt att tänka mig att det går att få ihop. Jag hade rekommenderat att köpa eller bygga en ny DP, då kan du ju passa på att skaffa dig 3" DP i samma veva (om du inte redan har det). Det ger ju en hel del fördelar i kombination med en 19T!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
axelj skrev:
Adapter finns nog inga att få tag på, jag har mycket svårt att tänka mig att det går att få ihop. Jag hade rekommenderat att köpa eller bygga en ny DP, då kan du ju passa på att skaffa dig 3" DP i samma veva (om du inte redan har det). Det ger ju en hel del fördelar i kombination med en 19T!

är ju redan bsr steg3 i bilen så har ju 3" rostfritt hela vägen, så skrota den känns tråkigt, men hur tätar en 19t då, lika som 15g med kona eller? isåfall kan man ju ta första biten på min dp och bygga nå nygg efter det.
fast tycker jag har sett folk som bygt om en orginal(rakt hus) dp till vinklade?

4 824 Inlägg
4 december 2009
19T har labyrinttätning wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
jo jag fick det klart för mej igår jag också:), men orginal så är det ju dubbla konor, och flänsen är lös på downpipen, men till en 19t, är flänsen fastsvetsat i downpipen då?
Mvh

1 062 Inlägg
4 december 2009
du kan byta avgashus! ta det som sitter på bilen nu och sätt på 19t turbon så blir alla glada å du slipper modda din dp wink

Team Björkeryd

764 Inlägg
4 december 2009
tal0n skrev:
jo jag fick det klart för mej igår jag också:), men orginal så är det ju dubbla konor, och flänsen är lös på downpipen, men till en 19t, är flänsen fastsvetsat i downpipen då?
Mvh

Ja det är den

wildboy_87_ skrev:
du kan byta avgashus! ta det som sitter på bilen nu och sätt på 19t turbon så blir alla glada å du slipper modda din dp wink

7:ans vinklade är ju optimalt flödesmässigt och inget man vill byta bort!

Jag hade nog kapat av originalflänsen och på något sett skarvat i den nya flänsen!

1 062 Inlägg
4 december 2009
Jag har haft dem båda avgashusen på min bil å det finns ingen som helst märkbar skillnad i effekt/spool lr vad du nu tror.

Och att det är optimalt födesmässigt vad har du fått det ifrån :S finns inte en chans i helvetet att det är optimalt isf skulle man ju inte behöva wastegate wink

så byta avgashus e det enklaste och snabbate han kan göra

Team Björkeryd

764 Inlägg
4 december 2009
wildboy_87_ skrev:
Jag har haft dem båda avgashusen på min bil å det finns ingen som helst märkbar skillnad i effekt/spool lr vad du nu tror.

Och att det är optimalt födesmässigt vad har du fått det ifrån :S finns inte en chans i helvetet att det är optimalt isf skulle man ju inte behöva wastegate wink

så byta avgashus e det enklaste och snabbate han kan göra

Det var jävlar vad du tände till...

1) Tyvärr kunde jag inte hitta infon om flöden på avgashusen, men jag är 100% säker på att jag läst någonstans att 7:ans vinklade har bäst flöde. Spoolen lär nog inte vara någon (större) skillnad, däremot bygger den mottryck långsammare.
Fråga: Har du några mätningar eller på annat sätt dokumenterat skillnaden mellan rakt och vinklat avgashus? Det kan vara hyfsat svårt att "känna" skillnaden kanske..

2) Det finns nog en chans i helvete att man behöver wastegate i en turbo med optimalt flöde i avgashuset... Vad fan tror du att en wastegate gör egentligen?

3) Enklast och snabbast, helt klart.. Bäst? mer tveksamt!

402 Inlägg
4 december 2009
7:ans vinklade passar så mycket bättre på en 850, man slipper den tvära böjen i början på DP
och får en vettigare vinkel ner under bilen. Är du någorlunda händig och kan hantera en mig-svets
så är de en "skitsak" att svetsa dit en passande fläns(finns att köpa lösa för ett par hundra) på
din befintliga DP.wink

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
7:ans vinklade passar så mycket bättre på en 850, man slipper den tvära böjen i början på DP
och får en vettigare vinkel ner under bilen. Är du någorlunda händig och kan hantera en mig-svets
så är de en "skitsak" att svetsa dit en passande fläns(finns att köpa lösa för ett par hundra) på
din befintliga DP.wink

utan att kapa i nått i den? yikes

402 Inlägg
4 december 2009
tal0n skrev:
Pinnenpabacken skrev:
din befintliga DP.wink

Nä.. Du får givetvis skära väck änden och anpassa den till rätt vinkel mot de nya avgashuset.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
tal0n skrev:
Pinnenpabacken skrev:
din befintliga DP.wink

Nä.. Du får givetvis skära väck änden och anpassa den till rätt vinkel mot de nya avgashuset.

jo blir ju lite annan vinkel, men å andra sidan kanske det inte är så svårt att bygga en dp?
spec med vinklade avgashuset, blir väl mindre vinklar då? är ju väldigt tvär böj nu med mitt 3"
sen känns det inge kul att kapa sönder min bsr 3" rostfria dp heller rolltongue

402 Inlägg
4 december 2009
En avgasfläns, en flexled, en90-böj, en45-böj, en lambdamutter och lite tålamod så är saken biff.wink

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
En avgasfläns, en flexled, en90-böj, en45-böj, en lambdamutter och lite tålamod så är saken biff.wink

jo ska nog gå att ordna, en rakt rör kanske man måste ha också, får ta å beställa en fläns iaf.
men tavk för hjälp smile

Darth Vader
1 644 Inlägg
4 december 2009
wildboy_87_ skrev:

That was funneh wink

Braaaaap?

402 Inlägg
5 december 2009
Hmm... Trodde WG var till för att ställa in önskat laddtryck?hmm  Inte nåt speciellt med flödet eller...?

Sök