Köra till besiktingen ? Vad gäller ?

loop
1 februari 2010 · 297 Inlägg

Så den jag pratade med hos polisen vet mindre om lagen än er? Vad bra.

snapshot
1 februari 2010 · 908 Inlägg

loop skrev:
Så den jag pratade med hos polisen vet mindre om lagen än er? Vad bra.

Många vet inte rätt, fråga fler poliser och se ifall du får samma svar. en del lär sig olika.. som en besiktningsgubbe, edit: En A-traktor får göra på 90% av maxvarvet 30km/h (men får ha 10% felmarginal = 33km/h). Det står klart och tydligt i lagboken, men enligt besiktningsmannen som blev ursinnig fick den inte göra en kilometer mer än 30.. alla lär sig olika, alla poliser är olika.. vissa är snälla och tänjer på lagarna, andra inte.

Senast redigerat av snapshot (1 februari 2010)

Nehe
1 februari 2010 · 687 Inlägg

Lagen ni leter efter är FoF 6:21, 2st.

Trots att körförbud gäller får ett fordon användas för färd kortaste lämpliga väg till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 16§ får fordonet också användas för färd kortast lämpliga väg till en reperationsverkstad för reperation.

16§ är så kallad "spansk flagga" som besiktningen isf delar ut och då är det bärgning till verkstad som gäller sen efter reperation så får man köra kortast lämpliga väg till besiktningen. Samma gäller om polisman delar ut en "spansk flagga"

Det är väl från polis till polis hur man agerar, men svårt att göra något om man stoppar en bil för första gången med körförbud och personen säger att han/hon är på väg till verkstan eller besiktningen. Stoppar man samma bil flera gånger så är det ju uppenbart att personen ljuger och då blir det en bot !

Som någon sa att han åkt 50/60 mil enbart för att det inte fanns en drop in besiktning tror jag inte att man ska använda som förklaring! Då man kan ringa och boka en tid på närmaste besiktningsorgan istället!

Senast redigerat av Nehe (1 februari 2010)

loop
1 februari 2010 · 297 Inlägg

snapshot skrev:

loop skrev:
Så den jag pratade med hos polisen vet mindre om lagen än er? Vad bra.

Många vet inte rätt, fråga fler poliser och se ifall du får samma svar. en del lär sig olika.. som en besiktningsgubbe, edit: En A-traktor får göra på 90% av maxvarvet 30km/h (men får ha 10% felmarginal = 33km/h). Det står klart och tydligt i lagboken, men enligt besiktningsmannen som blev ursinnig fick den inte göra en kilometer mer än 30.. alla lär sig olika, alla poliser är olika.. vissa är snälla och tänjer på lagarna, andra inte.

Rätt stor skillnad på en enskild besiktningsman och att ringa till polisen (jag blev alltså kopplad från deras centrala växel till de som skulle svara på sådant här, så det var ju inte valfri snut i Knäckebrödshult),tycker inte du det?

Ekis!
1 februari 2010 · 1 210 Inlägg

Har du gått mot röd gubbe nån gång?  lr kört mot orange ljus på trafikljuset när de ska slå om till rött?

Om du har gjort de.. så tycker jag nog du vågar ta bilen till jobbet sen åka och besiktiga vid 16.00 wink tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang