5117
Sök

Obesiktad bil

patrik89
18 december 2009
Trådstartare
Tjena, jag undrar hur det är med att köra obesiktad bil, jag har ställt på och skattat men har inte besiktad än. Det står det på pappret från VV att det blir körförbud den 5 januari om jag inte har besiktat än(står så på SBP också). Menas det att jag får köra obesiktad under 3 veckor eller vad?

4 005 Inlägg
18 december 2009
patrik89 skrev:
Tjena, jag undrar hur det är med att köra obesiktad bil, jag har ställt på och skattat men har inte besiktad än. Det står det på pappret från VV att det blir körförbud den 5 januari om jag inte har besiktat än(står så på SBP också). Menas det att jag får köra obesiktad under 3 veckor eller vad?

Om ditt fordon är försäkrat, skatten betald och inte har körförbud så får du köra med bilen ja...?

patrik89
18 december 2009
Trådstartare
Den är ju fortfarande obesiktad. Och har inte varit det på ca 2 år. Ingen som vet hur det är?

volvoraggare
4 776 Inlägg
18 december 2009
patrik89 skrev:
Den är ju fortfarande obesiktad. Och har inte varit det på ca 2 år. Ingen som vet hur det är?

körförbud gäller även om den är skattad och försäkrad....eftersom du inte ha besiktat den eller är det två år intervaller du besiktar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

4 005 Inlägg
18 december 2009
patrik89 skrev:

Jaha du menar så. Men det står väl på vägverkspapprena att 5 jan är din sista besiktningsdag?

patrik89
18 december 2009
Trådstartare
Allt jag vill veta är om jag kan köra utan att få böter osv, men antagligen inte? tongue

ironhead: bilen har aldrig varit besiktad i min ägo då jag köpte bilen som projekt. Allting funkar förutom hastighetsmätarn som jag inte har fått fart på. Därför jag inte har besiktat än.

volvoraggare
4 776 Inlägg
18 december 2009
patrik89 skrev:
Allt jag vill veta är om jag kan köra utan att få böter osv, men antagligen inte? tongue

ironhead: bilen har aldrig varit besiktad i min ägo då jag köpte bilen som projekt. Allting funkar förutom hastighetsmätarn som jag inte har fått fart på. Därför jag inte har besiktat än.

ja du får köra te närmaste besiktning..... och om snuten får tag på dig  blir din plånbok lite lättare för det blir saftiga böter

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Trafikledare
563 Inlägg
18 december 2009
Du får köra med bilen i tre veckor innan du måste besiktiga eftersom bilen var avställd under besiktningsperioden och var besiktigad när den ställdes av. Det kallas respit!

Respittid

Om man ställer på en avställd bil som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan man i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet

•är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
•har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats
•har varit avställt från och med inställelsemånaden
•är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början.

Källa: transportstyrelsen.se

Det har även varit uppe innan..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

patrik89
18 december 2009
Trådstartare
Melin: Med andra ord kan jag åka runt utan att få böter eller dyl, om jag blir stoppad?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 december 2009
patrik89 skrev:
Melin: Med andra ord kan jag åka runt utan att få böter eller dyl, om jag blir stoppad?

uppfyller den de fyra kraven , så ja

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

patrik89
18 december 2009
Trådstartare
"är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början." Vad menas med det? tongue att den har varit besiktad när den ställdes av sist?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 december 2009
patrik89 skrev:
"är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början." Vad menas med det? tongue att den har varit besiktad när den ställdes av sist?

att den var godkänt besiktad när den ställdes av, och att den ställdes av efter förra inställelsetermins början.

patrik89
18 december 2009
Trådstartare
Men bilen har ju säkert varit avställd i 2 eller 3 år iaf

Trafikledare
563 Inlägg
18 december 2009
Spelar ju inte någon roll..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

patrik89
18 december 2009
Trådstartare
Okej, så då får jag glida runt i stan då alltså? tongue (vill bara vara helt säker) För bilen var godkänt vid senaste besiktning osv

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 december 2009
om du är osäker så ring och hör med transportstyrelsen eller nånting, om du får köra eller inte? är ju inte svårare än så? dessutom får du ett säkert svar.

patrik89
18 december 2009
Trådstartare
Joo dom har stängt för idag, och jag vill åka lite ikväll hade ja tänkt tongue Men tack för all hjälp iallafall. Mycket tacksam!

Offroad Racing
3 123 Inlägg
18 december 2009
Du har redan i ditt första inlägg skrivit svaret på din egen fråga. (ja du får köra med den ett tag, detta eftersom bilen var besiktigad och inte hade körförbud när den ställdes av)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök