5965
Sök

Hjälp med oljeläckage 855 t5!!

118 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
har problem med läckage på min t5a!! har märkt att det lucktar varm olja när bilen står på tomgång. har bytt oringen till både oljereturen och stickan där den går ner i tråget, men nu tror jag att oljan kommer ifrån flamfällan?? det är jävligt oljigt där under, sen har det runit över hela tråget och det är oljigt på svgasystemet och typ till helften av bilen, men det värkar som den bara läcker när jag kör?? för det är ingen olja under bilen när den stått stilla. ringde och hörde med autotech, dom sa kassera motorn:rolleyes: förmodligen är den täpt i oljekanalerna, och det är tydligen ett tecken på att den är sliten?? nån som haft liknande problem? väldigt tacksamm för svar då detta är min bruksbil och används dagligen..Mvh

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

8 297 Inlägg
18 februari 2010
Till att börja med har du ingen flamfälla, däremot har man en oljefälla som kan gegga igen, men det är väldigt sällan det blir nt läckage ur den. Det är dock inte helt omöjligt. Ett tips är väl i sammanhanget att sluta lyssna på folk som säger att du ska skrota motorn och istället göra nåt vettigt. Som till exempel en motortvätt för att se om och vartifrån det läker. Kolla under tändstiftskåpan om det är olja ovanpå toppen, i såna fall är det dags att göra ren vevhusventilationen.

Och skulle den vara täppt i oljekanalerna så är det inte värre än att dem gör att göra ren igen.

118 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
A-tech kanske pratar en del skit har jag fått för mig om?! nått tips på hur jag kan få den ordentligt ren?

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

719 Inlägg
18 februari 2010
Kolla packingen vid oljereturen vid turbo en gång till. Hissa upp bilen eller liknande och försök va under när motorn är igång. Min nya packing från volvo höll inte tätt. Jag satte dit dubbla och då försvann läckaget. Var nytt oljerör så det borde inte ha varit fel på det.

Du skriver på din sida att du kör med öppen vevhusventilation. Hur har du gjort det iså fall? Inte så konstigt att det luktar olja om du kör öppen

Sök