hur lödar man ihop kablar med en lampa?

gasgas
8 oktober 2006 · 258 Inlägg

Tjena. jag ska löda ihop en kabel med en lampa. Jag har alldrig lödat innan så jag vet inte hur man gör. Ska man hålla lödpennan mellan sladden och lampan så fastnar det eller hur går det till?

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
8 oktober 2006 · 798 Inlägg

Lättast är väl om du tvinnar fast kabeln lite där du ska löda fast den och sen håller du lödpennan emot själva "kontaktpunkten" eller va man ska säga... sen typ doppar du med lödtennet emot där du vill ha det så att säga..... lite svårt att förklara hoppas du förstår tongue annars kan du ju alltid söka lite på www.google.se finns säkert bättre förklarat....

Drönirettab
8 oktober 2006 · 21 761 Inlägg

Vitsen är att man ska värma upp både den yta som kabeln ska sitta på och själva trådarna på kabeln, det får dock inte bli för varmt för då smälter isoleringen på kabeln och lampan kan kanske ta stryk. Det gäller alltså att försöka värma lagom mycket, värmer man för lite så blir det en kallödning och risk för glapp. Det är viktigt att lödspetsen är bra rengjord och har en jämn yta, då värmer den upp på ett bättre och mer kontrollerat sätt.

"Dutta" lödtennet emot spetsen först så att det blir en liten droppe, då blir den ytan som ska värmas upp bättre och snabbare uppvärmd. Sedan förtennar du trådarna på kabeln genom att hålla spetsen emot trådarna och smälta lite tenn där, på så sätt förenklas fastsättningen på lampan. Sätt kabeln på lampan och tryck spetsen ovanpå trådarna i någon sekund, sätt lite mer lödtenn så att det flyter ut lite över ytan.

Det beror också lite på hur grov kabeln är och hur kraftig lödkolv det är.

Senast redigerat av Drönirettab (8 oktober 2006)

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
8 oktober 2006 · 798 Inlägg

Lite bättre förklarat än mej men det var ungefär sådär ja mena tongue kan ju bara tillägga att om du är lite osäker så kan du ju alltid pröva att löda fast nåt annat som lite "träning".... lycka till

Drönirettab
8 oktober 2006 · 21 761 Inlägg

Hehe, jag förstod att du menade ungefär så. Ja, det är knepigt att försöka förklara i steg hur man ska göra. Är själv ingen stjärna på lödning direkt.

Senast redigerat av Drönirettab (8 oktober 2006)

Miklen
9 oktober 2006 ·

ta kabeln sen förtennar du lite..allså lägger på lödtenn på kabeln först..sen lägger du den mot där du ska festa och värmer..när du ser d börjar smällta så lägger du på lite mer tenn om d behövs..precis när d har flutit ut så tar du bort kolven å håller kabeln å lampan väldigt still så blir d en godkänd lödning.. värm dock inte för mycke som ovan säger då du eventuellt kan skada lampan..

PS! Ska du skaffa USA blinkers på din volvo eller wink

Senast redigerat av Miklen (9 oktober 2006)

gasgas
9 oktober 2006 · 258 Inlägg

Miklen skrev:
ta kabeln sen förtennar du lite..allså lägger på lödtenn på kabeln först..sen lägger du den mot där du ska festa och värmer..när du ser d börjar smällta så lägger du på lite mer tenn om d behövs..precis när d har flutit ut så tar du bort kolven å håller kabeln å lampan väldigt still så blir d en godkänd lödning.. värm dock inte för mycke som ovan säger då du eventuellt kan skada lampan..

PS! Ska du skaffa USA blinkers på din volvo eller wink

hehe naj. ska koppla in så jag får fler bakljus. Ser snyggt ut i mörker.

Miklen
10 oktober 2006 ·

d va den andra tanken som slog mig.. smile hoppas d går bra då.. lödde om mina dimljus på mercan te bakljus.. å bromsljusen va dubbla lampor så alla bak lös konstant.. smile va fint d..å syntes bra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang