6206
Sök

Byta Spegel glas 940

840 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Är det nån som har tips på hur man ska göra för att kunna byta spegelglaset på 940 årsmodell 92-98 utan att fästet går sönder?

Enligt Haynes handboken ska spegelglaset dras utåt i spegelns innerkant, vilket dock inte verkar fungera i verkligheten. I mitt fall sprack ett plastfäste vid elmotorerna. Konstruktionen verkar inte ha något klickfäste någonstans som är möjligt att bara "rycka" loss respektive trycka dit.

Är det någon som har lyckats byta glasen själv?

Vet att äldre modeller har en annan konstruktion med en ring som ska vridas men så är det inte på 92 och nyare.

Tacksam för tips/råd

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 januari 2010
Är de så att du är rädd om bilen eller så? På gamla SAABen så köpte ja "spegelglas" på Biltema, typ 29kr, med lim på ena sidan, klippte till den formen som andra spegeln hade (med en mall gjord av bakpapper!) och klippte till "glaset" (som var plast, om ens det) och limma på.
Funka kalas smile
Om du inte ville ha en snabb/enkel lösning såhär så ber ja om ursäkt för att ha tagit din tid

840 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Tips är alltid välkomna.

I mitt fall är spegelglaset helt men värmen i den fungerade inte, därav planerna på att byta glaset. Har sökt en del på olika forum men inte stött på någon som bytt enbart glaset på just 940 som är nyare än 1992. Kan lägga upp en bild på den demonterade spegeln om det kan hjälpa???

840 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
Kan det vara så illa att Volvo ( o andra verkstäder) räknar med att motorhuset till spegeln spricker och att den därför alltid byts samtidigt som själva spegelglaset?

-utan 940
1 728 Inlägg
25 januari 2010
Det är inte meningen att man ska kunna plocka bort glaset utan att fästena går sönder, men jag tror att det finns nya glas att köpa löst.
Biltema har kompletta speglar till 940, de är med i nyaste katalogen man jag hittar dem inte på hemsidan.

840 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
Det är inte meningen att man ska kunna plocka bort glaset utan att fästena går sönder, men jag tror att det finns nya glas att köpa löst.
Biltema har kompletta speglar till 940, de är med i nyaste katalogen man jag hittar dem inte på hemsidan.

Misstänker nästan att det är så, det tycks inte gå att demontera spegelglasen utan att fästet går sönder.
Ska kika på biltema nästan gång jag är i Göteborg. Har fått tag på en begagnad komplett spegel men i fel färg, går ju att lacka om den. Får se vilken lösning som blir bäst, priset/kvaliteten hos Biltemas spegel avgör.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 januari 2010
Vad jag minns så på de äldre 940 modellerna så får man pilla i det lila hålet underifrån och vrida runt "ringen" som sitter inne i spegeln och fäster glaset så lossar det. Samma lösning som på 740.
På de nyare modellerna (Minns inte när dom bytte men på 94:orna har dom den nya infästningen) så trycker man bara in spegeln i innerkant och tar tag under den yttre kanten och bänder loss det.
Har själv bytt på båda modellerna utan att göra sönder något.

Autotech

Sök