8488
Sök

Kallare luft borde väl ge mer effekt i sugis..

OUTLAW1
9 december 2009
Trådstartare
Om man bygger insuget så att luften tas genom en intercoolare med ett öppet filter i ena ändan och sedan insugningsröret monterat i andra änden borde man ju få kallare insugsluft..eller tänker jag helt fel nu??(igen)
för jag menar att kallare luft gör ju att bilen går bättre...om man sedan mappar med denna setup borde det inte ge något då??för kostnaden är ju minimal..om man u inte räknar med mappningen då:-)

1 489 Inlägg
9 december 2009
Kort och uppriktigt:

Ja du är ute och reser smile

Mvh Marcus wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
9 december 2009
En överladdad motor där luften hettas upp av en turbo eller kompressor får bättre effekt med en IC ja, men det är som jag skrev bara för att luften blir uppvärmd i kompressorn och blir därefter av ICn nerkyld (till om man har TUR yttertemperatur). Effekten i motorn ökar för att kallare luft är tätare än varm dvs ännu mer luft till förbränningen.

En IC kan inte kyla ned luften till en lägre temperatur än luften som kyler denne dvs luften kommer inte kylas NÅGONTING, har du otur blir din IC till en värmare och du får varmare luft in i motorn.

Summa sumarum, du vinner inte ett skvatt utan får bara massa extra skit under huven och ännu mer vikt att putta iväg

Edit:
förtydligande
Senast redigerat av TenZer (9 december 2009)

Rock'n Roll

OUTLAW1
9 december 2009
Trådstartare
jaja eller så använder man hjärnan i skallen kl 03:31 och fattar att man redan nu suger in kall luft genom grillen på bilen och att en ic inte skulle ge någon tempsänkning alls givetvis...
fasen va korkad men är ibland....
Senast redigerat av rallykid (9 december 2009)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
9 december 2009
rallykid skrev:
jaja eller så använder man hjärnan i skallen kl 03:31 och fattar att man redan nu suger in kall luft genom grillen på bilen och att en ic inte skulle ge någon tempsänkning alls givetvis...

hehe, innan du editerade så skrev du att allt tjaffs om avskärmning är skitsnack och det är det ju som du själv räknat ut inte smile Frågan är bara hur mycket det gör på en standardbil...

Rock'n Roll

OUTLAW1
9 december 2009
Trådstartare
TenZer skrev:
rallykid skrev:

hehe, innan du editerade så skrev du att allt tjaffs om avskärmning är skitsnack och det är det ju som du själv räknat ut inte smile Frågan är bara hur mycket det gör på en standardbil...

så då menar du att en ic borde göra skillnad iaf?? nu blir jag helt hmm confused...

OUTLAW1
9 december 2009
Trådstartare
maco skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=152007

hahaha hittade den nu....fan vilket geni man kan vara ibland va...

Sök