3480
Sök

Tvist med bilfirma

13 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Tjena, de var så att jag köpte mig en audi a4 för snarare två veckor sedan. Innan köpte sade Bilförsäljaren att kamremen var bytt. Men så ringde jag till firman där bilen hade gjort servicen så visade sig att kamremen var inte bytt. (anledningen till att jag ringde var att jag inte hittade kvittot) Så nu har jag hamnat i en tvist och vill ha lite mer info med mej innan jag ger mig på. plus att jag har hittat ett mindre oljeläckage.

Jag menar han måste ju betala bytet för kamremen samt vatten pumpen och diverse för att han ljög?

mvh

187 Inlägg
27 februari 2010
Jag tycker definitivt att han står för det!! grymt oproffsigt att ljuga...

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

8 920 Inlägg
27 februari 2010
aastr1t skrev:
Tjena, de var så att jag köpte mig en audi a4 för snarare två veckor sedan. Innan köpte sade Bilförsäljaren att kamremen var bytt. Men så ringde jag till firman där bilen hade gjort servicen så visade sig att kamremen var inte bytt. (anledningen till att jag ringde var att jag inte hittade kvittot) Så nu har jag hamnat i en tvist och vill ha lite mer info med mej innan jag ger mig på. plus att jag har hittat ett mindre oljeläckage.

Jag menar han måste ju betala bytet för kamremen samt vatten pumpen och diverse för att han ljög?

mvh

Be bilförsäljaren stå för kostnaderna och hänvisa till verkstaden som gjort servícen eller att köpet går tillbaka.

Fotograf på Tierp iDag

13 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Okej, Ska se vad som händer på måndag alternativena som finns är ju konsumentverket och ARN ifall detta inte går framåt. Kan de också vara så att jag försöker putta på saker och ting? Köpte bilen 2/6 läste någonstans att garantin bara räckte en månad eller något?

mvh

8 920 Inlägg
27 februari 2010
aastr1t skrev:
Okej, Ska se vad som händer på måndag alternativena som finns är ju konsumentverket och ARN ifall detta inte går framåt. Kan de också vara så att jag försöker putta på saker och ting? Köpte bilen 2/6 läste någonstans att garantin bara räckte en månad eller något?

mvh

Du har minst 3 mån garanti. Du påtalar felet på tex Måndag så gäller garantin även om ni skulle tragla om det här i flera år påvisande dagen blir när du meddelar bilförsäljaren om felet.

Fotograf på Tierp iDag

BMW ///M3
404 Inlägg
28 februari 2010
kräv att han bilfirman betalar och fixar bilen annars blir det inget bilköp och du går ut i tidningen med att dom ljuger..

Fetast i stan !!
991 Inlägg
28 februari 2010
laaaarsson skrev:
kräv att han bilfirman betalar och fixar bilen annars blir det inget bilköp och du går ut i tidningen med att dom ljuger..

han har ju redan köpt bilen

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

1 915 Inlägg
28 februari 2010
Kostnad för byte av kamrem bör bilfirman stå för, då de sagt att den ska vara bytt.

Oljeläckage kan vara svårare att få ordnat på garanti.

Vet inte vad bilfirman du köpt av har för vilkor, men tex Wafab här i stan lämnar bara 1månads garanti och endast på trafikfarliga saker.

Men stå på dig och kräv att de betalar byte av kamrem eller så får de köpa tillbaks bilen.
Vägrar de så kontakta konsumentverket för råd och hjälp.
Senast redigerat av Louksor (28 februari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

16 197 Inlägg
28 februari 2010
fast finns de inget papper skrivet vid bilköpet att kamremmen är bytt så e de ju ord mot ord.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

5 198 Inlägg
28 februari 2010
aastr1t skrev:

mvh

Den behöver inte va bytt vid service, den kan va bytt privat. då vet inte verkstan nåt

jorgen72
28 februari 2010
Det är bara o göra som hamilton skrev men en del bilfirmor har 1 månads garanti men det gäller ju ändå

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
28 februari 2010
aastr1t skrev:

mvh

När var den senaste servicen gjord enligt dina papper då? Och var det verkstaden som gjorde den servicen som du ringde upp?

Som sagt, den kan ju vara bytt utan att den verkstaden som du ringde gjorde det?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

283 Inlägg
28 februari 2010
Har du inte fått med Varudeklarationen (en gul blanket som skall finnas på varje bil och som du ska ta del av när du köper bil, samt att du ska få en kopia av det när du hämtar bilen)
På varudeklarationen ska det stå när senast kamremmen är bytt, om det gör det så bör handlaren kunna bevisa vart och när.
Likadant med oljeläkaget.

Det kan dock vara lite sent att kika på varudeklarationen ang oljeläckan.
Senast redigerat av r2d2artur (28 februari 2010)

Arg Snickare
875 Inlägg
28 februari 2010
Om den nu är bytt så är det säkert BARA remmen som är bytt. Fick in en audi till vårat garage för några veckor sedan som var nybytt kamrem på. Och då var det bara KAMREM som var bytt. Inga remkugg eller spännare, vattenpump eller något. Och det var från en bilfirma som anlitat en verkstad för att byta rem.
Så jag undrar först o främst vad dom har bytt i samma veva som dom bytt remmen i din bil.

Jag skulle göra allt jag kunde för att få min rätt igenom. Koppla in konsumentombudsmannen osv osv osv.

Lycka till!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 februari 2010
r2d2artur skrev:
Har du inte fått med Varudeklarationen (en gul blanket som skall finnas på varje bil och som du ska ta del av när du köper bil, samt att du ska få en kopia av det när du hämtar bilen)
På varudeklarationen ska det stå när senast kamremmen är bytt, om det gör det så bör handlaren kunna bevisa vart och när.
Likadant med oljeläkaget.

Det kan dock vara lite sent att kika på varudeklarationen ang oljeläckan.

+1 nån som har lite koll, och inte bara spyr ur sig orelevanta ord..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

16 197 Inlägg
28 februari 2010
volvo_r-optik skrev:
Om den nu är bytt så är det säkert BARA remmen som är bytt. Fick in en audi till vårat garage för några veckor sedan som var nybytt kamrem på. Och då var det bara KAMREM som var bytt. Inga remkugg eller spännare, vattenpump eller något. Och det var från en bilfirma som anlitat en verkstad för att byta rem.
Så jag undrar först o främst vad dom har bytt i samma veva som dom bytt remmen i din bil.

Jag skulle göra allt jag kunde för att få min rätt igenom. Koppla in konsumentombudsmannen osv osv osv.

Lycka till!

men säger man att kamremmen är bytt så är kamremmen bytt å INGET annat.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

13 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Jag ringde honom och frågade honom om kamremen om den verkligen var bytt. Så sade han att han var 98% säker. Men sedan ringde han upp förra ägaren då hade ägaren sagt att den inte var bytt. Men jag menar om han sa de på köpet plus skrev att kamremn var bytt så tycker jag ändå att han borde byta?

mvh

1 915 Inlägg
1 mars 2010
Finns det skriftligt att det skulle vara bytt kamrem ?
Isåfall är det ett starkt bevis och inte bara ord mot ord.

Står det att den ska vara bytt så får de oxå byta ut den på deras beskostnad, vägrar de så kontakta konsumentverket för rådgivning och hjälp.

aastr1t skrev:
Jag ringde honom och frågade honom om kamremen om den verkligen var bytt. Så sade han att han var 98% säker. Men sedan ringde han upp förra ägaren då hade ägaren sagt att den inte var bytt. Men jag menar om han sa de på köpet plus skrev att kamremn var bytt så tycker jag ändå att han borde byta?

mvh

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök