Vart köpa motordelar till äldre BMW (E30)?

Peete
4 februari 2010 · 134 Inlägg

Hej!
Står nu inför motorrenoveringen av mitt projektarbete!

Jag ska renovera min M20B23 för ca 2-3tusen och undrar vart jag ska köpa delarna? Vill ha seriösa företag som kan ta fram alla delar jag behöver.

Delarna är:
Vevlager, Ramlager, ventiltätningar, packningar, packboxar, kolvringar, oljefilter, tändstift och kanske en vattenpump.

Skicka många olika alternativ helst, dom enda jag vet om nu är Motornord i Sundsvall.

Mvh Peete

Timol
4 februari 2010 · 358 Inlägg

Har än så länge bara handlat bmw delar på motornord och amotek, men jag har hört mycket positivt om schmiedmann.se

joacim77
5 februari 2010 · 204 Inlägg

Pure-PF är grymt bra killar.... www.pure-pf.com

Millway www.millway.se

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
groze
5 februari 2010 · 564 Inlägg

Ofta är det väldigt bra priser hos bmw. Är du dessutom med i BMWCS så har du 10% rabatt på alla reservdelar. Det brukar kunna löna sig att höra med dem.

Men om du tänkt byta allt det du skriver så är jag ändå lite tveksam om det räcker med 2-3000kr. Om inte vattenpumpen som du har är relativt ny, så rekomenderar jag verkligen att du byter den. Man måste nämligen demontera kamremmen för att byta den, och det är rekomenderat att man byter dessa tillsammans. Dvs spännare, kamrem, vattenpump. Fast det visste du kanske redan? smile

Mvh Johan

Peete
5 februari 2010 · 134 Inlägg

Tack för tipsen!
Groze: Ja jag har funderat på att byta vattenpumpen men den verkar vara relativt fräsch så den hoppar jag, däremot kanske man ska byta spännaren. Är inte riktigt säker då detta är första motorrenoveringen i mitt liv men man får väl hoppas att det går bra smile

Peete

alain www.bimmerpower.org
5 februari 2010 · 3 995 Inlägg

Jämför priser mellan schmiedmann.se och BMW, båda är seriösa med kvalite som håller länge, där känner du på!
Berätta gärna vad du gör med också bilder.wink
Ska följas.

Senast redigerat av alain (5 februari 2010)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Peete
5 februari 2010 · 134 Inlägg

Ja jag ska se vad BMW tar för grejjerna också, har just nu skickat ut prisförslag till fem olika firmor för att se vart jag får bäst pris/rabatt. Kommer nog att lägga upp det här som ett projekt sen när det är klart för att visa hur jag gått till väga, har nämligen inte tid att uppdatera här varje dag pga skola smile

// Peete

pmr603
5 februari 2010 ·

www.motornord.se är jättebra på E-30 delar. Egen erfarenhet av dem. Ha det bäst

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
5 februari 2010 · 1 594 Inlägg

Peete skrev:
Hej!
Står nu inför motorrenoveringen av mitt projektarbete!

Jag ska renovera min M20B23 för ca 2-3tusen och undrar vart jag ska köpa delarna? Vill ha seriösa företag som kan ta fram alla delar jag behöver.

Delarna är:
Vevlager, Ramlager, ventiltätningar, packningar, packboxar, kolvringar, oljefilter, tändstift och kanske en vattenpump.

Skicka många olika alternativ helst, dom enda jag vet om nu är Motornord i Sundsvall.

Mvh Peete

Inte för att vara negativ men hur mycket renoverar man för 2-3000kr när det gäller en BMW. Runt en tusenlapp direkt till honingen och en fyra-femhundra för planslipning av toppen. Sen packningsatsen kostar väl i runda slängar en tolvhundra spänn... ram/vev lager kanske femtonhundra. Tjae...  sen har du kamrem/ spännare OCH vattenpump (annars är du inte seriös) Tändelar, olja/ glykol... En ny koppling skulle jag absolut montera när maskin ändå är ur osv osv.

Senast redigerat av hotrodder (5 februari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Peete
5 februari 2010 · 134 Inlägg

Hotrodder: Jag ser ingen kostnad i honing eller planslipning för det ska jag göra själv. Sen har även jag insett att 2-3000 kommer inte räcka till mycket så jag kommer att prioritera vad jag ska välja för att "försöka" hålla mig inom den budgeten, alternativt utöka den lite. Detta är ett studentprojekt så därför har jag inte råd att lägga ut lika mycket som jag skulle vilja.
Det är bra att du realistisk och visar sånt här, tar det absolut inte negativt.

Mvh Peete

Iam2fast4U
5 februari 2010 · 1 534 Inlägg

jag beställde samtliga saker från GETE motordelar AB

BMW E34 "538" (1990)
JoeyJ
5 februari 2010 · 502 Inlägg

på tyska ebay kan man hitta mycket godis billigt till bmw, ebay.de

Peete
5 februari 2010 · 134 Inlägg

Du kanske är van att handla på ebay.de? smile

Du kanske kan länka till några annonser med delar som jag behöver? (står i toppen)
Är inte så bra på teknisk tyska :p

Men tack för svaren än så länge!

olander_91
5 februari 2010 · 174 Inlägg

Peete skrev:
Du kanske är van att handla på ebay.de? smile

Du kanske kan länka till några annonser med delar som jag behöver? (står i toppen)
Är inte så bra på teknisk tyska :p

Men tack för svaren än så länge!

Använd google translater  Funkar helt okej.

BMW 320 e30 "2.0 blir 2.7 turbo" (1986)
Gemini__
5 februari 2010 · 196 Inlägg

Schmiedman är väl ett säkert kort som sagt. Annars kan jag starkt rekommendera ebay.de som redan nämnts, kontrollera fraktkostnaden innan du slår till bara (brukar vara mycket rimliga fraktkostnader men man vet aldrig).

Mvh:
Thomas

Senast redigerat av Gemini__ (5 februari 2010)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang