Slutdämpare & SportLuftfilter, vad ska man välja?

Conclusion ~~PVM~~
7 mars 2010 · 106 Inlägg

hej alla garaget höjdare,
jag kör en MB CLK230k org skick 4cyl 2,3l kompressor
tänkte byta lite saker men tänkte få lite feedback innan ja ger mig in på det.

slutdämpare:
1. vad e det för skillnad mellan "katten bak" och byta slutdämpare?
2. jag e ute efter mer djupare, dovt muller ljud ingen japs variant som skriker, vill vara diskret men ändå inte?
3. killen på mekonomen rekomenderade en nooze dämpare? har någon testat nooxe, e det bra eller dåligt? han tyckte inte att jag skulle gå efter feritta/remus/supersprint varianter ett för de e dyra två för han sa att de låter mer metalliska om man bara använder slutdämpare med org avgassystem.

vad ska jag välja?

sportluftfilter:
har en BMC panelfilter i bilen men vill gärna bygga ut det till lite bättre tongue
det finns en hel vetenskap av tillverkar na där ute och varje tillverkare en del att välja mellan vad ska man gå efter?
öppen luftfilter? CDA? konig?.......skillnad?

behöver förklaringar och rekommendationer?
jag e mest ute efter en nice sound som inte skriker i öronen....

Senast redigerat av Conclusion (7 mars 2010)

"ITS NOT THE WAY SHE STANDS, ITS THE WAY YOU MAKE HER DANCE"
...Carpe Viam...
Mercedes CLS 350 CGI "Streamliner" (2007)
jonTe
8 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Conclusion skrev:
sportluftfilter:
har en BMC panelfilter i bilen men vill gärna bygga ut det till lite bättre tongue
det finns en hel vetenskap av tillverkar na där ute och varje tillverkare en del att välja mellan vad ska man gå efter?
öppen luftfilter? CDA? konig?.......skillnad?

Några av dina frågor kanske besvaras här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Conclusion ~~PVM~~
9 mars 2010 · 106 Inlägg

Några av dina frågor kanske besvaras här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

mvh Jonas

tack för ditt svar, det hjälpte på traven. ja har en panel sportluftfilter från BMC ska nog hålla mig till det tils ja har har testat resultat på rostfri avgas system.

"ITS NOT THE WAY SHE STANDS, ITS THE WAY YOU MAKE HER DANCE"
...Carpe Viam...
Mercedes CLS 350 CGI "Streamliner" (2007)
marcus1
9 mars 2010 ·

Conclusion skrev:
hej alla garaget höjdare,
jag kör en MB CLK230k org skick 4cyl 2,3l kompressor
tänkte byta lite saker men tänkte få lite feedback innan ja ger mig in på det.

slutdämpare:
1. vad e det för skillnad mellan "katten bak" och byta slutdämpare?
2. jag e ute efter mer djupare, dovt muller ljud ingen japs variant som skriker, vill vara diskret men ändå inte?
3. killen på mekonomen rekomenderade en nooze dämpare? har någon testat nooxe, e det bra eller dåligt? han tyckte inte att jag skulle gå efter feritta/remus/supersprint varianter ett för de e dyra två för han sa att de låter mer metalliska om man bara använder slutdämpare med org avgassystem.

vad ska jag välja?

sportluftfilter:
har en BMC panelfilter i bilen men vill gärna bygga ut det till lite bättre tongue
det finns en hel vetenskap av tillverkar na där ute och varje tillverkare en del att välja mellan vad ska man gå efter?
öppen luftfilter? CDA? konig?.......skillnad?

behöver förklaringar och rekommendationer?
jag e mest ute efter en nice sound som inte skriker i öronen....

"katten bak" betyder att du byter ut avgassystemet efter katalysatorn mot ett annat (oftast med mindre ljuddämpare och grövre rör) då du oftast har en ljuddämpare efter katten och sen en slutdämpare innan blåset. Om du bara byter slutdämparen så har du kvar en dämpare efter katten plus din nya ljuddämpare, vilket inte ändrar så mycket på ljudet. Japs är dovt muller!!. Testa dig fram, köp en halvsats (efter katt) och montera. Om du inte gillar hur det låter tar du bort en ljuddämpare. Fortfarande kasst? då tar du bort slutdämpare också ^^
Jag tycker du ska köpa ett ordentligt Sportavgassystem (hela vägen) med sportkatalysator. Och slutet filter!

Conclusion ~~PVM~~
9 mars 2010 · 106 Inlägg

Arenwik skrev:
behöver förklaringar och rekommendationer?
jag e mest ute efter en nice sound som inte skriker i öronen....

"katten bak" betyder att du byter ut avgassystemet efter katalysatorn mot ett annat (oftast med mindre ljuddämpare och grövre rör) då du oftast har en ljuddämpare efter katten och sen en slutdämpare innan blåset. Om du bara byter slutdämparen så har du kvar en dämpare efter katten plus din nya ljuddämpare, vilket inte ändrar så mycket på ljudet. Japs är dovt muller!!. Testa dig fram, köp en halvsats (efter katt) och montera. Om du inte gillar hur det låter tar du bort en ljuddämpare. Fortfarande kasst? då tar du bort slutdämpare också ^^
Jag tycker du ska köpa ett ordentligt Sportavgassystem (hela vägen) med sportkatalysator. Och slutet filter!

tack för ditt svar, men måste säga att e relativt ny inom sånt. så det blir mycket frågor, sorry tongue
Japs är dovt muller!! ---> då var jag fel jag mena med mullrig djup ljud som ifrån en fabriks sport system ungefär som en v8, det ska låta lagom utan höga störningar i kupen, något mörkt men inte mycket.
borde det då inte funka med bara en slutdämpare eller om ja tar bort ljuddämpare innan slutdämpare?
vad innebär en halvsats?
vad gör en sportkatalysator? ljud? flöde?
vad säger sbp om sånt?
hur ser en slutet filter ut, vart köper jag det och hur påverkar det bilen?
och sista fråga varför tycker du att jag ska köpa ett ordentligt Sportavgassystem (hela vägen) med sportkatalysator. Och slutet filter?

Begär en roman ja vet, men jag skulle uppskatta svaren om du har den tiden?

"ITS NOT THE WAY SHE STANDS, ITS THE WAY YOU MAKE HER DANCE"
...Carpe Viam...
Mercedes CLS 350 CGI "Streamliner" (2007)
spokenratt
10 mars 2010 · 3 860 Inlägg

Ett helt sportavgassystem ventilerar ju ut avgaserna bättre, bettäre flöde mer effekt, marginelt men dock. Har oftast även ett mycket trevligare ljud, låter mer äkta om du förstår.
sport kat o race kat finns ju massor av info runt om på nätet. Även dom bättre flöde, finns säkert nån annan här som kan beskriva detta mer detaljera, men det finns faktistk en hel del sport/race kattar som är godkända av SBP.
Och en privat reflektion: Att trycka dit ett riktigt avgassystem i stället för att byta ljuddämpare är enligt mig mycket mer seriöst wink
Våga vägra Japs!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
marcus1
10 mars 2010 ·

Conclusion skrev:

Arenwik skrev:
behöver förklaringar och rekommendationer?
jag e mest ute efter en nice sound som inte skriker i öronen....

"katten bak" betyder att du byter ut avgassystemet efter katalysatorn mot ett annat (oftast med mindre ljuddämpare och grövre rör) då du oftast har en ljuddämpare efter katten och sen en slutdämpare innan blåset. Om du bara byter slutdämparen så har du kvar en dämpare efter katten plus din nya ljuddämpare, vilket inte ändrar så mycket på ljudet. Japs är dovt muller!!. Testa dig fram, köp en halvsats (efter katt) och montera. Om du inte gillar hur det låter tar du bort en ljuddämpare. Fortfarande kasst? då tar du bort slutdämpare också ^^
Jag tycker du ska köpa ett ordentligt Sportavgassystem (hela vägen) med sportkatalysator. Och slutet filter!

tack för ditt svar, men måste säga att e relativt ny inom sånt. så det blir mycket frågor, sorry tongue
Japs är dovt muller!! ---> då var jag fel jag mena med mullrig djup ljud som ifrån en fabriks sport system ungefär som en v8, det ska låta lagom utan höga störningar i kupen, något mörkt men inte mycket.
borde det då inte funka med bara en slutdämpare eller om ja tar bort ljuddämpare innan slutdämpare?
vad innebär en halvsats?
vad gör en sportkatalysator? ljud? flöde?
vad säger sbp om sånt?
hur ser en slutet filter ut, vart köper jag det och hur påverkar det bilen?
och sista fråga varför tycker du att jag ska köpa ett ordentligt Sportavgassystem (hela vägen) med sportkatalysator. Och slutet filter?

Begär en roman ja vet, men jag skulle uppskatta svaren om du har den tiden?

Forum är till för frågor smile

Slutdämparen är oftast störst och dämpar mest ljud så, ljuddämparen innan dämpar givetvis också ganska mycket, allt beror ju på hur mycket du vill låta. Jag vet inte heller hur mycket ljud en merca gör av sig. Men min 1.8 liter volvo turbo lät ingen skillnad på alls när jag satte på halvsats ( avgassystem från kat och bakåt) så fick plocka bort dämparen efter katten på den, nu låter det lagom men ändå inte så mycket som jag vill. Testa att ta bort dämparen efter katten till att börja med! det går ju alltid att sätta tillbaka igen. Sportkatalysator är jag inte så bra på men dom är väl mindre isolerade och mer flöde på ja. SBP säger nog inget, har rullat genom med trimmade japsar med raka rör nästan. Slutet filter är original, det vill säga boxen som det ligger ett filter i. Öppet filter låter bara löjligt, och eftersom du inte har en turbo kommer du inte få det sköna dumpljudet. Anledningen till att jag tycker att du ska köpa ett ordentligt helsystem är att det blir ett helt annat ljud på det, det låter inte bara mer utan man hör verkligen hur motorn ska låta och mycket bättre flöde! du kommer märka en enorm skillnad på effekten när du drar på.

Rickard-v
10 mars 2010 · 2 665 Inlägg

Köp ett komplett system från supersprint. visst det kostar men det finns en orsak till det.

Dumpljud skönt, låter som motorn fjärtar.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Conclusion ~~PVM~~
12 mars 2010 · 106 Inlägg

jag tackar för era svar. kommer hjälpa mycket wink

"ITS NOT THE WAY SHE STANDS, ITS THE WAY YOU MAKE HER DANCE"
...Carpe Viam...
Mercedes CLS 350 CGI "Streamliner" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang