5121
Sök

Funderingar kring kompressor till Hyundai Coupe 2.7

4 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Har lite funderingar över en kompressor till min Hyundai Coupe 2.7

Vad skulle ett ungefärligt pris landa?

Hur mycket får jag ut av det?

Är det värt pengarna?

är inte världens mest bilinriktade människa men har börjat tycka det är kul nu på senare tiden  smile
Senast redigerat av chrizz (16 december 2009)

Administratör
11 967 Inlägg
16 december 2009
Läs rubriksanvisningarna innan du skapar en ny tråd. Har redigerar rubriken åt dig nu, men gör det inte igen smile

http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 december 2009
Ursäkta men kompressor på en Hynda??? Skall du bygga "seriöst" så räkna med att det kostar minst 30", förmodligen mer än så...Effektmässigt kan du kanske få en 30-40% extra, sen är ju frågan hur pass väl en Hynda 2.7 lämpar sig att "kompressor mata"...ESS-tuning kompressormatar diverse BMW-modeller, som ett ex kan jag nämna att 540i (V8) som har 286 hästar original, hamnar på dryga 400 med deras kompressorkit (kostar ca 60" monterat o klart om jag minns rätt). Mitt råd till dig är: Att kompressor mata en Hynda är som att lackera om en genomrostad bil som man endast spacklat över rosten på...Lägg pengarna på andra saker, tex en annan bil (sorry!!!).
Senast redigerat av dawwe (16 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

929 Inlägg
16 december 2009
Allting som har med eftermontering av kompressor och Turbo, ja annan trimning också för alla del, har ingenting med förnuft att göra. INGEN behöver trimma.
MEN, det är skoj.  Lika väl som att man samlar på frimärken, spelar poker, åker slalom eller driker öl så kan man har roligt i garaget och göra någonting roligt.
Har du råd att "Offra" bilen, har då råd att kasta pengar i sjön på kompressor. Kör på det!

Här hemma är nog hembyggen av turbokonverteringar vanligast. I Tyskland köper man nog mer färdiga kit. I det här fallet är det hembygge som gäller. Inte alls omöjligt. Men bra kontakter med en mekanisk verkstad är ett måste. Helst jobbar man på en sådan själv.
Hur dyrt det blir beror på dig själv.

Mats

4 474 Inlägg
16 december 2009
Mats: Håller med....Men lets face it: En Hynda kommer aldrig bli en bil med "samlarvärde" hur man än vrider o vänder på det, o då ter sig en kompressormatning ännu mer "onödig". Jag själv plöjer ju ner massor med pengar i min egen bil, men då håller jag mig tämligen strikt till svindyra originaldelar, eller som i vissa (kommande) fall ännu dyrare "trimdelar" (tänker bla på planerna för spisen). O som du sa: helt bortkastade pengar även i detta fall, men då bilmodellen är någorlunda unik (ca 4000 tillverkade exemplar under 4 år) så finns ju chansen att värdet på bilen inte sjunker sååå mycket. Men visst vill man trimma sin Hynda med kompressor så gör det, men skall det hålla får du räkna med dryga kostnader, o har man väl börjat så är det svårt att sluta, mycket vill ha mer...Om jag vore TS skulle jag låta Hyndan vara som den är, det är en glidarbil i mina ögon. Bättre då att lägga slantarna på ett färdigbyggt turbomonster:)!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 767 Inlägg
16 december 2009
Här finns ett helt forum ang. att överladda sexan i din hyundai smile
http://www.newtiburon.com/forums/forumdisplay.php?f=64

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

4 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Tack för alla svar och tack för att du ändrade tråden chrizz smile

Jag vet att det inte är världens bästa ide att slänga in en kompressor men man vill ju ha ut det extra smile har dock inte börjat att pula på något än och har lite idéer om kjolpaket osv smile men vi får se hur det blir till sommaren när man har lite mer tid smile

Jag funderar mest över en kompressor pga min "slöa" acceleration, vet ej om det finns nått annat som kan piffa upp det på ett billigare sätt? har ju som sagt inte råd att "offra" bilen wink och det vill jag verkligen inte. trivs för bra med den!

4 474 Inlägg
17 december 2009
Puffies: Räkna ihop vad alla dina mods kommer landa på i kronor räknat (i bästa, läs billigaste fall), lägg sedan till typ 15" för "oförutsedda utgifter/komplikationer/felkalkyleringar". Ställ dig sedan frågan: Är det värt att genomföra detta med allt vad det innebär (tex besiktningstrubbel)?Vilka är alternativen? Kanske köpa en annan busbil o ha kvar Hyndan som "finbil/lånåkarbil"? Om du fortfarande vill kompressormata så gör det, det är trots allt din bil o dina pengar:)!

517 Inlägg
17 december 2009
dawwe skrev:
Ursäkta men kompressor på en Hynda??? Skall du bygga "seriöst" så räkna med att det kostar minst 30", förmodligen mer än så...Effektmässigt kan du kanske få en 30-40% extra, sen är ju frågan hur pass väl en Hynda 2.7 lämpar sig att "kompressor mata"...ESS-tuning kompressormatar diverse BMW-modeller, som ett ex kan jag nämna att 540i (V8) som har 286 hästar original, hamnar på dryga 400 med deras kompressorkit (kostar ca 60" monterat o klart om jag minns rätt). Mitt råd till dig är: Att kompressor mata en Hynda är som att lackera om en genomrostad bil som man endast spacklat över rosten på...Lägg pengarna på andra saker, tex en annan bil (sorry!!!).

Ursäkta men varför slänga 60.000:- på en slö 540 när det finns m5? Det är ju som att torka sig i arslet före man har skitit och pissat i mot vind tongue

4 474 Inlägg
17 december 2009
Ghost: Haha...Jo ja har en E39 M5 med:), bänkad av M innan lev så den hade iaf alla 400 kusarna när den var ny (var ju lite si-o-så med det under hela produktionen, ryktas om att vissa bilar hade "bara" 360-370 hästar). Anledningen till att bilen bänkades av M är att det var en sk "photocar" som skeppades iväg till England för ett test/reportage av en motortidning (What BMW tror jag den hette, har givetvis den tidningen,hemma...). Naturligtvis en oxfordgrön M5 med oxfordgrön komplettläder o träpaneler*haha*. Efter tidiningens test/reportage blev bilen stående i utställningshallarna hos två olika handlare fram till -00 nån gång, när första privata (tyska) brukare köpte bilen ca 2 år gammal så hade den rullat ca 250 mil:), har blivit lite fler nu:). Tanken har faktiskt varit uppe om att kompressor-mata bilen men det får vänta, är/blir kanske billigare/bättre/enklare att köpa en turbo-V8 från kommande M5 (dvs från en krockad sådan)..Vi får se, först så skall E34:an göras klar...

929 Inlägg
17 december 2009
puffies skrev:
Tack för alla svar och tack för att du ändrade tråden chrizz smile

Jag vet att det inte är världens bästa ide att slänga in en kompressor men man vill ju ha ut det extra smile har dock inte börjat att pula på något än och har lite idéer om kjolpaket osv smile men vi får se hur det blir till sommaren när man har lite mer tid smile

Jag funderar mest över en kompressor pga min "slöa" acceleration, vet ej om det finns nått annat som kan piffa upp det på ett billigare sätt? har ju som sagt inte råd att "offra" bilen wink och det vill jag verkligen inte. trivs för bra med den!

Ett bra sätt att sätta sig in i trim-träsket är att "Bara" montera på ett eftermarknads sprut. 2,7 L V-6:a är i grund och botten inte slött. Men miljökrav och bekvämlighet har tvingat fabriken att strypa ner den.
EN orginalmotor är BETYDLIGT mer förlåtande än en trimmad motor när man ska börja mappa. Har man börjat trimma så måste man över mappingströskeln. Nu har du en bra kombination. En motor som är tacksam för förbättringar och ett billigt alternativ till andra "Turboingrepp"

När du lärt dig Mappningens häxkonst så börjar du öppna lite andningsvägar, bygg ett eget extraktorgrenrör och öppna insuget. Det skulle förvåna mig om du inte får ut 30-50 hk totalt.
Med en helt annan respons

Mats

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 december 2009
Känner du bara att du kan lösa det hade jag helt klart satsat på det! smile
Att bilen inte har något "samlarvärde" behöver man ju inte skämmas för att göra något lite udda smile
Pengar kommer det naturligtvis att kosta, oftast mycket mer än man tror men lever man för det och är laddtrycks-missbrukare så är man tongue

4 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
haha smile många olika svar, men tror jag lägger ned kompressor idén eftersom man inte är rik som ett troll smile och som sagt skulle jag sälja den någon gång så får jag knappast igen de pengar jag har lagt på det i så fall! uppfattningen som jag har fått av alla svar är lägg inte pengar i motorn om du inte har råd. Mapping är inte min grej, får nog lämna över det till experterna om jag ska slänga i någon låda smile får ta tag i utseendet lite mer smile

Tack! Oscar

4 474 Inlägg
18 december 2009
Mycket bra beslut!

Sök