6543
Sök

laglig hastighetsmätare?

359 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
tjena killar. hade tänkt göra om min interiör totalt och ta bort den grymt fula hastighetsmätarn, varvräknarn osv.
men såklart ska jag ha en hastighetsmätare, då tänkte jag om en moppe mätare är lagligt? alltså går det igenom besiktningen?

http://twostroke.se/product.asp?product=13308   , en såndär?

hade tänkt göra en panel i aliminium, med alla mätare istället för original.
Senast redigerat av DriVeeR (23 januari 2010)

8 928 Inlägg
23 januari 2010
För att inte få tråden låst så redigera rubriken enligt anvisningarna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar
Använd även sökfunktionen, frågan har varit uppe tidigare.

Fotograf på Tierp iDag

359 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
För att inte få tråden låst så redigera rubriken enligt anvisningarna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar
Använd även sökfunktionen, frågan har varit uppe tidigare.

bättre?

Cupra_
23 januari 2010
Ja det borde funka men tänk på att du måste notera/registrera miltalet annars kan du få tråkigt på besiktningen då milen inte stämmer alls. Du kan säkert även få probs med försäkringsbolag m.m. om det skiter sig..

Personligen hade jag köpt en riktig mätare från typ autometer istället, nog för att den du vill ha är snygg men jag hade inte litat på den. Om du jämför pris m.m. på en "riktig" mätare avsedd för bil så förstår du skillnaden.

359 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Quadrablast skrev:
Ja det borde funka men tänk på att du måste notera/registrera miltalet annars kan du få tråkigt på besiktningen då milen inte stämmer alls. Du kan säkert även få probs med försäkringsbolag m.m. om det skiter sig..

Personligen hade jag köpt en riktig mätare från typ autometer istället, nog för att den du vill ha är snygg men jag hade inte litat på den. Om du jämför pris m.m. på en "riktig" mätare avsedd för bil så förstår du skillnaden.

jo jag vet, tänkte mest på att den är billig och väldigt mycket snyggare än dom flesta "bil" mätare.
men nu har jag sökt på rätt så mycket, och såsom jag förstår det så kan jag även införskaffa mig en cykeldator för några hundralappar istället för en mätare för 2k? och det går igenom bessen?

Cupra_
23 januari 2010
Det ska jag låta vara osagt om det går igenom besiktningen, tveksam dock.. Däremot finns ju ett annat problem då. Oftast har du ju ingen belysning i en cykeldator, rätt tråkigt på kvällen. Hur ska du fästa sensorn i hjulet? Och sladden från datorn fram till hjulet? Sen kommer du ju få ta bort den för batteribyte.. Tråkigt och dyrt kanske, men gör det ordentligt istället så slipper du massa problem.

359 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Quadrablast skrev:
Det ska jag låta vara osagt om det går igenom besiktningen, tveksam dock.. Däremot finns ju ett annat problem då. Oftast har du ju ingen belysning i en cykeldator, rätt tråkigt på kvällen. Hur ska du fästa sensorn i hjulet? Och sladden från datorn fram till hjulet? Sen kommer du ju få ta bort den för batteribyte.. Tråkigt och dyrt kanske, men gör det ordentligt istället så slipper du massa problem.

så ditt "tips" är att köpa en riktig bilmätare?smile

Cupra_
23 januari 2010
DriVeeR skrev:
Quadrablast skrev:

Japp, dels för att du har en sak som används till det den är tänkt, således garanterad funktion (nåja), dels för att det kommer se betydligt mer seriöst ut när du är färdig. Sen tror jag att du har betydligt lättare att klara dig igenom besiktningen om de ser att det iaf sitter "riktiga" grejer där...

359 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Quadrablast skrev:
DriVeeR skrev:
Quadrablast skrev:

Japp, dels för att du har en sak som används till det den är tänkt, således garanterad funktion (nåja), dels för att det kommer se betydligt mer seriöst ut när du är färdig. Sen tror jag att du har betydligt lättare att klara dig igenom besiktningen om de ser att det iaf sitter "riktiga" grejer där...

egentligen, bra sagt.
vad tror du om denna?; http://dalhems.se/?p=d4165f8e-ec15-4569 … e400840f36

som sagt, priset stiger ju.

Cupra_
23 januari 2010
Ja det finns ju faktiskt både snyggare och billigare men det där är riktiga kvalitetsprodukter. Finns ju en del schyssta för runt 1500 också. Men då har du ju inte inbyggd tankmätare m.m. som den ursprungliga du tänkte dig. Det är rätt dyrt om du ska ha bra grejer på hela panelen, dock kan man kanske snåla lite på varvmätaren eller rent av skita i den..
Senast redigerat av Quadrablast (23 januari 2010)

359 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Quadrablast skrev:
Ja det finns ju faktiskt både snyggare och billigare men det där är riktiga kvalitetsprodukter. Finns ju en del schyssta för runt 1500 också. Men då har du ju inte inbyggd tankmätare m.m. som den ursprungliga du tänkte dig. Det är rätt dyrt om du ska ha bra grejer på hela panelen, dock kan man kanske snåla lite på varvmätaren eller rent av skita i den..

tror det blir en "riktigt" hastighetsmätare, och kör oljetryck,varvräknare,vattentemp osv. på biltemas "dyrare" variant.

Sök