5408
Sök

Skatteskuld går att betala fast gammla ägaren står på bilen?

435 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
köpt mej en volvo 340 för ett tag sen å hon hade glömt att skicka in papprena på den så hon står fortfarande som ägare på den(kommer bli ägare under nästa vecka). har även sålt min andra bil jag hade å åkte i så nu är jag behov av volvon. finns en skatteskuld på 300kr så den får inte annvändas. försökt ringa transportstyrelsen men dom har bara öppet mån-fred.hur ska jag göra? vill ju inte åka och få böter och vill få skatteskulden betald så fort som möjligt

5 198 Inlägg
9 januari 2010
Jo det blir väl du som får betala den om inte fd ägaren går med på att betala.  Bara vänta till Måndag och ringa till Transportstyrelsen så får du veta exakt och hur du ska betala. men betala inte förräns DU står som ägare.

NissanMotorsport
9 januari 2010
Har inte svar på din fråga, men själv skulle ja aldrig betalat något förens allt pappersarbete är gjort och man verkligen står som ägare.. även fast hon säger att hon skickat in papperna kan man inte va säker..

435 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
jo men vågar man åka med bilen? va ute i går med den å blev stoppad för ingen reggskylt fram och skatteskuld.är i stort behov av bilen då jag inte har nån annan.dom sa åt mej att åka hem å flyta reggskylten fram då den inte syntes och betala skulden innan jag skulle ut på vägarna igenn

1 915 Inlägg
9 januari 2010
Bilen har körförbud, så den ska inte köras.
Vänta tills bilen står på dig och är försäkrad på dig, samt betala skulden när bilen står på dig, sen är det bara att köra.

Så länge bilen inte är skriven på dig så kan du heller inte ha en gällande försäkring på bilen, då försäkringen på en bil endast kan stå skriven på ägaren för att vara gilltig.

Men du undrar om du vågar köra med bilen.
Det är upp till dig! Men jag skulle inte gjort det.
Är dumt att köra med den ifall du skulle krocka osv eller om polisen stoppar dig.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

4 005 Inlägg
9 januari 2010
Dag 1 Säljeren äger bilen och har skatteskuld och körförbud.
Säljaren SKA betala skulden.
Dag 2 Du köper bilen, du åker på säljarens bilförsäkring.

Dag 7
Bilen registreras på dig. Du får batala skatt från och med dag 7 och frammåt.

Om inte tidigare ägaren betalar förra skatteskulden så åker ärendet till kronofogden inom 15 dagar och körförbudet pga utebliven skatt på bilen försvinner.

Antingen väntar du 15 dagar och låter dem åka till kronofogden i någon form av princip-bestraffning eller så betalar du skatten åt den förra ägaren.

Dag 22 Ut och lek!

435 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
ok då vet jag då får det bli att gå till jobbet på måndag:P

5 198 Inlägg
9 januari 2010
linuslinje skrev:
Dag 1 Säljeren äger bilen och har skatteskuld och körförbud.
Säljaren SKA betala skulden.
Dag 2 Du köper bilen, du åker på säljarens bilförsäkring.

Dag 7
Bilen registreras på dig. Du får batala skatt från och med dag 7 och frammåt.

Om inte tidigare ägaren betalar förra skatteskulden så åker ärendet till kronofogden inom 15 dagar och körförbudet pga utebliven skatt på bilen försvinner.

Antingen väntar du 15 dagar och låter dem åka till kronofogden i någon form av princip-bestraffning eller så betalar du skatten åt den förra ägaren.

Dag 22 Ut och lek!

SÅ här är det citerar från transportstyrelsen

Om skatten inte är betald

Efter angiven sista bokföringsdag får fordonet inte användas om skatten inte är betald. Det gäller även om skulden avser en tidigare ägare. Om du använder fordonet ändå, har polisen rätt att ta fordonets registreringsskyltar.

Om skatten betalas för sent påförs dessutom dröjsmålsavgift på minst 100 kronor (läs mer om dröjsmålsavgift nedan).

Fordonet får heller inte användas om det finns tidigare obetald fordonsskatt från de två senaste skatteåren.

945 Inlägg
9 januari 2010
Inga problem egentligen såsett att du aldrig kommer behöva att betala.

När lappen utfärdas om skatt så är det dåvarande ägare, som äger bilen just då som ska betalas.
Oavsett hur många ägarbyten som görs efter det så är det fortfarande samma person som ska betala!

Det tråkiga är om personen bortser ifrån sin skuld och låter den förfalla.
Fortfarande inte din skyldighet att betala men du får ändå inte bruka bilen från den blir betald.

300spänn... Blir det inte lättare om du bara betalar skiten utan att berätta för säljaren och
fortsätter håva in pengarna i form av att ringa och påminna?

* Nu läste jag aldrig igenom svaren i tråden.

587 Inlägg
9 januari 2010
såhär gör man för att betala en skatteskuld på en bil:

betala in beloppet på transportstyrelsens konto , i meddelandefältet ska det stå personnumret på den som står som ägare på bilen följt av bilens reg.nr

man är inte som köpare skyldig att betala skulden på ett fordon med skatteskuld men skulden måste vara betald för att kunna ta fordonet i trafik.
Senast redigerat av einherjer (9 januari 2010)

Sök