Varken ABS eller Tracks (antispinn) fungerar på min T5r

Zand
24 januari 2010 · 273 Inlägg

Tja!

Har läst någonstans att 855 av årsmodell 96 ska ha ABS. Har även en knapp vid sidan av min ratt (tracks) som inte fungerar. Känns livsfarligt när man ligger på motorväg och växlar ner och får spinn... Finns inga varningslampor som lyser eller liknande. Alla säkringar i motorrummet är hela. Vad kan problemet vara att dessa 2 säkerhets system inte fungerar???

BMW 320i (2009)
BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
BMW 320i (2009)
Pinnenpabacken
24 januari 2010 · 402 Inlägg

Zand skrev:
Tja!

Har läst någonstans att 855 av årsmodell 96 ska ha ABS. Har även en knapp vid sidan av min ratt (tracks) som inte fungerar. Känns livsfarligt när man ligger på motorväg och växlar ner och får spinn... Finns inga varningslampor som lyser eller liknande. Alla säkringar i motorrummet är hela. Vad kan problemet vara att dessa 2 säkerhets system inte fungerar???

Om inga varningslampor lyser så funkar de som de ska, "tracs" fungerar bara upp till 40km/tim och jobbar ihop med abs-systemet för att lättare komma iväg från stillastående vid halt väglag, det är alltså inte samma som antispinn.

king_of_the_road89
24 januari 2010 · 33 Inlägg

precis och väldigt bra förklarat av pinnenpabacken" det är exakt så den funkar,

Zand
24 januari 2010 · 273 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:

Zand skrev:
Tja!

Har läst någonstans att 855 av årsmodell 96 ska ha ABS. Har även en knapp vid sidan av min ratt (tracks) som inte fungerar. Känns livsfarligt när man ligger på motorväg och växlar ner och får spinn... Finns inga varningslampor som lyser eller liknande. Alla säkringar i motorrummet är hela. Vad kan problemet vara att dessa 2 säkerhets system inte fungerar???

Om inga varningslampor lyser så funkar de som de ska, "tracs" fungerar bara upp till 40km/tim och jobbar ihop med abs-systemet för att lättare komma iväg från stillastående vid halt väglag, det är alltså inte samma som antispinn.

spelar ingen roll vilken hastighet ja ligger i. får spinn från stillastående också. ABS fungerar itne alls. kan ställa mig på bromsen i 180 på halt väglag och alla däck låser sig. även om ja kör i 5km/h så låser sig däcken med om ja stället mig på bromsen.

Helvete_racing Arg Snickare
24 januari 2010 · 875 Inlägg

har du köpt dig en "R" -fejk kanske?smile hehe

t5-r micke
24 januari 2010 · 301 Inlägg

1. kolla efter felkoder
2. felsök på dom ev felkoderna
3. laga felet
å vipps så funkar nog både ABS å TRACS

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
t5-r micke
24 januari 2010 · 301 Inlägg

volvo_r-optik skrev:
har du köpt dig en "R" -fejk kanske?smile hehe

eftersom han har en 96a så har han inte en T5-R hur det än var smile
gjordes ju bara 1995
96 å 97 hette dom 850R

en liten men rätt viktig skillnad

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
TurbOla Reservdansk
24 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Zand skrev:
Tja!

Har läst någonstans att 855 av årsmodell 96 ska ha ABS. Har även en knapp vid sidan av min ratt (tracks) som inte fungerar. Känns livsfarligt när man ligger på motorväg och växlar ner och får spinn... Finns inga varningslampor som lyser eller liknande. Alla säkringar i motorrummet är hela. Vad kan problemet vara att dessa 2 säkerhets system inte fungerar???

Alla 850 har ABS.
TRACS fungerar som en hjälpstart vid dåligt väglag och i låg hastighet - det är ingen antispinn som funkar på motorvägen.

TRACSen tar över när drivande hjulen spinner och bromsar det som spinner med hjälp av färdbromsen.

Fungerar upp till 30-40km/h.

På T-5Ren så ska lampan på TRACS-knappen lysa för att det ska vara aktiverat.
Om ABSen inte funkar kan det vara dåliga lödningar i ABS-boxen eller dåliga givare vid hjulen/kassa ABS-kransar.

Senast redigerat av TurbOla (24 januari 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zand
24 januari 2010 · 273 Inlägg

bilen är felsökt men inga felkoder hittades.

Kavli Motborgare
24 januari 2010 · 1 099 Inlägg

Zand skrev:
Tja!

Har läst någonstans att 855 av årsmodell 96 ska ha ABS. Har även en knapp vid sidan av min ratt (tracks) som inte fungerar. Känns livsfarligt när man ligger på motorväg och växlar ner och får spinn... Finns inga varningslampor som lyser eller liknande. Alla säkringar i motorrummet är hela. Vad kan problemet vara att dessa 2 säkerhets system inte fungerar???

Har den ABS, skall det finnas en ABS varningslampa i dashen. Den _skall_ lysa när du slår på tänningen tills den är klar med systemtestet. Lyser den inte, kan du ge dig fan på att du har ett fel på systemet och nån jävel har kopplat bort den.
När ABS'en är overksam får heller inte TRACS-systemet rotationsinfo från hjulen så det vet inte om nåt hjul slirar, därför fungerar heller inte det.

-- K

Zand
24 januari 2010 · 273 Inlägg

om denna va nu bortkopplad hade de väl visats på felkods läsaren??

Kavli Motborgare
24 januari 2010 · 1 099 Inlägg

Zand skrev:
om denna va nu bortkopplad hade de väl visats på felkods läsaren??

Lampan? Hittar du abs-lampan i felkodstabellen, så är jag skyldig dig en öl!

-- K

Zand
24 januari 2010 · 273 Inlägg

menar om de vart strul med ABS så borde felkods läsaren läsa av detta.

Kavli Motborgare
24 januari 2010 · 1 099 Inlägg

Zand skrev:
menar om de vart strul med ABS så borde felkods läsaren läsa av detta.

Jag tror inte ABS-systemet är kopplat till diagnostiken på den. Bara motordiagnostik, om jag inte minns fel.

Men titta i instrumentpanelen! --Se om du hittar en mörkad lampa som det står ABS på.

-- K

Senast redigerat av Kavli (24 januari 2010)

Marlboroman
24 januari 2010 · 8 234 Inlägg

Kavli skrev:
Jag tror inte ABS-systemet är kopplat till diagnostiken på den. Bara motordiagnostik, om jag inte minns fel.

Jo, det går att kolla abs-systemet via diagnostiken.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kavli Motborgare
24 januari 2010 · 1 099 Inlägg

Marlboroman skrev:

Kavli skrev:
Jag tror inte ABS-systemet är kopplat till diagnostiken på den. Bara motordiagnostik, om jag inte minns fel.

Jo, det går att kolla abs-systemet via diagnostiken.

Ok. Men då fungerar ju ABSen och det är bara inbillning att han har stela hjul när han bromsar. wink

-- K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang