5793
Sök

Saab 9-3 -99, problem med låg varvgång

kakaftw
6 april 2010
Trådstartare
Hejsan Hoppsan.
har ett litet problem med min kära bil.
problemet uppstår dock bara när bilen är varm,
när den är kall och kör så går den fint.
men när den kommer upp i temperatur, så går varvtalet ner så lågt att oljelampan tänds.
varje gång man frikopplar och varvtalet går ner till ~1000rpm så tänds oljelampan och de plingar till.
sen gasar man upp till 1200-1300rpm så slockar den, så släppar man gasen så tänds den.

har inte en aning om vad de kan vara för fel.

har precis bytt olja och oljefilter i den. och allt är perfekt där.

tar gärna emot förslag och tips på vad som kan va fel och ska åtgärdas.

MVH Robin

kakaftw
6 april 2010
Trådstartare
satt och läste runt lite..

"Vid öppen filtermontering hamnar filtret ofta öppet under huven vilket innebär att motorn kommer suga motorrumsluft.
Denna luften är som bekant varm och varm luft innehåller lite syre vilket en motor inte gillar."

kan detta ha nånting med mitt problem att göra?

Trucker
2 710 Inlägg
6 april 2010
Låter som att den ej får rätt mängd luft. Hade samma problem med min brukis Mazda o de va slangen mellan insug o luftfilter som hade brustit. Saaben, kanske e de LMM som ej går som den ska? lämna in den så får dom kolla felkoder smile

Fart missbrukare

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 april 2010
den tappar alltså oljetryck på tomgång?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

kakaftw
6 april 2010
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
den tappar alltså oljetryck på tomgång?

de verkar inte bättre..
och bara när den är varm som sagt..
och jag har monterat i öppet sportuftsfilter.. kasnke är att den bara får varmluft?

1 353 Inlägg
6 april 2010
hur långt har bilen gått? va e de för olja? sitter oljefiltret ordentligt? öppet filter är nog inte orsaken, kan va oljepumpen som e kass.

kakaftw
6 april 2010
Trådstartare
Crille88 skrev:
hur långt har bilen gått? va e de för olja? sitter oljefiltret ordentligt? öppet filter är nog inte orsaken, kan va oljepumpen som e kass.

Bilen har gått 144764 mil

Olja: Havoline Energy 5W-30
Helsyntetsolja.
hmm.. oljepumpen säger du.
kanske kan va nånting att kolla in i.

1 353 Inlägg
6 april 2010
du menar fjortontusen mil va? är havoline rätt olja o köra i den motorn? prova sätt tillbaka org filter o se, kan även va så att oljetrycksgivaren håller på o säga upp sig..

Sök