7235
Sök

Saab 9000 motorblocks problem

69 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Hallå, har en saab 9000 som projekt bil som tyvärr motorblocken sprack pga kyla så det läcker in vatten vid 1 av dem 4 kolvarna så den går riktigt orent.

Undrar ifall ni vet ifall det är någon stor skillnad mellan motor block från saab 9000 2,0-2,3 Turbo eller utan. Min är Saab 9000 2,3L Turbo 95:a.

Tänkte köpa ny motor och sätta över allt från min motor till den eller eventuellt bara trimmet.  Tack i förhand för svar. Eller ifall det finns någon firma i närheten i Jönköping eller något liknade som fixar sådana här problem eller vad som, som kan hjälpa mig med att få igång saaben igen. Sidor, info, firmor vad som är jag tacksam över
Senast redigerat av RobertKocian (10 januari 2010)

5 710 Inlägg
11 januari 2010
Så länge du håller dig till kortmotorer (94-98) så är det samma block. Det finns ett undantag och det är ett block utan balansaxlar men det är ganska ovanligt och hittas i tidiga modeller (94) av NG900.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

69 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Så länge du håller dig till kortmotorer (94-98) så är det samma block. Det finns ett undantag och det är ett block utan balansaxlar men det är ganska ovanligt och hittas i tidiga modeller (94) av NG900.

mvh Jonas

Tack så mycket för svar jonas. Har antagligen hittat motor. Dem säger att det kvittar ifall det är 2,0L eller 2,3L. Sålänge det helst är turbo eftersom min är det. Vad säger du om det? (Vad menar du med kort motor? ;o bara årsmodellen? är riktigt okunnig ang bilar och motorer i dem. tyvärr.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 januari 2010
RobertKocian skrev:
jonTe skrev:

mvh Jonas

Tack så mycket för svar jonas. Har antagligen hittat motor. Dem säger att det kvittar ifall det är 2,0L eller 2,3L. Sålänge det helst är turbo eftersom min är det. Vad säger du om det? (Vad menar du med kort motor? ;o bara årsmodellen? är riktigt okunnig ang bilar och motorer i dem. tyvärr.

det finns "lång" och "kort" motorer till 9000 smile lång= 1985-1993 & kort= 1994-1998.
fråga mig inte varför den gammla heter lång och den nyare kort tongue

Jonte, tänkte på att blocken utan ballansaxlar inte har några kolvkylningsmunstycken! wink
Senast redigerat av kwansa (11 januari 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 710 Inlägg
11 januari 2010
RobertKocian skrev:
Dem säger att det kvittar ifall det är 2,0L eller 2,3L. Sålänge det helst är turbo eftersom min är det. Vad säger du om det?

Behöver inte vara en turbo heller, det är samma.

kwansa skrev:
fråga mig inte varför den gammla heter lång och den nyare kort

För att den ena är lång och den andra kort smile
För att man skulle kunna använda samma drivpaket (motor/låda) i både 900 och 9000 gjorde man paketet lite kortare och vips fick det plats i den smalare 900:an oxo.
Lägger man tex en "långtopp" på ett "kortblock" sticker den ut ett par cm smile
Skall man använda korttopp på långmotor är den således för kort och man måste fylla glipan i bröskåpan med något.
Jag valde att färlänga toppen med en aluminumbit.

kwansa skrev:
Jonte, tänkte på att blocken utan ballansaxlar inte har några kolvkylningsmunstycken!

Ja det är sant det oxo.
Dock har jag förstått att kanalen i blocket finns så det "bara" är att borra.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 januari 2010
jonTe skrev:
RobertKocian skrev:
Dem säger att det kvittar ifall det är 2,0L eller 2,3L. Sålänge det helst är turbo eftersom min är det. Vad säger du om det?

Behöver inte vara en turbo heller, det är samma.

kwansa skrev:
fråga mig inte varför den gammla heter lång och den nyare kort

För att den ena är lång och den andra kort smile
För att man skulle kunna använda samma drivpaket (motor/låda) i både 900 och 9000 gjorde man paketet lite kortare och vips fick det plats i den smalare 900:an oxo.
Lägger man tex en "långtopp" på ett "kortblock" sticker den ut ett par cm smile
Skall man använda korttopp på långmotor är den således för kort och man måste fylla glipan i bröskåpan med något.
Jag valde att färlänga toppen med en aluminumbit.

kwansa skrev:
Jonte, tänkte på att blocken utan ballansaxlar inte har några kolvkylningsmunstycken!

Ja det är sant det oxo.
Dock har jag förstått att kanalen i blocket finns så det "bara" är att borra.

mvh Jonas

okej, det fanns en logiskförklaring till det tongue jag har nog inte ens sett en lång-motor iverkligheten big_smile
btw, är du säker på att sug-blocken har kolvkylning? roll

5 710 Inlägg
11 januari 2010
kwansa skrev:

Nej.
För att kontrollera mig själv tog jag en titt i EPC och där visade det sig att det finns 4 olika artikelnummer på block hmm
2 st I block och 2st turboblock.
Det ser ut som att lagerbussningen till balansaxlarna skiljer dessa åt samt att  I-blocken har plugg istället för kolvkylningsmunstycke = det går att byta över.

Meeen för att  jag inte skall vilseleda dig >>RobertKocian så leta efter ett turboblock från en 9000 för att vara helt 100 på att det blir rätt.
Bör finnas rätt många att välja på.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

69 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
kwansa skrev:

Nej.
För att kontrollera mig själv tog jag en titt i EPC och där visade det sig att det finns 4 olika artikelnummer på block hmm
Det ser ut som att lagerbussningen till balansaxlarna skiljer dessa åt samt att  I-blocken har plugg istället för kolvkylningsmunstycke = det går att byta över.

Meeen för att  jag inte skall vilseleda dig >>RobertKocian så leta efter ett turboblock från en 9000 för att vara helt 100 på att det blir rätt.

mvh Jonas

EXTREMT TACK SÅ MYCKET! big_smile Jo turbo block finns men inte ofta jag hittat 2,3 litarn med turbo tyvärr. tänkte på det, sålänge det är 94-98 så ska det passa min saab och att det är turbo. Men sedan säger vissa att det inte är skillnad mellan 2,0:an och 2,3:an. Det måste la vara större cylinder storlek eller något sånt? eller vad är det annars som gör skillnaden ? så som jag fattat allt nu efter 2 olika inlägg så ska jag satsa på att hitta

Saab 9000 motor 2,0-2,3 liters turbo med årsmodell mellan 94-98. Har jag fattat allt rätt då? smile

Tackar alla som har svarat. Kan inte tacka tillräckligt för hjälpen lol

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 januari 2010
RobertKocian skrev:
jonTe skrev:
kwansa skrev:

Nej.

mvh Jonas

EXTREMT TACK SÅ MYCKET! big_smile Jo turbo block finns men inte ofta jag hittat 2,3 litarn med turbo tyvärr. tänkte på det, sålänge det är 94-98 så ska det passa min saab och att det är turbo. Men sedan säger vissa att det inte är skillnad mellan 2,0:an och 2,3:an. Det måste la vara större cylinder storlek eller något sånt? eller vad är det annars som gör skillnaden ? så som jag fattat allt nu efter 2 olika inlägg så ska jag satsa på att hitta

Saab 9000 motor 2,0-2,3 liters turbo med årsmodell mellan 94-98. Har jag fattat allt rätt då? smile

Tackar alla som har svarat. Kan inte tacka tillräckligt för hjälpen lol

Ta ett block mellan 94-98 från en turbo så är det säkert att det passar.

Cylindrarna är inte större på en 2,3L, kolven rör sig bara längre i cylidrarna. wink
2,0 har 78mm slaglängd och 2,3 har 90mm smile båda blocken har samma diameter på cylindrarna dvs 90mm

Sök