7396
Sök

Ställa tändningen på en Ford Fiesta -81? Rotorn står fel. Hitta nolläge?

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Det är så att jag nyligen hade av fördelaren på min bil, trodde den va slut men icke. Passade på att byta brytarspets och kondensator när jag va igång för dom va slitna. Men nu är det som så att jag fick inte tändläget helt rätt, hur ställer jag enklast in det?

Alla tips mottages med STOR tacksamhet, då jag har ombes. i morgon och vill verkligen inte åka på körförbud och ny besiktning.

Om det hjälper, bilen startar inte alls, utan starten går lite, sen slocknar alla lampor lite snabbt och tänds igen, gör så om och om igen. Så om den ska fram eller tillbaka hade varit bra att veta.

Men som sagt, alla tips välkomna!

Tack/ Marcus
Senast redigerat av _DamnIt (24 mars 2010)

936 Inlägg
23 mars 2010
Vrid motor så att rotorn pekar på 1:ans cylinder. DÅ ska också vevaxeln stå på "Noll" ungefär, kanske 5 grader före övre dödpunkt.

Lossa nu brytarspetsen och justera så den får Nollspel. Vrider du rotorn åt det håll det fjädrar så ska brytarkontaktena åka itur precis i det läget.

På med locket, dom kommer att starta.

Mats

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
Så om jag förstått det rätt (i mina egna ord så jag vet att jag förstått), så ska jag nolla motorn, se till så rotorn står för tändläget till cylinder 1, och därefter justera spelet till brytarn?

För anledningen är att jag hade ju av rotorn och därför fick jag inte tändningen rätt. Så då får jag gå efter vevaxeln? För jag kan ju inte anpassa mig efter rotorn, då den står lite fel.

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
Nu håller jag på och ska ställa tändningen, men hur hittar jag nolläget? Finns ju ingen plastbit att lossa mellan hjulhus och motorrum som där brukar va? Känns hopplöst..

1 043 Inlägg
24 mars 2010
Du får vrida på fördelaren under tiden någon kör på startmotorn, när bilen sedan har startat så får du ställa tändningen med tändinställningslampa.

Sök