Bränsleslang som vakuumslang

Mr_Smurf
22 december 2009 · 23 Inlägg

Tänkte byta till 710N dumpventiler på min Audi 2.7t och då såg jag att den textilomspunna vakuumslangen som går mellan ena dumpventilen till de lilla t-korset var sliten och gick sönder när jag monterade bort den gamla dumpventilen.

Så glad i hågen vandrade jag till min lokala vag handlare och frågade glatt vad en så fånig liten 15 cm lång å 9 mm bred slangstump skulle kosta, och jag höll på trilla om kull när jag fick veta att priset var 550:-!!

Fast då var den 170mm och skulle kapas till 155mm, numret på slangen är 06A145718H.

Det är ju drygt 3 kronor per millimeter slang, vilket innebär att bara biten jag skulle kapa bort och kasta kostar mig 50:-

Så nu är jag på jakt efter ett lite mer humant alternativ..

Jag har inte lyckats hitta någon textilomspunnen vakuumslang på metervara, däremot har jag sett att det ingår i nästan vart och vart annat torbokit som säljs.

Den enda textilomspunna slang jag kan hitta är bränsleslang som finns i rätt dimensioner, går den att använda eller blir det helt fel?

Den slang jag tänker på är Gates 4324-10051 med förstärkt textilväv. Tål glykol, bensin, disel och olja. Temperaturskala mellan -35 till +100 grader. Klarar tryck upp till 0,6 MPa.

Senast redigerat av Mr_Smurf (22 december 2009)

Pinnenpabacken
22 december 2009 · 402 Inlägg

Det funkar säkert, men varför måste du tvunget ha en omspunnen slang? Köp en bit siliconslang eller likn.
Mycket billigare och funkar perfekt.wink

Mr_Smurf
22 december 2009 · 23 Inlägg

Det måste tydligen vara armerad av någon anledning påstod dom på vag, och silikonslangarna är inte armerade.

Ksj
22 december 2009 · 1 217 Inlägg

Mr_Smurf skrev:
Det måste tydligen vara armerad av någon anledning påstod dom på vag, och silikonslangarna är inte armerade.

Dom snackar gojja. det går med oarmerad också!  Det är inget monster-vaakum vi snackar om.

Saab 900 "2.1an" (1992)
Mr_Smurf
22 december 2009 · 23 Inlägg

Ok, det konstiga är att bara en av slangarna är armerad, den som går till den andra dumpventilen åt andra hållet är vanlig gummislang.

Men jag förstår inte hur de kan ta så hutlöst betalt för originalslangen.

meatos
22 december 2009 · 424 Inlägg

Det är ju original, det räcker. Bränsle slang går utmärkt. lättast att få tag i bara att gå till OK. Den är ju armerad också så det känns bättre:P

need_4_boost
22 december 2009 · 371 Inlägg

Hade en 2,7 bit förut och böt till alldeles vanliga vacumslangar från den närmaste biltillbehörs firma.
Och efter det så åkte jag 5000mil innan jag sålde bilen vidare.
Så du kan nog göra det samma wink

alexbenhard Hemlig Agent
22 december 2009 · 1 115 Inlägg

Ksj skrev:
Dom snackar gojja. det går med oarmerad också!  Det är inget monster-vaakum vi snackar om.

Snarare plenum..

Bränsleslang funkar nog minst lika bra som original slangen.

MVH. Alex

Mr_Smurf
22 december 2009 · 23 Inlägg

Tack, det var skönt att höra.. Då ska jag åka å handla lite bränsleslang i mellandagarna smile

För 3kr millimetern är lite väl saftigt för en gummislang. big_smile

Senast redigerat av Mr_Smurf (22 december 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang