3544
Sök

Tråd/guide om hur man får original Bosch-dump till öppen?

250 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#1
Någon som kan länka till någon tråd som visar hur man får en originaldump på en Saab 9-3 2.0t 185hk att agera öppen dumpventil? Har hittat ett par trådar, men inte förstått om man behöver filter eller ej, vilket hål man ska plugga igen osv.

8 893 Inlägg
7 februari 2010
#2
Finns en bra tråd på STCS om SAAB och Avlastningsventiler
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80329

Fotograf på tierpidag.se

250 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#3
Hamilton skrev:
Finns en bra tråd på STCS om SAAB och Avlastningsventiler
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80329

Tackar, men det är bl.a. denna tråden jag redan läst smile

"Hur får jag ett "tuffare" dumpljud med min orginalventil?
Genom att montera ett filter på bypassen och/eller montera ett öppet filter istället för luftrenarburken så får man ett litet pysljud. Hur stort detta pysljudet kommer att bli och dess karaktär, avgörs av många faktorer, men till huvudsak av storleken på laddtrycket.

Man kan alltså på Trionic 5-bilar plugga återcirkulationen och använda originalbypassen som en dump, men då bör man sätta dit ett litet filter på bypassen för den "läcker" lite på bl.a. tomgång, och suger därför in luft därigenom. Nämnas bör dock att detta filter som finns att köpa,anses av många som alldeles för litet,och inte har tillräckligt flöde så all den luft som ska avlastas ur systemet inte kan göra detta utan att bromsas av filtret."

Det är vad jag hittar om det. Var är det filtret ska sitta? Är det för det hålet där återcirkulationsslangen normalt sitter? Isåfall så skulle man väl kunna ha kvar en bit slang istället, så slipper man något strypande filter?

Som jag fattar det så vill de att man tar bort slangen där den är ansluten i AV, och pluggar slangen. Men kan man inte ta bort den i andra änden ist, där den går tillbaka in i motorn?

Sen att org.-AV läcker på tomgång, gör den det normalt med, eller bara när man konverterat den till öppen?
Senast redigerat av Erikkk (7 februari 2010)

7 281 Inlägg
7 februari 2010
#4
Erikkk skrev:
Hamilton skrev:
Finns en bra tråd på STCS om SAAB och Avlastningsventiler
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80329

Tackar, men det är bl.a. denna tråden jag redan läst smile

"Hur får jag ett "tuffare" dumpljud med min orginalventil?
Genom att montera ett filter på bypassen och/eller montera ett öppet filter istället för luftrenarburken så får man ett litet pysljud. Hur stort detta pysljudet kommer att bli och dess karaktär, avgörs av många faktorer, men till huvudsak av storleken på laddtrycket.

Man kan alltså på Trionic 5-bilar plugga återcirkulationen och använda originalbypassen som en dump, men då bör man sätta dit ett litet filter på bypassen för den "läcker" lite på bl.a. tomgång, och suger därför in luft därigenom. Nämnas bör dock att detta filter som finns att köpa,anses av många som alldeles för litet,och inte har tillräckligt flöde så all den luft som ska avlastas ur systemet inte kan göra detta utan att bromsas av filtret."

Det är vad jag hittar om det. Var är det filtret ska sitta? Är det för det hålet där återcirkulationsslangen normalt sitter? Isåfall så skulle man väl kunna ha kvar en bit slang istället, så slipper man något strypande filter?

Som jag fattar det så vill de att man tar bort slangen där den är ansluten i AV, och pluggar slangen. Men kan man inte ta bort den i andra änden ist, där den går tillbaka in i motorn?

Sen att org.-AV läcker på tomgång, gör den det normalt med, eller bara när man konverterat den till öppen?

Du tar bort slangen mellan dumpen och insugsslangen.
Sen monterar du något för hålet på insugsslangen.

Anledningen till att man monterar ett filter på anslutningen på dumpen som är helt öppen just nu är för att när bilen står på tomgång så står dumpen lite öppen och kan då dra in skit i motorn.
Visst kan du köra utan filter men risken finns alltid att den drar in något.


250 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Erikkk skrev:
Hamilton skrev:
Finns en bra tråd på STCS om SAAB och Avlastningsventiler
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80329

Tackar, men det är bl.a. denna tråden jag redan läst smile

"Hur får jag ett "tuffare" dumpljud med min orginalventil?
Genom att montera ett filter på bypassen och/eller montera ett öppet filter istället för luftrenarburken så får man ett litet pysljud. Hur stort detta pysljudet kommer att bli och dess karaktär, avgörs av många faktorer, men till huvudsak av storleken på laddtrycket.

Man kan alltså på Trionic 5-bilar plugga återcirkulationen och använda originalbypassen som en dump, men då bör man sätta dit ett litet filter på bypassen för den "läcker" lite på bl.a. tomgång, och suger därför in luft därigenom. Nämnas bör dock att detta filter som finns att köpa,anses av många som alldeles för litet,och inte har tillräckligt flöde så all den luft som ska avlastas ur systemet inte kan göra detta utan att bromsas av filtret."

Det är vad jag hittar om det. Var är det filtret ska sitta? Är det för det hålet där återcirkulationsslangen normalt sitter? Isåfall så skulle man väl kunna ha kvar en bit slang istället, så slipper man något strypande filter?


Som jag fattar det så vill de att man tar bort slangen där den är ansluten i AV, och pluggar slangen. Men kan man inte ta bort den i andra änden ist, där den går tillbaka in i motorn?

Sen att org.-AV läcker på tomgång, gör den det normalt med, eller bara när man konverterat den till öppen?

Du tar bort slangen mellan dumpen och insugsslangen.
Sen monterar du något för hålet på insugsslangen.

Anledningen till att man monterar ett filter på anslutningen på dumpen som är helt öppen just nu är för att när bilen står på tomgång så står dumpen lite öppen och kan då dra in skit i motorn.
Visst kan du köra utan filter men risken finns alltid att den drar in något.

Vad är det som riskerar att gå sönder om dumpen skulle dra i sig nåt? Bara dumpen?
Senast redigerat av Erikkk (7 februari 2010)

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
7 februari 2010
#6
Erikkk skrev:
Brains skrev:
Erikkk skrev:
Tackar, men det är bl.a. denna tråden jag redan läst smile

"Hur får jag ett "tuffare" dumpljud med min orginalventil?
Genom att montera ett filter på bypassen och/eller montera ett öppet filter istället för luftrenarburken så får man ett litet pysljud. Hur stort detta pysljudet kommer att bli och dess karaktär, avgörs av många faktorer, men till huvudsak av storleken på laddtrycket.

Man kan alltså på Trionic 5-bilar plugga återcirkulationen och använda originalbypassen som en dump, men då bör man sätta dit ett litet filter på bypassen för den "läcker" lite på bl.a. tomgång, och suger därför in luft därigenom. Nämnas bör dock att detta filter som finns att köpa,anses av många som alldeles för litet,och inte har tillräckligt flöde så all den luft som ska avlastas ur systemet inte kan göra detta utan att bromsas av filtret."

Det är vad jag hittar om det. Var är det filtret ska sitta? Är det för det hålet där återcirkulationsslangen normalt sitter? Isåfall så skulle man väl kunna ha kvar en bit slang istället, så slipper man något strypande filter?


Som jag fattar det så vill de att man tar bort slangen där den är ansluten i AV, och pluggar slangen. Men kan man inte ta bort den i andra änden ist, där den går tillbaka in i motorn?

Sen att org.-AV läcker på tomgång, gör den det normalt med, eller bara när man konverterat den till öppen?

Du tar bort slangen mellan dumpen och insugsslangen.
Sen monterar du något för hålet på insugsslangen.

Anledningen till att man monterar ett filter på anslutningen på dumpen som är helt öppen just nu är för att när bilen står på tomgång så står dumpen lite öppen och kan då dra in skit i motorn.
Visst kan du köra utan filter men risken finns alltid att den drar in något.

Vad är det som riskerar att gå sönder om dumpen skulle dra i sig nåt? Bara dumpen?

Motorn. Orenad luft sliter brutalt mycket på framförallt cylinderlopp och kolvringar, men även ventiler etc.

5 710 Inlägg
7 februari 2010
#7
Lite bild kanske kan hjälpa?
http://www.garaget.org/?car=37396&image=500799
Ingen originalventil medn principen är densamma.

MVH Jonas
..............

250 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
Lite bild kanske kan hjälpa?
http://www.garaget.org/?car=37396&image=500799
Ingen originalventil medn principen är densamma.

Perfekt! Men varför sitter det ett filter där? Jag uppfattade det som att man bara hade filter som en speciallösning för just org.dumpar. Ska ju tydligen inte vara helt optimalt med denna lösning, då filtret hindrar luftflödet...

7 281 Inlägg
7 februari 2010
#9
Erikkk skrev:
jonTe skrev:
Lite bild kanske kan hjälpa?
http://www.garaget.org/?car=37396&image=500799
Ingen originalventil medn principen är densamma.

Perfekt! Men varför sitter det ett filter där? Jag uppfattade det som att man bara hade filter som en speciallösning för just org.dumpar. Ska ju tydligen inte vara helt optimalt med denna lösning, då filtret hindrar luftflödet...

Om dumpen inte stänger på tomgången så riskerar man att dra in skit genom dumpen.
Det lilla som filtret möjligtvis kan stoppa tror jag inte direkt spelar någon roll.


250 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#10
Brains skrev:
Erikkk skrev:
jonTe skrev:
Lite bild kanske kan hjälpa?
http://www.garaget.org/?car=37396&image=500799
Ingen originalventil medn principen är densamma.

Perfekt! Men varför sitter det ett filter där? Jag uppfattade det som att man bara hade filter som en speciallösning för just org.dumpar. Ska ju tydligen inte vara helt optimalt med denna lösning, då filtret hindrar luftflödet...

Om dumpen inte stänger på tomgången så riskerar man att dra in skit genom dumpen.
Det lilla som filtret möjligtvis kan stoppa tror jag inte direkt spelar någon roll.

Ok, men att sätta filter på org.-dumpen och plugga slangen till den är en fullt hållbar lösning?
Kommer något bli annorlunda, t.ex. att dumpen håller mindre tätt eller så, än när man kör återcirkulerande?

7 281 Inlägg
7 februari 2010
#11
Sålänge du har motorn med röd tändkasett så är det en fullt hållbar lösning.



Sök