6452
Sök

Byta elektroniskt spjällhus till ett vanligt på Saab 9000

832 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Som sagt så har jag en Saab med det elektroniska spjällhuset och det är så att spjällägesgivaren har gett upp. Eftersom det inte finns någon ny att köpa så måste man köpa hela spjällhuset och det kostar på tok för mycket. Därför tänkte jag byta till det vanliga spjällhuset men funderar då vad man behöver. Räcker det med styrboxar och spjällhuset eller måste jag byta fler prylar?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

10 287 Inlägg
30 mars 2010
Nu kan jag inte SAAB men om det är en modern bil med CAN bus så finns det risk för att man måste byta halva bilen om man skall bygga tillbaka till en äldre generation med mekaniskt spjällhus. Tex pedalstället kan se olika ut på bilar med gammalt mekaniskt spjäll och på samma bil med elektronisk gaspedal.
Om bilen har antispinn så kvaddar du ju det också om du byter till mekaniskt gasspjäll.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Teddan
2 495 Inlägg
30 mars 2010
jag tror man byter , spjällhus, motorhärva, gaspedal och styrbox.

kan hända man får byta abs/bromsservo .
sen får man även dra en gasvajer ..

Jag har det mesta så hör av dig om du är sugen på att göra det

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

832 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Det är så att jag har en bil med vanliga spjällhuset men det är en 2l motor . Den med elektroniskt är en 2,3. Så jag hade tänkt som så att det kanske skulle räcka att byta spjällhus och boxar om man ska ha den motorn i bilen. Kanske skulle skrivit det från början men glömde bort det. Angående antispinnen så är jag medveten om att det försvinner men å andra sidan för att få den motorn att funka skulle ett spjällhus gå på 11 lök har jag för mej. Då är jag hellre utan antispinn. tongue Men om jag har förstått det rätt så sitter det elektroniskt spjällhus för att det är antispinn. Det finns alltså samma årsmodell och motor med vanligt spjällhus oxå.

Teddan
2 495 Inlägg
30 mars 2010
ja det finns både och .... du kan ta allt från din 2 litare.

vad pratar vi för årsmodeller

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

832 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Bilen är en 89a och motorn jag funderar på är från en 91a tror jag det var. Men kan jag verkligen använda samma spjällhus för det sitter ju ett grövre på 2,3an men det kanske inte spelar så stor roll. Man kanske kan flytta över hela insuget kanske? Bilen jag har nu är en automat och jag tänkte byta till en manuell låda. Men då är det ju inte så mycket mer jobb att ta hela paketet om det går att få ordning på motorn tänkte jag. Får ju lite mer kusar under huven oxå.

Sök