5835
Sök

Hona eller borra cylinderlopp?

1 290 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Kan man hona bort skillnader på ett par hundradelar där kolven vänder och i toppen eller borrar man cylindern?

936 Inlägg
4 april 2010
Exsicco skrev:
Kan man hona bort skillnader på ett par hundradelar där kolven vänder och i toppen eller borrar man cylindern?

Ett par hundradelar? Är det 2-3/100 mm??? UPPMÄTT mått.
Då skulle jag ha honat om det är en normal bruksbil.

Är det över 5/100mm och en prestandabil, då skulle jag överväga en borrning.

Normal borrning är 0,25mm och medför överdimentionskolvar. Tar man det steget vill man att toppen ska vara i bra skick. Vilket ofta kräver nya ventilstyrningar och (Kanske) ventiler. Klarar då en vevaxel av en syning?
Nu kanske man är uppe i 20k kr... Tja, kan vara billigare kan vara dyrare. Om det är värt det kan bara du avgöra.

Honing och nya kolvringar, så går motorn kanske 5000 mil utan problem. +/-3000mil.

Har du vidare planer för motorn. Turbo eller en pigg sug motor. Då har du grunden klar om du borrar.

Tyvärr inga raka svar. Troligtvis kan inte någon annan göra det heller med den information som du har lämnat.

Mats

1 290 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
mats757 skrev:
Exsicco skrev:

Ett par hundradelar? Är det 2-3/100 mm??? UPPMÄTT mått.
Då skulle jag ha honat om det är en normal bruksbil.

Är det över 5/100mm och en prestandabil, då skulle jag överväga en borrning.

Normal borrning är 0,25mm och medför överdimentionskolvar. Tar man det steget vill man att toppen ska vara i bra skick. Vilket ofta kräver nya ventilstyrningar och (Kanske) ventiler. Klarar då en vevaxel av en syning?
Nu kanske man är uppe i 20k kr... Tja, kan vara billigare kan vara dyrare. Om det är värt det kan bara du avgöra.

Honing och nya kolvringar, så går motorn kanske 5000 mil utan problem. +/-3000mil.

Har du vidare planer för motorn. Turbo eller en pigg sug motor. Då har du grunden klar om du borrar.

Tyvärr inga raka svar. Troligtvis kan inte någon annan göra det heller med den information som du har lämnat.

Mats

Min fråga var enkel, om man kan hona bort en skillnad på ett par hundradelar eller om man måste borra. Kan man hona en konisk cylinder så att den blir rak eller måste man borra? Om du sedan vill fördjupa dig i om jag behöver detta eller inte så är du välkommen att läsa min projekttråd som min signatur länkar till.

Sök