2739
Sök

Spridare som passar i 9000?

6 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
Jag kör en saab 9000 cse 2,0ltt -96 och tänkte ställa upp laddtrycker och eventuellt göra lite annat smått på den, men undrar om spridarna som sitter original i 9-3 aero passar direkt i min bil och om det behövs/ger något extra om jag ska trimma lite? Om någon har något bättre förslag eller tips för lätta trim är det välkommet också!

Tack på förhand!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 februari 2010
chipp...börjar du byta spridare och saker utan att veta vad du håller på med blir det bara kattskit av alltihop, inget illa menat.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

6 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
har fått erbjudande att köpa en st2 box, men har inte kollat upp om den passar till min. någon som vet om det är samma steg 2 boxar till alla 9000 eller olika till 2,0 och 2,3  och ltt och t? därför tänkte jag byta spridare, men vet inte om dom passar.

2 021 Inlägg
14 februari 2010
Det är olika till 2,0 och 2,3
om du dessutom har en Ltt så måste du montera magnetventil från en fulltryckare.

864 Inlägg
14 februari 2010
Laddtrycket styrs elektroniskt på din bil, det höjs när du byter till vassare programvara. Spridare ska du inte byta....

//Alex
Senast redigerat av Tuffhaggman (14 februari 2010)

6 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
okey, tack!

888 Inlägg
15 februari 2010
Jag har en steg 2 box till 9000 2,0t. Vill ha 1000:- för den skicka pm om det är intressant.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 februari 2010
Rille0 skrev:
Det är olika till 2,0 och 2,3
om du dessutom har en Ltt så måste du montera magnetventil från en fulltryckare.

Dvs om du inte har värmeplattor wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 februari 2010
Innan du börjar byta spridare bör du ha byggt om avgassystem, bytt turbo och skaffat en MV tongue Till 270hk skall dina spridare hänga med i vart fall

Rock'n Roll

6 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
Kan inget om turbobilar i princip så hänger inte med helt om jag ska vara ärlig tongue

En snabb fråga bara, om jag sätter i en steg 2 box vad behövs bytas eller kan jag köra på det som finns original utan att det tar skada även om det stryper effekten?
Senast redigerat av Kruger1891 (15 februari 2010)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 februari 2010
Steg 2box är inga problem för själva motorn, däremot bör du införskaffa en MV och fundera på ett avgassystem som andas bättre

Rock'n Roll

6 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
Vad kostar en MV och är den lätt att montera? Räcker det med ett 3" efter kat och bakåt?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 februari 2010
Kruger1891 skrev:
Vad kostar en MV och är den lätt att montera? Räcker det med ett 3" efter kat och bakåt?

det är första biten på avgassystemet du behöver 3" det bakom katten kan du låta vara om du känner för det.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

5 710 Inlägg
16 februari 2010
NITROUS skrev:
Kruger1891 skrev:

det är första biten på avgassystemet du behöver 3" det bakom katten kan du låta vara om du känner för det.

Njaa....steg 2 är just ett grövre system  efter kat och innehåller inte 3" framrör + kat.

>>Kruger1891, hör att du inte är super "haj" ¨på detta.....

1. Ställ inte upp laddtrycket själv, det kan gå illa och skada din motor riktigt riktigt illa.

2. Spridare behöver du inte om målet är >300+.

3. Vad är det för programvara i den ST2 boxen du fått erbjudande om? Alltså vilken trimfirma kommer den ifrån?
När du vet det är det bara gå in på deras hemsida och kolla vilken hårdvara du behöver till det steget.
Ett vanligt steg 2 brukar vara 2½" eller 3" avgassystem efter kat, och ett sportluftfilter.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök