7029
Sök

Byte av turbo

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
tänkte byta orginal turbon på min volvo till något större. Det jag hade tänkt mig var att byta endast turbon ingen mappningen och inget byte av spridare.
Jag har hört 2 versioner om vad som kan hända.
Obs. sitter steg 1 från bsr

1. Du får ut kanske 25-35 hästar och mer tryck. Men måste vara vaksam över att bilen inte laddar över 0.85bar med programvaran som finns i bilen just nu.

2. Händer inte så mycket, bilen går öjämnt och sedan kommer ett felmedelande som säger "Prestanda reducerad" på fjärddatorn.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 januari 2010
Båda är möjliga, 1:an beror ju på hur mycket större turbo det är om styrsystemet själv klarar av att kompensera soppa & tänding annars går den i limp (2)..

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Tänkte mig typ en t5 eller nåt åt det hållet.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 januari 2010
Dani_A skrev:
Tänkte mig typ en t5 eller nåt åt det hållet.

Dålig på volvo men misstänker att dom är rätt lika så har du exakt samma tryck så är det möjligt att din bil orkar kompensera för flödet men det blir ju inte optimalt förräns du mappa/chippat för just den turbon

8 297 Inlägg
7 januari 2010
Det som kommer hända är att den kommer gå bättre. Flödet ut från turbon är precis som innan så länge du inte ökar på laddtrycket. Många tror ju helt felaktigt att en större turbo vid samma tryck ger högre flöde vilket är fysiskt omöjligt. däremot får man in mer syre pga bättre verkningsgrad, men det är nåt helt annat.

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Så vilken turbo skulle ni rekomendera ?

8 297 Inlägg
7 januari 2010
Beror väl på vad du tänkt göra, ska du inte ha mer effekt än steg 1-3 så räcker ju turbon från T5

Sök