5982
Sök

Gammalt hederligt laddtrycksproblem 850 turbo

211 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
Har ett problem med laddet på min 850 turbo (Chippad, Öppet filter, 2,5avgas, ny WG, ny MV). Har letat på forum och sökt i bilen men nu känns det som jag behöver lite tips. När jag skaffade bilen så bytte jag så många slangar jag kunde hitta för dom flesta var sprukna och laddet var i botten. Bytte även wastegate och satte på ett jbr a25 dumpkit med pluggad orginaldump. Efter allt detta så har laddet orkat upp till ca 0,9 och sedan börjat svajja och samtidigt sjunka ner till ca 0,6 och gungat runt där kring. Trott att det varit nått tryckrör eller kanske ic.
Men nu till det nya som hänt igår.

Dumpen har varit för hårt spänd då orginal fjädern varit alldeles för hård så den har knappt dumpar utan skutit tillbaka luft. Kapade igår fjädern och skruvade lite så att den är rätt inställd. När jag står på tomgång och gasar stänger den vid gas och öppnar lite när jag släpper gasen. Låter vettigt när jag kör och pyser redan vid 0,2-0,3ladd då pyser det fint under 0,2 så blir det bara fladder. Som jag förstår det så ska detta vara rätt eller hur?

När jag höll på med detta testade jag att spänna wastegaten lite och skruvade ner stången i hopp om att detta skulle bättra det svajjande laddet. Till min förvåning så slutade den fladdra MEN... Den laddar endast ca0,7 nu.

Hur kan det bli så. Varför stillade sig laddet men lägre när jag spännde wg? Tycker inte det borde ha med dumpen att göra eller? har jag hårdare fjäder i så dumpar den ju inte och laddet bara svajjar.

Vill gärna ha lite tips innan jag börjar riva på onödiga ställen i bilen om nån vill vara snäll????

8 297 Inlägg
10 mars 2010
baloo83 skrev:
Dumpen har varit för hårt spänd då orginal fjädern varit alldeles för hård så den har knappt dumpar utan skutit tillbaka luft. Kapade igår fjädern och skruvade lite så att den är rätt inställd. När jag står på tomgång och gasar stänger den vid gas och öppnar lite när jag släpper gasen. Låter vettigt när jag kör och pyser redan vid 0,2-0,3ladd då pyser det fint under 0,2 så blir det bara fladder. Som jag förstår det så ska detta vara rätt eller hur?

Stänger vid gas? Den ska vara stängd hela tiden förutom när man släpper av. Står du på tomgång och håller handen där den släpper ut luften så ska du inte känna att det drar luft från ventilen, för i så fall är den felinställd.

En annan tanke som dyker upp i min skalle då du bytt ut de vanliga misstänkta är att katalysatorn är inne på sista versn om du har original kvar.

211 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
Har precis varit ute och hämtat tryck rör och slangar att inspektera lite.
Skrev nog lite knackigt där. Den är stängd hela tiden och öppnar när jag släpper gasen.
Har nu hittat en elak spricka i en av gummi slangarna som går till spjället med en liten snabel på. Vet inte hur mycket detta gör för trycket för det syns inte om det är spricka som gått igenom. Men lagat med nån typ av kraftlim så länge. Håller väl tills jag får tag på nya slangar.
Ska ändå fixa ny kat för jag tror nog den börjar bli dålig den med.

Det jag tyckte var så konstigt är ju att trycket blev stabilt men lägre när jag spände wg.
men det kanske bara gjorde trycket högre och sprickan i slangen större eller nått.

8 297 Inlägg
10 mars 2010
Klassiskt fel att den slangen spricker upp där den lilla slangen är ivulkad och det påverkar trycket ytterst negativt då det läker ut luft där.

211 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
får bli att leta slangar som inte kostar skjortan snart då för lagningen kommer nog inte hålla i evighet.
Tack i allafall och grym 850 frästen.

Sök