6188
Sök

Måste jag säga upp halvförsäkringen när jag säljer bilen?

832 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
Jag har nu sålt min bil som jag hade försäkrad hos Salus ansvar. Jag vet att iaf trafikförsäkringen upphör vid ett ägarbyte men det sköts väll automatiskt oavsett vilken typ av omfattning jag har på försäkringen? Får iaf fortfarande inbetalningar på bilen och jag har nu fått något skit där det står att jag blivit medlem hos Försäkringstagarnas förening med ett tillhörande inbetalningskort. Ska ringa och prata med dom imorgon tänkte jag men kan ju vara bra att veta om det är någon mer som råkat ut för detta och hur ni gick till väga.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

566 Inlägg
24 februari 2010
När du säljer bilen så får dom besked från transportstyrelsen, och ska då ta bort försäkringen.

832 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
81an skrev:
När du säljer bilen så får dom besked från transportstyrelsen, och ska då ta bort försäkringen.

Det var det jag tyckte oxå men jag får ringa imorgon och höra vad dom säger. Måste ju ha blivit någon miss där tycker jag.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 februari 2010
Försäkringtagarnas förening e nån grejj som om man e medlem där får rabbat på försäkringen hoss salus ansvar. Har själv haft det.

Har du kollat så ägarbytet har gått igenom????.

Säljer du en bil så skall försäkringen upphöra från det datumet ägarbytet skedde. å om du inte har någon annan bil försäkrad hos salus ansvar e det nog ingen ide att va med i FTF

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

832 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
Försäkringtagarnas förening e nån grejj som om man e medlem där får rabbat på försäkringen hoss salus ansvar. Har själv haft det.

Har du kollat så ägarbytet har gått igenom????.

Säljer du en bil så skall försäkringen upphöra från det datumet ägarbytet skedde. å om du inte har någon annan bil försäkrad hos salus ansvar e det nog ingen ide att va med i FTF

Har fåt brev från TS att ägarbytet har gått igenom och så långt är allt bra iaf. Men det känns ju lite som att någon försöker lura mej på pengar när jag har haft bilen försäkrad hos Salus i över ett år och inte fått något från FTF förens nu en månad efter att jag sålt bilen.

Kanske ska tillägga att jag inte har någon bil försäkrad där nu så det känns ju lite onödigt och betala in till FTF när jag inte har användning för det.
Senast redigerat av Lurken_85 (24 februari 2010)

1 067 Inlägg
25 februari 2010
Kan vara så att nuvarande ägare inte är försäkrad och bilen är påställd.

FTF ärt väl dit man måste betala om man har en påställd bil oförsäkrad.

Aja. ring dem.

832 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
Hool skrev:

Aja. ring dem.

Det är TFF man får pröjsa om man har en oförsäkrad bil påställd. Ringer idag och hör så skriver jag sen vad som var fel. smile

5 198 Inlägg
25 februari 2010
Hool skrev:

Aja. ring dem.

Och på vilket vis skulle det drabba den förra ägaren ?

283 Inlägg
25 februari 2010
Salus-ansvar är inte alltid vakna så det är nog bra att slå de en signal. Annars ska man inte säga upp försäkringen om man skickat in ägarbytespapper till Transportstyreslen då de meddelar försäkringsbolaget automatiskt när ett fordon bytt ägare och då ska försäkringen avbrytas automatiskt.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
25 februari 2010
som jag vet är att ens försäkring upphör när man har sålt bilen , men i mitt fall så frågade jag köparen om jag skulle posta registrengs beviset när jag köpte min 745a tongue men han sa att han skulle posta regbeviset i brev lådan , ja i dag så är den 25 febuari , jag köpte Volvon 745:an den 17 febuari , så jag har ringt flera gånger till mitt försäkring bolag och transport styrelsen , jag får lov att ringa till köparen å fråga vad som försigår här ... mad

Nissan Silvia

5 198 Inlägg
25 februari 2010
det är alltid säljaren som postar ägarbytet OM man inte gör det tillsammans,, för att undvika att bilen står kvar på säljaren och orsakar massa p-bot som säljaren åker på.

12 086 Inlägg
25 februari 2010
Vid ägarbyte kontaktar alltid transportstyrelsen berörda försäkringsbolag och därmed säger upp försäkringen. Man behöver inte göra någonting. Enligt transportstyrelsen ska/bör säljaren posta ägarpappret.
Ägarbytet tar sällan mer än 1-2 dagar från att de fått in papprena, därimot kan de ta över en vecka innan nya ägaren får nya ägarbeviset.

1 067 Inlägg
26 februari 2010
gamlingen skrev:
Hool skrev:

Aja. ring dem.

Och på vilket vis skulle det drabba den förra ägaren ?

Tja..  Inte första gången automatiserade system kan ha fel..

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 februari 2010
gamlingen skrev:
det är alltid säljaren som postar ägarbytet OM man inte gör det tillsammans,, för att undvika att bilen står kvar på säljaren och orsakar massa p-bot som säljaren åker på.

Själv så köper jag inte en bil utan att få med mig pappret själv eller att man båda postar.
Han får pengar jag får bil + ägarbevis. annars kan han ju bara ringa och anmäla den stulen.

Däremot säljer jag inte bilar och lämmnar pappret utan åker med till närmsta brevlåda och postar.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Sök