3203
Sök

Serva bil som inte har garanti kvar?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 mars 2010
Lämnar alltid in...inte bara att jag slipper göra skitjobbet, utan de upptäcker ibland saker som jag själv inte kommit på att titta på eller märkt av varit ett problem.
Slipper jag större problem down the line när de lagar nåt innan allt kraschar (t.ex när nåt fäste till avgasröret tydligen börjat släppa)...eller nån felkod de hittar, fel på kyltempen osv...men gillar man o pilla så gör man, jag gör de inte smile
Senast redigerat av Mortalis (4 mars 2010)

huh?
10 427 Inlägg
4 mars 2010
Mortalis skrev:
utan de upptäcker ibland saker som jag själv inte kommit på att titta på eller märkt av varit ett problem.

Lämnade in damens nyinköpta Polo ('98, 9k mil) nyligen på "Basservice" (för VW bilar tom 1999),
de upptäckte bl a att batteriet var "slut" (funkar klockrent att starta i -25 dock ??),
att kamremmen hade torrsprickor ( yikes ) och att det fuktade lite olja mellan motor och växellåda (uh oh hmm).
Bra att upptäcka saker hyfsat i tid.

Bör tilläggas att servicen gick på 1495:- (egentligen bara olja + oljefilter, men en del kontrollpunkter).
En liten "billig" verkstad ville ha 1895:- för samma sak, frågan är bara hur pass noggrant de hade kikat på allting.

629 Inlägg
4 mars 2010
NissanMotorsport skrev:
Oxygen skrev:
Min har gått drygt 15000 mil och har fullstämplad servicebok. Jag kommer fortsätta så så länge jag har bilen! (VÄLDIGT viktigt med kamremsbyten var 3e år eller 6000 mil på Alforna! Skulle direkt pruta ner åtminstone 10000 kr på en utan fulltsämplad servicebok om inte bytet är gjort nyligen och kan bevisas på anant sätt.)

10.000 kr? Du retar bara upp ägarna om du lägger fram det priset, skambud alltså. Kostar inte 10.000 att byta kamrem, pruta då istället till det priset de kostar att byta remmen.

Lovar dig att du får göra det själv (vilket jag inte har möjlighet till) eller leta väääldigt länge för att hitta någon som byter kamrem på en Alfa för under 10000 kr!

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
4 mars 2010
Oxygen skrev:
NissanMotorsport skrev:
Oxygen skrev:
Min har gått drygt 15000 mil och har fullstämplad servicebok. Jag kommer fortsätta så så länge jag har bilen! (VÄLDIGT viktigt med kamremsbyten var 3e år eller 6000 mil på Alforna! Skulle direkt pruta ner åtminstone 10000 kr på en utan fulltsämplad servicebok om inte bytet är gjort nyligen och kan bevisas på anant sätt.)

10.000 kr? Du retar bara upp ägarna om du lägger fram det priset, skambud alltså. Kostar inte 10.000 att byta kamrem, pruta då istället till det priset de kostar att byta remmen.

Lovar dig att du får göra det själv (vilket jag inte har möjlighet till) eller leta väääldigt länge för att hitta någon som byter kamrem på en Alfa för under 10000 kr!

Alforna sägs vara ett HELVETE att byta kamrem på.!

Team Insane Racing

342 Inlägg
4 mars 2010
Malm3n skrev:
Oxygen skrev:
NissanMotorsport skrev:

Alforna sägs vara ett HELVETE att byta kamrem på.!

helt beroende på vilken motor det är e det en v6a så har jag för mig slutpriset ligger runt 15,000  och en 2,0 twinspark runt 8,000 så ja alforna e krångliga att byta på då jag jobbar på alfa verkstad..

Trucker
2 710 Inlägg
4 mars 2010
Lämnar alltid in Saaben, dock ej till auktorideras verkstad, utan tex autoexperten. kryllar ju med små verkstäder som tar 3 gånger mindre betald för samma jobb. Din bil har gått 8K, det är ju bara början, vet folk som lämnar in sina bilar fastän dom gått 30K. Handlar inte om va dom gör eller om du själv kan göra det på OK kanske. det handlar om serviceboken. Jag skulle inte köpa en "nyare" bil utan servicebok. Köpte en sketen mazda 323f -91, där sket i i boken tex, men saaben har FULL historik ända från den dag den kom ut i trafik från Ana Trollhättan.

Mvh

Fart missbrukare

98 Inlägg
4 mars 2010
R1kard skrev:
När denna fråga kommer upp, om det är VÄRT att serva en bil som har gått 8000 mil??

Då förstår man varför det finns så mycket skit som ligger ute på blocket.

Håller med dig. smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 mars 2010
Nu kommer säkert massa folk bli sura på mig....

Service på din bil hoss en märkesverkstad tycker ja e bra sak. Visst en liten verkstad klara å byta det som har med service å göra men om det skulle vara nån kampanj eller nått annat viktigt som du behöver utföra på din bil så missar du det.

Även om garantien har gått ut så har dom flesta Bilmärken sk Goodwill som du kan få en bra stund efter att garantien har gått ut. Å i dessa fall så måste oftatst återförsäljaren vara med att betala å det e väll kanske inte så stor risk att dom vill det om du servqar din bil nånnannastan.

Visst service på märkesvärkstäder e oftats dyra men dom vet även vad man bör kolla extra noga på då dom som sagt håller sig till et bilmärke å får en väldigt hög kompetans på det. Man lär sig vad som går sönder efter ett tag jag lovar...

Sen finns det ju märkesvärkstäder som har "billigare servicar" förklara att du har lite dåligt med pengar å fråga dom om vad som e viktigast att få gjort. Behåll en god komunikatoion med din verkstad det kommer förmodligen att löna sig i längden.

Ja jag e partisk för att jag jobbar på en märkesverkstad men jag har sett mycket skumma grejjer komma till oss som har vart på andra verkstäder tidigare. Endel ganska skrämmande faktiskt.

Kolla upp priser på servicearna på lite olika ställen å be ocså att få höra vad den servicen du får inneåller. en service e inte alltid samma sak på alla verkstäder.

Sen e ju faktikst en bil som e fullservad hos en märkesverkstad liiiite mer värd vid eventuell försäljning. speciellt om du e nöjd med bilemärket å vill köpa samma nästa gång så e det frodligen lättare att byta in den på återförsäljaren å handla en ny bil där.

Dom flesta återförsäljare lägger ner ganska stor vikt på goda förhållanden med sina kunder å om du håller dig till dom så kommer dom säkerligen ta bättre hand om dig.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Yellow bug!
1 640 Inlägg
4 mars 2010
JapMax skrev:
Edil_ skrev:
8000 mil?

Förstår inte vad du tvekar på, en fullstämplad servicebok är ett väldigt bra kort när man ska sälja bilen!

Skulle själv inte ens åkt och kikat på en bil utan korrekt ifylld servicebok.

Och gör man servicen själv, ska miltal, datum, samt vad som är bytt skrivas, och helst ska kvitton finnas. Men då är också intrycket viktigt, att säljaren verkar veta vad han snackar om..

Men skulle rekommendera att göra servicen på ett mindre ställe, och inte på din lokala märkesverkstad. Överpriser till max!

Väldigt mkt dubbelmoral i ditt inlägg, du öppnar med att du aldrig skulle köpa en bil som inte har fullstämplad servicebok. Men du går med på att den är ifylld av mohammeds allservice lr tillomed en privatperson? Har du full servicebok på Jettan?

Nej, jag sa ingenting om fullstämplad. Sa "korrekt ifylld". Ja, även en invandrare kan serva bilen bra, vi har ett antal sådana ställen här i Borås, vet flera som servar sina bilar där och det är inga som helst problem. Och ja, min Passat var servad av en privatperson, han var bilmekaniker till vardags och hade sparat kvitton på alla delar samt fyllt i korrekt i boken vad som var bytt och när. Förstår inte varför det skulle dra ner helhetsintrycket på bilen? Men det ska vara dokumenterat med kvitton om det inte är verkstadsstämpel Och ja, det är en full servicebok på Jettan. Samma familj som ägt bilen sen den var ny i princip, så finns full dokumentation. Var det något mer du ville veta?
Senast redigerat av Edil_ (4 mars 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

1 482 Inlägg
4 mars 2010
Jag är extremt skeptisk till riktiga märkesverkstäder. Vid flertal tillfällen gör dom inte sitt jobb eller försöker lura kunder.

Senaste va en kollega som lämna in hans Voyager på just Chrysler verkstad. Dom kom fram till att turbinen i växellådan va slut och behövde bytas, fick kostnadsförslag på 15 000kr.

Han tog bilen till en växellådsverkstad som skulle fixa problemet. Senare på dagen ringde dom o sa att bilen va klar. Det va ett tändstift som hade gått sönder, inte turbinen. Kostade honom 100kr istället för 15 000kr.
Problemet med bilen var att den gick ryckigt.

Toyota i Rissne sa att dom bytt bakbromsar på farsans toyota. Visade sig att dom inte hade gjort det, men nog fan tog dom betalt för det.

Så när det gäller bilservice så lämnar jag bara in bilen om jag känner personen som gör jobbet, annars gör jag det själv.

Självklart finns det märkesverkstäder som gör sitt jobb, dock har jag inte stött på en enda hittils.

BLT Service
Theracords Music Label

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 mars 2010
NissanMotorsport skrev:
Oxygen skrev:

På en Alfa kan det nog sluta där, åtminstone med V6an. Och vissa Audi-modeller där man bör (=ska om man är rädd om bilen) bör även vattenpump bytas. Då kan det sluta närmre 18000:-

Så 10k är väl inget konstigt, servicekostnad+lägre andrahandsvärde?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 mars 2010
steifan skrev:
Mortalis skrev:
utan de upptäcker ibland saker som jag själv inte kommit på att titta på eller märkt av varit ett problem.

Lämnade in damens nyinköpta Polo ('98, 9k mil) nyligen på "Basservice" (för VW bilar tom 1999),
de upptäckte bl a att batteriet var "slut" (funkar klockrent att starta i -25 dock ??),
att kamremmen hade torrsprickor ( yikes ) och att det fuktade lite olja mellan motor och växellåda (uh oh hmm).
Bra att upptäcka saker hyfsat i tid.

Bör tilläggas att servicen gick på 1495:- (egentligen bara olja + oljefilter, men en del kontrollpunkter).
En liten "billig" verkstad ville ha 1895:- för samma sak, frågan är bara hur pass noggrant de hade kikat på allting.

Jo men batterier kan de ju testa typ laddförmågan på och såg väl att de inte hade hållit ett år till helt enkelt.
Men iaf, precis de där ja menar att man betalar inte bara för att de byter olja, de gör ju faktiskt lite annat också, och spec. om man hittar en verkstad som är ärliga och man litar på

Sök