Koppla in Amper och Voltmätare?

Zanzorios
4 februari 2010 · 35 Inlägg

Hej ska koppla in en Amper och volt mätare. har aldrig gjort detta och undrar därför för att få bäst resultat hur man gör? Båda kommer från biltema tongue

MVH David

Zanzorios
4 februari 2010 · 35 Inlägg

Den vet jag om men det verkar lite vad ska jag säga hmm. knepig för det verkar inte leda direkt till något vettigt tycker jag.

Thullen
5 februari 2010 · 1 653 Inlägg

om du inte kan tolka de manualerna så ska du verkligen inte koppla in några mätare.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Gizmojohan
5 februari 2010 · 3 295 Inlägg

Zanzorios skrev:
Den vet jag om men det verkar lite vad ska jag säga hmm. knepig för det verkar inte leda direkt till något vettigt tycker jag.

nej för det är ju bara ett kopplingschema över hur det ska kopplas in, du bör nog ta hjälp av nån som kan detta om du inte kan läsa ett schema.

Zanzorios
5 februari 2010 · 35 Inlägg

Läsa schema kan jag men det är ampermätaren som är problemet den mäter ju bara strömmen mellan generatorn och batteriet. om jag vill veta tex hur mycket mitt slutsteg drar då? ska jag bara göra samma sak fast koppla i steget och batteriet?

P_H Elektriker
5 februari 2010 · 109 Inlägg

Zanzorios skrev:
Läsa schema kan jag men det är ampermätaren som är problemet den mäter ju bara strömmen mellan generatorn och batteriet. om jag vill veta tex hur mycket mitt slutsteg drar då? ska jag bara göra samma sak fast koppla i steget och batteriet?

Mätaren visar hur mycket generatorn laddar. om du ska koppla in ditt steg räcker inte mätaren till. steget tar för mycket ström.

Thullen
6 februari 2010 · 1 653 Inlägg

använd inte en sån amperemeter för att mäta höga strömmar.
Det är mycket ström som ska gå igenom ett litet instrument, det säger sig självt när du ser att anslutningarna på instrumentet är typ M4 på sin höjd.
+ att instrumentet kommer bli en flaskhals i strömtillförseln till ditt slutsteg så det kommer sno effekt för dig.

Köp en tångamperemeter isåfall och mät runt strömsladden vid behov om du måste veta vad slutsteget drar i ström.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang