7519
Sök

Koppla MSD-Tändsystem till VOLVO T6:a

935 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
Tänkte höra om någon vet hur jag ska koppla in ett MSD-tändsystem till min T6:a

Har skrivit ner och ritat upp vad jag tror att jag behöver.

Vad jag vill veta är om det saknas något? och hur det ska kopplas på bilden..
(använd gärna bilden och rita upp på den!)

Tror jag har tänkt lite rätt med dessa delar:
*Ett MSD 6AL Tändsteg
*MSD-Tändspole
*3st tändspolar med 2st uttag på varje
(använder ett Civinco-sprut som ska styra tändning)
(Nästan samma som Nira stand-alone)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/75761/850627_pl391c.jpg
Hur ska resten kopplas? smile

699 Inlägg
1 februari 2010
Varför inte köra med 6 separata spolar från nyare volvo? Sitter inte dessa orginal på T6-an t.e.x? De behöver ju bara + och - samt en 5v triggsignal från sprutet.

Bilgalen elektriker :)

4 824 Inlägg
1 februari 2010
JonasHalt skrev:
Varför inte köra med 6 separata spolar från nyare volvo? Sitter inte dessa orginal på T6-an t.e.x? De behöver ju bara + och - samt en 5v triggsignal från sprutet.

jo det är separata tänspolar på T6, det sitter separata tändspolar på alla 5:or & 6:or from 99

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

935 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
så det går att köra med separata orginal tändspolar? sen tar man bara 5v från sprutet? men då e frågan?.. vad är tändspolarna kopplade till? nån slags fördelare?

eller är det bara köra plus och minus på varje spole?
Senast redigerat av V_Racing (1 februari 2010)

699 Inlägg
1 februari 2010
Du kopplar - direkt i karossen typ kabelsko direkt på motorn. + Kopplar du via ett relä så att det drar när du slår på tändningen dvs så att du får fram ström till spolen. Triggen får du ta från sprutet ja.. Det kan kanske funka med 12 trigg med om sprutet skickar ut det, men vågar inte lova det..

Sprutet känner av vilket läge motorn står i med hjälp av kamaxellägesgivaren samt vevaxellägesgivaren som räknar pulser från ditt 60-2 svänghjul..

Du kopplar alltså såhär på spolarna som har inbyggda steg:

1. Trigg
2. Anv ej
3. Jord
4. 12v ( Kl15 ) Dvs rälä styrt av tändningslåset

//Jonas
Senast redigerat av JonasHalt (1 februari 2010)

935 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
JonasHalt skrev:
Du kopplar - direkt i karossen typ kabelsko direkt på motorn. + Kopplar du via ett relä så att det drar när du slår på tändningen dvs så att du får fram ström till spolen. Triggen får du ta från sprutet ja.. Det kan kanske funka med 12 trigg med om sprutet skickar ut det, men vågar inte lova det..

Sprutet känner av vilket läge motorn står i med hjälp av kamaxellägesgivaren samt vevaxellägesgivaren som räknar pulser från ditt 60-2 svänghjul..

1. Trigg
2. Anv ej
3. Jord

//Jonas

!STORT TACK! ska nog reda ut detta smile

699 Inlägg
1 februari 2010
V_Racing skrev:
JonasHalt skrev:

1. Trigg
2. Anv ej
3. Jord

//Jonas

!STORT TACK! ska nog reda ut detta smile

Inga problem, kul å kunna hjälpa någon big_smile

Sök