Volvo 850 ca.300hk Vad ska jag ha för olja?

Ingemarssons
29 mars 2010 · 22 Inlägg

har en volvo 850 t5 men ca 300hk som är i behov av olje byte, Undrar vad ni rekomenderar för olja?

Marlboroman
29 mars 2010 · 8 234 Inlägg

Helsyntet 5W50 av bra kvalitet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Severin
29 mars 2010 · 1 587 Inlägg

Ja kör på 5W50 från Castrol, magnatec nånting tongue Fina grejer !

Jimtic
30 mars 2010 · 4 Inlägg

jag tycker definitivt att du ska använda Mobil1 5w-50
429kr för 4liter på Gekås

Volvo 940 Nu full tryckare "Pressaren" (1997)
Moonfury UNDERGROUND
30 mars 2010 · 649 Inlägg

Jag kör special turbo olja från streetperformance

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
baloo83
31 mars 2010 · 211 Inlägg

eftersom den är trimmad och med turbo så är ju kvalitetsolja nått att rekomendera. Vissa säger att biltemas olja är samma som castrol eller vad det nu va men om man ska tro på det vet jag inte. Om man ska köpa superlyx olja som påstås vara überbäst för just turbobilar vette fan. Ta den olja av kännt märke som finns på rea just den dagen. Däremot skall man kanske hitta en olja och sedan hålla sig till den. 5/50W kan oxå vara nått att hålla sig till med tanke på densitet. låt motorn/oljan bli varm bara innan du burnar sönder däcken.

Fiat 500 (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 mars 2010 · 13 757 Inlägg

som sagt 5w-40 av bra kvalitè
man behöver väll kanske inte slå i en olja som kostar 800kr litern men just nu såg jag på reklam att castrols magnatec 5w-40 på mekonomen kostade något på 400kr

jag kör castrol edge i min bil är inte riktigt nöjd med den oljan
har lite slammer från en lyftare i vissa lägen
fast det är en 5w30 olja dock det dom rek på volvo

har kört med magnatec,mobil 3000 och shell helix ultra innan och det har fungerat fin fint
brukar passa på att handla på mig när det är billigt
köpte 8liter Shel helix ulta olja på ica maxi härom veckan 299kr för 4liter 5w-40

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mats757
31 mars 2010 · 915 Inlägg

Leta upp din instruktionsbok till din bil. Slå upp sidan där olja rekomenderas! Klart....

Där står det vilken TYP av olja och vilken Viskositet det SKA vara, Alltså ska man hålla sig till den viskositeten och inte labba på egen hand.

Klassen kan som ex heta A3 B3 B4. Då ska man hålla sig till det. Detta är väldigt viktigt. En olja med "Högre" klass kanske inte alls är lämplig, då den inte har dom tillsatser som behövs för Din motor.

Vissa oljor är gjorda för att kunna förbrännas i motorn utan att förstöra katalysatorn, eller partikelfilter. Vissa ska tåla Turbons värme. Vissa ska göra motorn bränslebesparande, och lagerspel och oljeflödet är dimentionerat därefter. Osv osv...

Jag har sett att väldigt många har hamnat i märkesträsket. Utan att ta hänsyn till vilken klassning oljan har. Väldigt riskabelt. Oftast går det bra ändå. Men vill man ha det bästa så går klassning före märke på dunken. Därefter kommer viskositet. Har man pengar över och vill ha ett snyggt klistermärke med på köpet då köper man en DYR olja. Observera inte bättre.

Många förordar Castrol. Det är inga fel på den, men priset. Det finns betydligt mer prisvärda alternativ.
Som ex på Swedol finns det märkesolja på 20litersdunk. Till bråkdelen av vad normala bilbutikspriser tar.

Det finns också många som med förkärlek häller i väldigt tjocka oljor i sin motorer, i tron att det är väldigt bra. Exvis 10-60   Vad som händer är att oljeflödet blir mycket sämre i motorn och kylningen blir också sämre. Alltså oljans viktigaste uppgift. Att kyla lagren, självklart också smörja, men överhettade lager förstörs på förtid oavsett hur mycket man smörjer.
hur många hk motorn har spelar ingen roll, håll dig till tillverkarens rekomendationer.
Har man ändrat lagerspel, byggt om oljesystemet, monterat svinhårda ventilfjädrar, byggt om från lyftare till vippor osv osv. Då får man som motorbyggare själv fundera ut om man ska gå ifrån dom rekomendationer som ges.

Mats

Senast redigerat av mats757 (31 mars 2010)

Ingemarssons
6 april 2010 · 22 Inlägg

Tack så mycket för alla tips smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang