"Köpråd" Banbil Saab 900/9000

Driftkungen Saab - Move Your Mind
21 februari 2010 · 1 094 Inlägg

Leo86 skrev:
varför köpa en saab o trimma den därefter när man kan ibland hitta en saab som redan e trimmad för lite billigare pengar i slutet? att trimma kostar. att modifiera kostar inte lika mycket!

För att du lär dig inte ett dugg på det.

Men som sagt, tror jag ska fokusera på att få en finare 18års bil innan jag och pappa införskaffar denna smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
bmx
21 februari 2010 · 7 100 Inlägg

og900 säger jag med!
håller själv på bygger en bus/banbil av min,ska inte vara reggad eller nåt smile
fast i min sitter det en automat,och jag har hört att dom ska vara starkare än manuella.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Driftkungen Saab - Move Your Mind
21 februari 2010 · 1 094 Inlägg

bmx skrev:
og900 säger jag med!
håller själv på bygger en bus/banbil av min,ska inte vara reggad eller nåt smile
fast i min sitter det en automat,och jag har hört att dom ska vara starkare än manuella.

Okej jo, men alternativet tråkigare tongue...

Nae automat är inte o tänka på för mig wink

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
Lundbergarn
21 februari 2010 · 89 Inlägg

Saab 900 og t16 är ju härlig bil. bra motor lådan är la inte mycket att hurra för men bra.

saab 900 og t8 är inte att rekommendera då det är svårt att pressa den över 220 hk enligt saab veteraner.

Saab 900ng är ju tyngre men lätta den och sen är den ju lättare att trimma te högre hästar. så tycker du ska köra  på. 900 ng.

9000 tycker jag inte är relevant. vist bra motor men väghållningen är ju inte direkt i klass med dom andra

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Rille0
21 februari 2010 · 2 021 Inlägg

Lundbergarn skrev:
Saab 900ng är ju tyngre men lätta den och sen är den ju lättare att trimma te högre hästar. så tycker du ska köra  på. 900 ng.

9000 tycker jag inte är relevant. vist bra motor men väghållningen är ju inte direkt i klass med dom andra

9000 har bättre väghållning än ng900 men väger o andra sidan mer.
Vilken bil han väljer beror ju helt på vilken budget och vilken effekt han vill ha.
Og900 är ju klart vettigast om du ska köra med "små" mods, dom har bra väghållning redan från början.
Vill han lägga ut lite pengar kan han mycke väl satsa på en Ng, finns mycket saker till dom. Coilovers, rörbärarmar osv men som sagt var det kostar flis.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
22 februari 2010 · 1 094 Inlägg

Tackar för svaren, men lutar nog åt en 900OG T16. Budgeten är inte jätte stor, sedan behövs det ju inte kanon mycket hk för att åka bana.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
viccoA
22 februari 2010 · 3 111 Inlägg

Du kan ju börja med att fundera på vad du ska ha "banbilen" till.

Ska du köra på banträffar är det ofta krav på att bilen ska vara gatgodkänd, dvs besiktigad, skattad och försäkrad.

Ska du tävla ställs högre krav på personligsäkerhetsutrustning samt att bilen har vagnsbok och säkerhet som bur etc.

Om du nu ska tävla, vilken serie vill du tävla i? Vilken klass? När du har bestämt dig för var du vill köra börjar du med att läsa reglerna för klassen så du inte köper fel utgångsobjekt eller bygger om otillåtet och får hålla på att återställa en massa.

Rent spontant tycker jag att en Saab 9000 är ett ganska dåligt utgångsobjekt, men jag är kanske inte riktigt opartisk.

Senast redigerat av viccoA (22 februari 2010)

jonTe
22 februari 2010 · 5 710 Inlägg

viccoA skrev:
Rent spontant tycker jag att en Saab 9000 är ett ganska dåligt utgångsobjekt, men jag är kanske inte riktigt opartisk.

VADÅ...är inte en 9000 en sportbil? wink

Nä du har så rätt, en 9000 byggdes som en familjebil och på banan är den som en kloss.
Jag har trälat många år med min för att försöka få bättre väghållning och visst nu börjar den bli skaplig men fortfarande är den inte bra.
Lånade kompisen sänkta Primera för ett par år sedan och blev förbannad......bättre styrrespons och kurvgrepp original än min 9000 som jag bytt allt på.

Men.....man kan åka fort med en 9000 oxo. Min container har piskat några på pappret snabbare bilar både i konbana och på bana.
Samtidigt har jag fått stryk både av en Golf 2 diesel och:
http://www.garaget.org/?car=494 som kanske har 100 hästar färre än jag.

Lite tankar om de 3 valen du har:

• OG900, GRYM väghållning med enkla medel. Dubbla A-armar ifram  gör det lätt att få till en bil som svänger bra.
Urkassa lådor, tål ingen effekt och rent allmänt tråkiga. Kan säkert vara svår att hitta en fräch, de börjar bli gamla nu o många har rostat bort.
Motorerna går att få skaplig fart i men över 300 kräver ofta annat styrsystem= krångligt.
Länkarmsinfästningarna är rostiga på mååååånga bilar. En som ser skaplig ut på utsidan kan ändå ha x antal svetstimmar på infästningarna.
Det är en bi med karaktär......många älskar den ......många hatar den.
Att åka till vardags i den är som att sätt sig direkt i 1983. Liten framruta, sne sittställning, nedsuttna stolar, slagig på dålig väg, vindbrus.....ja listan kan göras lång.


• NG900/OG9-3. Har aldrig ägt någon och vill aldrig äga någon heller, påminner för mycket om OG900 fast i modern tappning och med inblandning av GM.
Grymma motorer (T5) som lätt når höga effekter utan att  man behöver byta halva motorn.
Tyngre säger många här....men plockar man ur lite prylar väger de ändå inte mycket.
Standardväghållningen är urusel men det finns många som vet hur man skall göra för att få till det och prylar finns att handla.
http://www.garaget.org/?car=10091
http://www.garaget.org/?car=94307
är 2 snabba bilar både i konbana och på banan.
Billiga....börjar finnas rätt många billiga bilar ute och de behöver inte vara några rostlik.

• 9000. Billiga.....finns många....lätt att få ur mycket effekt.
Gammal bil men den känns forfarande skaplig modern om man köper en nyare årsmodell (97-98) = de går att åka i även till vardags.
Skall man satsa på 9000 så handla 94 eller nyare p.g.a styrsystemet.
Stabil och robust, betydligt bättre än NG900......
Det som kan vara lite roligt att bygga på en 9000 är att man "slår" lite från underläge. Det är ingen som förväntar sig att den skall vara snabb när det svänger.....men visst kan den det...iaf hyvsat wink


mvh Jonas

MVH Jonas
..............
jonTe
22 februari 2010 · 5 710 Inlägg

Elda skrev:
nja nu tycker jag du är lite elak mot OG900..

>>Elda, när jag skrev "lite tankar" menade jag mina tankar, det är alltså vad jag tycker och det behöver inte betyda att det allmänt ÄR så.

Elda skrev:
Sen är det inte mkt effekt som gör en bil snabb på bana utan väghållning och vikt/effekt förhållandet. finns 120hk hundkojjor som piskar dom flesta 500 hk bilarna så att man inte krämar ur mer än 250 hk ur en og900 är ett uselt argument

Det känner jag till myyyyycket väl. Flera år av åkande på alla SAAB-träffar känner jag till det och det var just därför jag länkade till t.ex Andrés bil iom att jag får pisk av honom hela tiden.

Elda skrev:
Sen att 9000 skulle vara modern!? en -98 känns snäppet modernare än min 900 -84 medans en 900 -94 är ljusår längre fram än 9000, en 9000 är i stort sett samma bil 1998 som 1985, en gammal bil. Och og900 ser jag verkligen inga problem med nersutten stol eller Snevriden körstil, snarare det att 9000 faller på just att pedalerna sitter fel mot föraren.

Jag tror dock inte att du är speciellt objektiv i frågan med tanke på vad du själv äger för bil och på vilket sätt du vårdar den, ganska uppenbart att du gillar den smile
Det kanske inte jag heller är med tanke på vad jag idag äger men kikar du under min profil ser du att jag ägt ett par og900:or = jag vet vad jag pratar om / erfarenerenheten om bilarna har jag upplevt själv.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Driftkungen Saab - Move Your Mind
22 februari 2010 · 1 094 Inlägg

Tack för att ni visar intresse, men som jag sa ägnar jag nog att få ihop till en så fin Saab som möjligt som 18års bil!

Byter ämne lite, många här som ska till knutan i april smile?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang