olja till audi 80 1.9E

reaper
22 mars 2007 · 15 Inlägg

har ingen instruktionsbok till bilen är det nån som har koll på vad det ska vara för olja i en
Audi 80 1,9E -88
har börjat ticka lite då den är kall så de är väll dags för byte......

BMW635_Robban
22 mars 2007 · 1 277 Inlägg

reaper skrev:
har ingen instruktionsbok till bilen är det nån som har koll på vad det ska vara för olja i en
Audi 80 1,9E -88
har börjat ticka lite då den är kall så de är väll dags för byte......

Ring Audi eller fråga samma sak på nordicaudi.se

Tror iofs inte det spelar så stor roll vad du häller i, bara den har olja.

silverbird
22 mars 2007 · 666 Inlägg

BMW635_Robban skrev:

reaper skrev:
har ingen instruktionsbok till bilen är det nån som har koll på vad det ska vara för olja i en
Audi 80 1,9E -88
har börjat ticka lite då den är kall så de är väll dags för byte......

Ring Audi eller fråga samma sak på nordicaudi.se

Tror iofs inte det spelar så stor roll vad du häller i, bara den har olja.

Det kan ha betydelse vilken olja man häller i, det är inte bara olja som olja....

så jag hade ringt/besökt bildelsåterförsäljare typ mekonomen autoexperten osv, eller hos audi eller någon verkstad som har koll

//Silver

reaper
22 mars 2007 · 15 Inlägg

kan dock inte byta olja förän jag kommer hem till norrland nästa helg....ska köra upp bilen
kan man bara köra i en liter till bara eller?

jonTe
22 mars 2007 · 5 710 Inlägg

reaper skrev:
k
kan man bara köra i en liter till bara eller?

Om det fatts en liter så ja det kan du wink

MVH Jonas
..............
Cruizr
22 mars 2007 · 417 Inlägg

Det sitter hydraliska ventillyftare i den bilen, så det händer ofta att de tickar när den är kall, speciellt om du kör på helsyntetisk olja. Men delsyntetisk räcker gott.

mvh/Jocke

reaper
22 mars 2007 · 15 Inlägg

okey!
du Jocke har du koll på va de ska vara för olja i?

Cruizr
22 mars 2007 · 417 Inlägg

Kör på delsyntet det funkar bra i beggade motorer.

Problemen kommer med tiden när lyftarna blir slitna, men det behöver inte va så. Har bilen körts på delsyntet eller mineralolja tidigare så får man INTE hälla i helsyntet. Då finns risk för igensatta oljekanaler + annat strul. Detta p.g.a. att den helsyntetiska oljan löser upp gamla rester. Själv använde jag Castrol helsyntet i min gamla bil, men den hade gått lite + att det var gjort en noggrann oljeflush (spolning) av systemet innan. täta oljebyten/oljefilterbyten är också en grej att prova.

mvh/Jocke

jonTe
23 mars 2007 · 5 710 Inlägg

jockecruiser skrev:
Har bilen körts på delsyntet eller mineralolja tidigare så får man INTE hälla i helsyntet. Då finns risk för igensatta oljekanaler + annat strul. Detta p.g.a. att den helsyntetiska oljan löser upp gamla rester.

Nog dax att uppdatera dina oljekunskaper......
Förr (vi snackar <20 år sedan) var mineraloljorna rätt usla i jämförelse med syntetoljorna som var mycket bättre på att "tvätta" motorn invärtes.
Idag används liknande rengörande ämnen i oljan (additiver) oavsett om det är mineral, halv eller helsyntet.
Risken att det lossnar stora mängder skit som far runt i systemet och förstör motorn om man skulle gå från en mineral-syntet finns alltså inte längre utan är en gammal myt som är rätt svår att avliva i fordonsvärden.

Läs mer om oljor t.e.x här:
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100261
eller här:
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100261

>>reaper, du kan göra en sökning på din bil här:
http://www.ew2.lubesinfo.com/frameset.a … p;langid=5
...och liknande kan du göra hos andra oljebolag om du tex inte skulle villa köra på just OK:s produkter.

MVH Jonas
..............
Audi_freak_on_a_leash
23 mars 2007 · 216 Inlägg

Står i instruktionsboken.

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
23 mars 2007 · 605 Inlägg

Audi_freak_on_a_leash skrev:
Står i instruktionsboken.

I det första inlägget skriver han att han inte har ngn instruktionsbok!! wink
Å den e kanske endå inte till hjälp....det står ju knappast vad ägarna före honom hällt i för olja! Bara vad audi rekomenderar....

Senast redigerat av HardcoreHunny (23 mars 2007)

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
23 mars 2007 · 605 Inlägg

jonTe skrev:

jockecruiser skrev:
Har bilen körts på delsyntet eller mineralolja tidigare så får man INTE hälla i helsyntet. Då finns risk för igensatta oljekanaler + annat strul. Detta p.g.a. att den helsyntetiska oljan löser upp gamla rester.

Nog dax att uppdatera dina oljekunskaper......
Förr (vi snackar <20 år sedan) var mineraloljorna rätt usla i jämförelse med syntetoljorna som var mycket bättre på att "tvätta" motorn invärtes.
Idag används liknande rengörande ämnen i oljan (additiver) oavsett om det är mineral, halv eller helsyntet.
Risken att det lossnar stora mängder skit som far runt i systemet och förstör motorn om man skulle gå från en mineral-syntet finns alltså inte längre utan är en gammal myt som är rätt svår att avliva i fordonsvärden.

Läs mer om oljor t.e.x här:
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100261
eller här:
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100261

>>reaper, du kan göra en sökning på din bil här:
http://www.ew2.lubesinfo.com/frameset.a … p;langid=5
...och liknande kan du göra hos andra oljebolag om du tex inte skulle villa köra på just OK:s produkter.

Men vi snakar ju om en 18år gammal bil...så om den haft mineralolja i sig så borde det ju sitta skit i den!? Å det e ju knappast ngt man vill riskera att det börjar fara runt å ställa till det!!!:S
Om jag hade haft en bil med "gammal mineralolja" i lr som det fanns en risk att det finns det i så skulle jag iaf gjort en spolning innan jag hade hält i "finare" olja. Det e ju liksom dumt att risker ngt!!!
Man kan ju lixom inte skylla på oljetillverkaren om det nu skulle vara som så att deras produkter inte renar så bra som de påstår å ngt går snett.....hmm Så det e ju alltid bättre å köra på den säkra vägen!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
jonTe
23 mars 2007 · 5 710 Inlägg

HardcoreHunny skrev:
Men vi snakar ju om en 18år gammal bil...så om den haft mineralolja i sig så borde det ju sitta skit i den!? Å det e ju knappast ngt man vill riskera att det börjar fara runt å ställa till det!!!:S
Om jag hade haft en bil med "gammal mineralolja" i lr som det fanns en risk att det finns det i så skulle jag iaf gjort en spolning innan jag hade hält i "finare" olja. Det e ju liksom dumt att risker ngt!!!
Man kan ju lixom inte skylla på oljetillverkaren om det nu skulle vara som så att deras produkter inte renar så bra som de påstår å ngt går snett.....hmm Så det e ju alltid bättre å köra på den säkra vägen!

Du läste bevisligen inte riktigt vad jag skrev eller så uttrycke jag mig "luddigt"....wink
Har man bytt olja någon gång under dessa 18 år så har man flera flera gånger fått i en modern mineralolja med samma goda rengörande egenskaper som i syntetolja = motorn ÄR inte skitig invärtes.
Additiverna i oljorna är likadana oasett....dock finns det andra parametrar som gör att den ena oljan är lämpligare än den andra.

Jag grundar mig på oljebolagens information/kunskap samt en viss egen erfarenhet av att "göra det farliga" d.v.s hälla i en modern syntetolja i gamla bilar, vad har du för grunder?

MVH Jonas
..............
reaper
25 mars 2007 · 15 Inlägg

tack för alla svar har hällt i nån liter 10/40 delsyntet så nu tickar hon inte mer!
blir att byta hela skiten samt byta filter å grejor på nån vecka!

HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
2 april 2007 · 605 Inlägg

jonTe skrev:

HardcoreHunny skrev:
Men vi snakar ju om en 18år gammal bil...så om den haft mineralolja i sig så borde det ju sitta skit i den!? Å det e ju knappast ngt man vill riskera att det börjar fara runt å ställa till det!!!:S
Om jag hade haft en bil med "gammal mineralolja" i lr som det fanns en risk att det finns det i så skulle jag iaf gjort en spolning innan jag hade hält i "finare" olja. Det e ju liksom dumt att risker ngt!!!
Man kan ju lixom inte skylla på oljetillverkaren om det nu skulle vara som så att deras produkter inte renar så bra som de påstår å ngt går snett.....hmm Så det e ju alltid bättre å köra på den säkra vägen!

Du läste bevisligen inte riktigt vad jag skrev eller så uttrycke jag mig "luddigt"....wink
Har man bytt olja någon gång under dessa 18 år så har man flera flera gånger fått i en modern mineralolja med samma goda rengörande egenskaper som i syntetolja = motorn ÄR inte skitig invärtes.
Additiverna i oljorna är likadana oasett....dock finns det andra parametrar som gör att den ena oljan är lämpligare än den andra.

Jag grundar mig på oljebolagens information/kunskap samt en viss egen erfarenhet av att "göra det farliga" d.v.s hälla i en modern syntetolja i gamla bilar, vad har du för grunder?

Tja, nog allt utrycker du dig lite "luddigt"...
Om jag inte har helt fel för mig i mitt antagnde så har inte den grabben ägt bilen sedan den var ny och kan därför inte ha den blekaste aningen om när och vad som är hällt i hans Audi.
Det kan ju vara som så att någon i still med min mor ägt den innan å då e inte bortskämd med oljebyte, typ max en gång vart 5år om den haft tur. Med lite lagom otur så kan det vara 2-3 byten på de 18åren!
Så då kan det knappast vara fel att kosta på den en spolning, för säkerhets skull!smile

Å jag grundar detta på sund förnuft å erfarenhet ifrån verkligheten. Sen får oljebolagen tycka vad de vill, å du kanske bara har haft "tur", vem vet....smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
jocke_gronberg
24 mars 2010 · 4 586 Inlägg

Helsyntet ifrån biltema duger gott i min audi och borde fungera lika bra även i din

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang