6598
Sök

Vad gäller vid trimning? Bes, motorras, olyckor osv..

392 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Hej!

Funderar på att trimma min s40 med atm steg 1. Det är inte mkt och påverkar kanske inte motor så himla mkt negativt men det jag sitter o funderar på och skulle vilja ha hjälp/tips med är vad man ska tänka på inför/efter trimning.

1.Om man inte omreggar bilen efteråt..?Ni som chippat, har ni reggat om bilen?
2.Kollar bes om det är en annan styrbox osv?
3.Om olycka skulle vara framme, hur noga är försäkringsbolag med att kolla om den e trimmad?
4.Om motorn av ngn anledning skulle bete sig udda eller få ett motorras(om man ska anta det värsta) vad är det som gäller då?

Skulle vara tacksam för alla sorters tips om hur det fungerar kring detta även saker jag inte tänkt på sj..

Finns det ngt speciellt ja bör tänka på som kanske för Dig är självklart..nämn gärna så mkt som möjligt.

Anledningnen till detta är att jag inte har råd med några större bieffekter.

Tack på förhand! // Martin

1 489 Inlägg
9 februari 2010
1. Nej, man brukar inte regga om bilen då du inte får trimma bilen mer än ett visst antal procent, är det 10% av originaleffekten som är tillåten utan omreggning? Typ 200hk så är 220hk okej? Har för mig att det är något sådant.

2. Svar nej, jag har besiktigat bilar med över 300hk som har hälften original. Bara man har glimten i ögat så brukar dom se emellan fingrarna. Det värsta du kan få är en 2a på motorändring då får du ändra tillbaka motorn till original eller skaffa ett papper på att den effekten du har är godkänd vilket är i princip omöjligt!

3. Det är en svår fråga, dom kan kolla om bilen är trimmad. Men har aldrig råkat ut för detta, har dock hört historier om det.. Men dom brukar oftast inte kolla nej smile

4. Alla garantier upphör om du har sådan kvar, om inte trimfirman tar på sig garantin. Det finns vissa bolag som gör det. Men originalgarantin försvinner, har du ens sådan kvar?

Att chippa bilen ger oftast bara en liten extra knuff, det blir inte extrem skillnad så besmännen uppfattar oftast inte att dom är chippade. Har hänt att dom frågat mig om den är chippad när man bessat och jag har svarat ja och det är inga problem..

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

392 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Okey. Tack för ett utförligt svar..

Blir nog att boka tid hos atm inom kort.. smile

Sök