2350
Sök

Bmw Topplocks info?

40 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så skulle jag behöva lite fakta om m50 och m52 topparna, det är 325 och 328 jag är ute efter.Skulle vilja vet följande:

1.Durationerna på dom olika kammarna och lyften på dom.
2.Villka ventilfjädrar som tåler mest, kanske rent av går att montera m3:ans fjädrar i 328 toppen för mer varvning?
3.Går det köra med dubbel insugskam och borttagen vanos utan orolig motorgång och problemfritt vid besiktning? någon som testat?

Mvh


11 Inlägg
10 februari 2010
#2
http://www.usautoparts.net/bmw/engines/m50.htm

http://www.usautoparts.net/bmw/engines/m52.htm

1. I länkarna har du uppgifter om skillnaderna mellan motorerna och kammarna.

2. 325an ickevanos topp har dubbla ventilfjädrar och 328an som alla har vanos har enkla. Dock är 325ans ventiler tyngre då dom har tjockare ventilskaft vilket kräver ballare ventilfjädrar.
Lättare ventiler och mjukare fjädrar= mindre mekaniskt motstånd= bättre effektvinst. Vet dock inte hur bra vanosmotorerna klarar av övervarvning fast jag har inte hört att någon har fått ventilsläpp på m-motorerna.
Sedan gör ju tunnare ventilskaft att det blir bättre flöde i toppen.

3. Dubbel insugskam? förstår inte vad du menar men jag har nu i helgen monterat en ickevanos 325 kam i min 328motor. Den har ju 0.7 mm högre ventil-lyft och större duration. Har dock inte startat bilen än så resultatet kan jag inte ge dig än.

Men behåller du vanoskammen och låser vanosen så måste du nog mappa om bilen då jag antar att databoxen ställer om tändningen vid vanos justering. (jag kör med 325ans ickevanos databox)
Tror dock inte att tomgången blir så dålig då vanoskammen är väldigt snäll

den övre är 325kammen och den undre 328kammen. 328ans avgaskam ser likadan ut som dess insugskam
https://www1.garaget.org/gallery/archive/128661/857055_87fkwo.jpg



Sök