Ispropp i t5;an?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
13 februari 2010 · 1 140 Inlägg

hejsan, var in i garaget och skulle flytta på 855 t5;an idag, den har stått med ca 10-15 liter bensin och stått kallt, mellan 0-20 grader kallt. startade den för typ 1 månad sen sist och idag så först så startade den och gick skitdåligt, typ på 3cylindrar, märkte då att jag hade luftmassemätaren på rummet så därför den inte gick bra tänkte jag, satte tillbaka den och nollade felkoden då och skulle starta igen.
Då startar inte bilen, den tänder till nån gång då och då, men aldrig startar., tycker även att pumpen pumpar längre tid nu när man vrider på tändningen innan tills den blir tyst igen.
har iof ställbar btr så kollade på den och drygt 3bars tryck har jag, men kan det vara att det kommer fram väldigt lite bensin bara eller är det nå annat tok?
för bilen gick bra sista gången jag startade den (månad sen) men nu startar den inte sad
schysst om nån hade nå tips..

Senast redigerat av tal0n (13 februari 2010)

tal0n Mekaniker/Däckmontör
14 februari 2010 · 1 140 Inlägg

tal0n skrev:
hejsan, var in i garaget och skulle flytta på 855 t5;an idag, den har stått med ca 10-15 liter bensin och stått kallt, mellan 0-20 grader kallt. startade den för typ 1 månad sen sist och idag så först så startade den och gick skitdåligt, typ på 3cylindrar, märkte då att jag hade luftmassemätaren på rummet så därför den inte gick bra tänkte jag, satte tillbaka den och nollade felkoden då och skulle starta igen.
Då startar inte bilen, den tänder till nån gång då och då, men aldrig startar., tycker även att pumpen pumpar längre tid nu när man vrider på tändningen innan tills den blir tyst igen.
har iof ställbar btr så kollade på den och drygt 3bars tryck har jag, men kan det vara att det kommer fram väldigt lite bensin bara eller är det nå annat tok?
för bilen gick bra sista gången jag startade den (månad sen) men nu startar den inte sad
schysst om nån hade nå tips..

kan tillägga att har kört igång en cupevärmare i garaget nu, eller ställt den under bilen. provade även nyss att starta, den tänder typ hela tiden men precis så att den inte vill starta.. sad men tänder mera nu än tidigare iaf :S tongue

R-efined
14 februari 2010 · 152 Inlägg

Hej, hade exakt samma fel på min v70 t5a för nån månad sen när den stått ute länge i kylan!
Och då hade det blivit frost innuti fördelarlocket, vilket gjorde att den tände hel galet.
Tog bort fördelarlocket och torkade bort allt vatten som var där i, sen gick den bra igen! Värt att kolla iallafall!

tal0n Mekaniker/Däckmontör
14 februari 2010 · 1 140 Inlägg

R-efined skrev:
Hej, hade exakt samma fel på min v70 t5a för nån månad sen när den stått ute länge i kylan!
Och då hade det blivit frost innuti fördelarlocket, vilket gjorde att den tände hel galet.
Tog bort fördelarlocket och torkade bort allt vatten som var där i, sen gick den bra igen! Värt att kolla iallafall!

ookej ja men det låter ju inte helt omöljigt, får ta å kika på det imorgon då., men tror ändå på en propp jag? eller är det helt fel symptom på det eller? tongue

Tommy_P
14 februari 2010 · 396 Inlägg

har du startat den korta stunder bara? kan va sur. eller så är det riktigt dåligt med olja i lyftarna. prova köra på starten ett bra tag

tal0n Mekaniker/Däckmontör
14 februari 2010 · 1 140 Inlägg

Tommy_P skrev:
har du startat den korta stunder bara? kan va sur. eller så är det riktigt dåligt med olja i lyftarna. prova köra på starten ett bra tag

nja sedan i oktober så har den bara startats typ 3-4ggr och knappt hunnit blivit varm. blir det bara inte att dom tickar om det är dåligt med olja då? dom andra gångerna jag startat den och det gått typ 3-4 veckor emellanåt så har den inte tickat nånting så antar att lyftarna och det är i ganska bra skick men ja vet inte rikt..

R-efined
14 februari 2010 · 152 Inlägg

tal0n skrev:
ookej ja men det låter ju inte helt omöljigt, får ta å kika på det imorgon då., men tror ändå på en propp jag? eller är det helt fel symptom på det eller? tongue

Jag trodde också att de var en ispropp eller nått i tanken...

WriKKaD
14 februari 2010 · 28 Inlägg

Hade samma problem med min skrutt.. jag bogserade bort den till jobbet och ställde in den i värmen i 3 timmar så starta den direkt. och innan hade jag försökt med andra lösningar.. den vägrade starta med bogsering till och med, den bara tände lite då och då... jag tror på att den bara behöver lite värme och kärlek smile

>--(*_*)--<
tal0n Mekaniker/Däckmontör
14 februari 2010 · 1 140 Inlägg

har donat lite idag och kommit fram till att jag surade ner motorn när jag råkade starta den utan lmm, för den gick ju men gick som skit då, och nu så har alla stift utom 1 lagt av big_smile, kollade komp och tändning och bränsle får den ju men var som sagt stiften som sagt upp sej.. bytte dom i somras är ju dyra dom tongue, vad kan man ha för stift förutom volvo orginal om man har småtrimmat lite då?
Mvh smile

_Next_
14 februari 2010 · 84 Inlägg

Vad jag vet så ska du inte få isproppar när du har insprut, är väl bara förgasar motorer som får det.

Jockefors
14 februari 2010 · 961 Inlägg

_Next_ skrev:
Vad jag vet så ska du inte få isproppar när du har insprut, är väl bara förgasar motorer som får det.

åå  hur går de till menar du ?? är väl fortfarande ett bränslesystem på bilar med insprut vad ja vet ..

Pure DieselPower
_Next_
14 februari 2010 · 84 Inlägg

Jockefors skrev:

_Next_ skrev:
Vad jag vet så ska du inte få isproppar när du har insprut, är väl bara förgasar motorer som får det.

åå  hur går de till menar du ?? är väl fortfarande ett bränslesystem på bilar med insprut vad ja vet ..

Jo det är klart det är, skrev det lite fel, men chanserna är bra mycket mindre att du får en ispropp i en motor med insprut än en med förgasare, men det är inte helt och hållet omöjligt smile Finns annat kul som gillar frysa, som t.ex volvos fantastiska elektroniska gasspjäll. Som tur är satt det aldrig på 850 smile

tal0n Mekaniker/Däckmontör
15 februari 2010 · 1 140 Inlägg

_Next_ skrev:

Jockefors skrev:

_Next_ skrev:
Vad jag vet så ska du inte få isproppar när du har insprut, är väl bara förgasar motorer som får det.

åå  hur går de till menar du ?? är väl fortfarande ett bränslesystem på bilar med insprut vad ja vet ..

Jo det är klart det är, skrev det lite fel, men chanserna är bra mycket mindre att du får en ispropp i en motor med insprut än en med förgasare, men det är inte helt och hållet omöjligt smile Finns annat kul som gillar frysa, som t.ex volvos fantastiska elektroniska gasspjäll. Som tur är satt det aldrig på 850 smile

jo men nu har det ju inte fryst, bara att motorn vart så innihelvette sur så stiften gick sönt tongue, men farmors toyota fick en ispropp förra vintern iaf det, men då hade den stått ca 3 mån med typ tom tank tongue

tal0n Mekaniker/Däckmontör
16 februari 2010 · 1 140 Inlägg

fick igång bilen igår, köpte nya bosch platina stift så startade den big_smile tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang